به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مازندران، محسن محمدنژاد مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران اظهار کرد: فاز دوم عملیات اجرایی تور سنگ گیر(راک فال) در بالادست محدوده سیاه بیشه به طول ۴۰ متر به مرحله اجرا در می آید.
مدیر این اداره کل خاطر نشان ساخت: توری سنگ گیر (راک فال) سازهای حفاظتی است که برای مهار ریزش سنگ و خاک در مناطق شیبدار اجرا میشود و مانع ورود سنگهای سقوطکرده به سطح جاده میگردد و این سازه توان جلوگیری از سقوط حدود ۵ هزار کیلوگرم سنگ را دارد و مانع ورود ریزشها به سطح جاده خواهد شد.
وی در مورد ویژگیهای کلیدی تور سنگ گیر(راک فال) گفت: توری سنگ گیر توانایی مقابله با ضربه ناشی از رها شدن قطعات سنگی بزرگ از ارتفاع زیاد را دارند و ازآن همچنین میتوان برای جلوگیری از انتقال رسوبات ناشی از سیلابها در داخل آبروها که میتواند بسیار حادثهساز باشد نیز استفاده کرد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در ادامه گفت: تور سنگ گیر(راکفال )که اخیراَ در این محور نصب گردید عملکرد موفقیتآمیزی از خود نشان داد، یک سنگ در حال سقوط از ارتفاعات، توسط این توری مهار شد و اجازه نداد وارد مسیر تردد خودروها شود.
وی خاطر نشان ساخت : به گفته عوامل حاضر در محل، در صورت عبور این سنگ از سد تور سنگ گیر (راکفال)، احتمال وقوع حادثه برای خودروهای عبوری بسیار بالا بود.
محمدنژاد در ادامه گفت: در دو سال گذشته جهت تامین ایمنی محور کندوان اجرای عملیات گالری پیش ساخته در منطقه کمرزرد یکی از پرخطرترین نقاط محور که شامل نصب قطعات فوقانی به طول ۲۳۰ متربا اعتباری بالغ بر ۲۲۰میلیارد تومان نصب گردید که با نصب این گالری شاهد کاهش مشکلات ریزش سنگ در محور بودیم.
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای استان مازندران با تشریح آخرین وضعیت عملیات عمرانی و ایمنسازی در محور کندوان اظهار کرد: عملیات اجرایی ایمن سازی با نصب تورسنگ در محورهای مستعد ریزش سنگ بوده بر روی تراشههای ریزشی محور کندوان در ۵نقطه با اعتباری بالغ بر ۲۴میلیارد تومان نیز در محور اجرایی گردید.
وی گفت: محور کندوان جزو شبکه های ارتباطی اصلی پایتخت به شمال کشور شامل استان گیلان و غرب استان مازندران است که به علت برخورداری از مناظر طبیعی، جاذبه های تاریخی و کوتاه بودن مسافت در تمام فصول به ویژه نوروز با استقبال مسافران و گردشگران داخلی و خارجی همراه است.