شناسهٔ خبر: 21128 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در جمع خبرنگاران:

طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده امسال اجرا نمی‌شود

کشاورزیان در جمع رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اجرای طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده با عمر بیش از ۳۵ سال به امسال نمی‌رسد، گفت: متن تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت‌های تولیدکننده و لیزینگ کامیون و کشنده امضا شده باید توسط وزارت نفت نهایی شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اجرای طرح نوسازی کامیون‌ها و کشنده‌های فرسوده گفت: تفاهم‌نامه طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون و کشنده فرسوده با عمر بیش از ۳۵ سال در اسفندماه سال گذشته بین سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت امضا شد که منابع اجرای این طرح از محل صرفه جویی در مصرف سوخت توسط وزارت نفت تامین می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: متن تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت‌های تولیدکننده و لیزینگ کامیون و کشنده امضا شده باید توسط وزارت نفت نهایی شود تا در چارچوب این قراردادها ۶۵ هزار کامیون و کشنده نوسازی شوند.

کشاورزیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نوسازی ناوگان در سال جاری اجرایی می‌شود یا خیر؟ گفت: اجرای این طرح به امسال نمی‌رسد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، «کاهش مصرف انرژی» در دستور کار قرار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته شده است، اظهار کرد: اقدامی که در کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید انجام شود و کمتر به آن پرداخته شده، اصلاح قیمت انرژی است و تا زمانی نرخ انرژی در بخش‌های مختلف مصارف خانگی و حمل‌و‌نقل پایین و غیرواقعی باشد هیچ انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی ایجاد نمی‌شود چراکه هم در بخش حمل‌و‌نقل و هم در بخش مصارف خانگی شاهد مصرف بی‌رویه انرژی هستیم بنابراین مهمترین گامی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب می‌توان برداشت و بر کاهش مصرف انرژی و افزایش بهر‌ه‌‌وری تاکید کرد، اصلاح قیمت‌ انرژی است.

کشاورزیان افزود: طبیعی است که اصلاح قیمت انرژی یک تورم مقطعی را ایجاد خواهد کرد و باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد که برای جبران این محدودیت‌ها باید سیاست‌های اجتماعی و حمایتی توسط دولت اتخاذ شود تا اقشار آسیب‌پذیر از این بخش متضرر نشوند. همچنین نباید با مصرف بی‌رویه سوخت منابع طبیعی خدادادی که متعلق به نسل‌های آینده است حدر بروند.

وی افزود:‌با توجه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای میزان مصرف انرژی در بخش حمل و نقل زیاد است و اگر بتوانیم نوسازی ناوگان را در دستور کار قرار دهیم تاثیر بسیار زیادی در جهت کاهش مصرف انرژی‌ دارد./

نظر شما