به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق، در آیین امضای قرارداد و تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان که صبح امروز یکشنبه ۲۳ آذرماه در شرکت راهآهن برگزار شد، اظهار کرد: سرمایهگذاری در بخش ریلی خدمت بزرگی به مردم است؛ هرچند بازگشت ارزش افزوده در این صنعت ممکن است به سرعت رخ ندهد، اما این اقدام نشان از تپش قلب تکتک شما برای این سرزمین دارد.
وی افزود: سالها کمتوجهی و دشواری در مسیر توسعه ریلی وجود داشت، اما امروز با همافزایی دولت، بخش خصوصی و سازندگان داخلی، شاهد احیای این صنعت هستیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این بحران ما را بر آن داشت تا با تصمیمات فوری مالی، پرداخت بخش اعظم مطالبات شرکتهای خصوصی و اصلاح تعرفهها، زمینه افزایش بهرهبرداری و جذابیت سرمایهگذاری را فراهم کنیم.
صادق ادامه داد: تعرفههای ریلی به مراتب از بخش جادهای عقبتر است و یارانههای سنگینی به سوخت خودروها اختصاص مییابد.
وی گفت: این پارادایم باید تغییر کند و با حمایت مجلس شورای اسلامی، کمیسیون عمران و تأکید رئیسجمهور، اصلاحات لازم انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر نقش بخش خصوصی گفت: تأمین واگن و لکوموتیو توسط دولت با توجه به ناترازیهای کلان امکانپذیر نیست.
صادق با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ آمادهبهکاری لکوموتیو به زیر ۵۰ درصد رسید، گفت: با تصمیمات فوری مالی، پرداخت بخش اعظم مطالبات شرکتهای خصوصی، اصلاح تعرفهها و استقرار گمرک در مرکز لجستیک آپرین، مسیر احیای صنعت ریلی آغاز شده است.
وی افزود: انحصارطلبی باید شکسته شود و خوشبختانه امروز سه شرکت خصوصی برای سرمایهگذاری در مراکز لجستیک پای کار آمدهاند.
صادق ادامه داد: توسعه این مراکز پیشران افزایش سهم ریل در حملونقل کشور خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: استقرار گمرک در مرکز لجستیک آپرین اتفاق بزرگی بود که با تعامل سازنده راهآهن و گمرک جمهوری اسلامی ایران محقق شد. اگر این تعامل نبود امروز آپرین اثری از سرزندگی و حمل و نقل بار نداشت.
وی اظهار داشت: هم افزایی بین آپرین و شهر فرودگاهی امام(ره)، صرفاً یک تفاهمنامه کاغذی نبود بلکه آثار و برکاتی به دنبال دارد که به زودی نمایان خواهد شد.
صادق با اشاره به دیپلماسی حملونقل ریلی گفت: اعتماد بخش خصوصی به سرمایهگذاری در ریل، نگاه به ترانزیت کشورهای همسایه را نیز تقویت کرده است.
وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه شاهد اثرات مثبت این گفتمان؛ از جمله عبور بار چین، ازبکستان، روسیه و احیای خط پاکستان–ایران–ترکیه بودیم و این مسیر با جدیت ادامه خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سرمایهگذاران دلسوز نقش اصلی در صنعت حملونقل ریلی دارند.
وی با بیان اینکه حمایت کمیسیون عمران و تأکید چندباره دکتر رضایی قوت قلبی برای من و همکارانم است، گفت: این قوت قلب ما را مصممتر و با انگیزهتر در مسیر توسعه و عزت جمهوری اسلامی ایران قرار میدهد.