شناسهٔ خبر: 21154 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایمانی جاجرمی مطرح کردد:

لزوم ایجاد شهرهای جدید خودگردان با لحاظ کردن اصول اقتصاد مقاومتی/ ضرورت خروج از مرحله مهندسی به اجتماعی در شهرهای جدید/ شهرهای جدید نباید به جزایر فقر تبدیل شوند

ایمانی جاجرمی عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ایجاد ویژگی‌های ممتاز در شهرهای جدید را اقدامی واجب برای افزایش تمایل زندگی در این مناطق دانست و گفت: ما باید برای ایجاد رونق در این شهرها، این مناطق را از ویژگی‌های خاصی برخوردار سازیم.

حسین ایمانی جاجرمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص چالش‌ها و مشکلات فعلی حوزه شهرهای جدید در کشور بیان کرد: در حال حاضر باید تلاش کنیم تا این مناطق را که تا حدودی شبیه به سکونتگاه هستند به شهر‌های قابل سکونت تبدیل کنیم که این اقدام نیز مستلزم زمان و فعالیت و سابقه مدنی خواهد بود.

وی در ادامه افزایش کیفیت زندگی در این مناطق را اقدامی ضروری دانست و گفت: اگر بخواهیم تعداد افراد ساکن یا به عبارتی دیگر به روند زندگی در این مناطق جریان ببخشیم باید به شاخصه‌های مختلف آن توجه کنیم که افزایش رضایت زندگی، تبدیل این شهرها به شهرهای سرزنده، ایجاد زیربنای مدنی و ساختار اجتماعی بهینه، ایجاد ویژگی‌های ممتاز و اجتماعی کردن محلات نمونه‌هایی از این شاخص‌ها به شمار می‌روند.

ایمانی جاجرمی در این خصوص اضافه کرد: درحال حاضر مسکن مهر به عنوان محلی برای زندگی فقرا محسوب می‌شود که درحقیقت موجب پایین آمدن اعتبار شهرهای جدید شده و تهدیدی را برای این مناطق به وجود آورده است. ما باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و با ایجاد شرایطی مطلوب از تمامی اقشار جامعه متقاضیانی را برای سکونت در این شهرها داشته باشیم.

عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه با تأکید براین نکته که براساس آمارهای بدست آمده ۶۵ درصد مردم به همشهری‌های خود اعتماد داشته و نسبت به بیگانگان بی‌اعتماد هستند افزود: از آنجایی که متقاضیانی از تمامی مناطق کشور برای سکونت به شهرهای جدید مراجعه می‌کنند و از سنت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در این شهرها ساکن می‌شوند باید بستر مناسبی را بر پایه مدنیت ایجاد کنیم که بدون شک مستلزم بررسی‌ و تحقیقات خاص خود خواهد بود.

این استاد دانشگاه جذب متقاضی و افزایش تمایل زندگی در شهرهای جدید را مستلزم ایجاد مزیت رقابتی ممتاز در این مناطق دانست و اظهار کرد: شهرهای بزرگی مانند مشهد یا اصفهان هرکدام دارای ویژگی خاص از جمله جاذبه‌های زیارتی و تاریخی هستند پس ما نیز برای ایجاد رونق در این نواحی باید آنها را از ویژگی‌های خاصی برخوردار سازیم، به طور مثال یک شهر ورزشی، شهر درمانی، شهر دوستدار فرهنگ و هنر، شهر دوستدار طبیعت یا حیوانات و ... می‌تواند نقش بسیار مؤثری در این راه داشته باشد.

ایمانی جاجرمی خروج از مرحله مهندسی به اجتماعی را نیز یکی دیگر از ضروریت‌های اجرایی برای احداث شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: خروج از مرحله فنی و مهندسی و منزلت بخشیدن به شهرهای جدید تا حد زیادی اجتماعی بودن و سرزندگی را در این مناطق به وجود می‌آورد.

وی تعیین سیاست‌های مشخص برای شرکت مادر و شرکت‌های تابعه را، فعالیتی ضروری در این بخش دانست و گفت: باید در این راه یک سند سیاست اجتماعی برمبنا و چارچوب تعامل شرکت‌ها با مردم ایجاد شده و در دستور کار همه شرکت‌ها قرار گیرد.

عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید انتخاب راهبرد توسعه شهرهای جدید را یکی دیگر از مسائل مورد اهمیت در این بخش بیان کرد و گفت: ما باید به چگونگی قرار دادن افراد از قشرهای مختلف به لحاظ اجتماعی و فیزیکی در کنار هم توجه کنیم و برای توسعه شهرها از راهبردهای مشخصی مانند صنایع فرهنگی خلاق و ... بهره ببریم.

ایمانی جاجرمی تعادل بخشی مدنی را به عنوان بخش مهم دیگری در سیاست ساخت شهرهای جدید اعلام کرد و گفت: با ساخت این شهرها نباید اجازه ایجاد جزیره‌های فقر را در کشور دهیم بلکه باید با ساکن کردن افراد از طبقات مختلف شرایط ایجاد یک زندگی ایرانی - اسلامی را نیز فراهم کنیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: اگر مردم گرایش مثبتی در ذهن خود نسبت به این شهرها نداشته باشند هرچقدر که جذابیت‌های اقتصادی و کالبدی نیز در آنها ایجاد کنیم در ساخت این مناطق موفق نخواهیم بود. ما باید شهرهایی گروهی و اجتماعی که دارای ادبیات داخلی و بین‌المللی خاص خود هستند را ایجاد و شهرهایی خودگردان با لحاظ کردن اصول اقتصاد مقاومتی بنا کنیم./

نظر شما