شناسهٔ خبر: 2121 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

امروز با حضور در دانشگاه امیرکبیر انجام شد؛

بازدید آخوندی از برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی و تعیین صلاحیت معماران

آزمون ورود به حرفه مهندسی و تعیین صلاحیت معماران وزیر راه و شهرسازی امروز با حضور در دانشگاه امیرکبیر از روند برگزاری آزمون ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردان‌های فنی و همچنین آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز ( پنج شنبه 22 آبان) بعد از بازدید از روند برگزاری آزمون های ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردان‌های فنی و همچنین آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی در جمع خبرنگاران گفت: آزمون حرفه مهندسی از بزرگترین آزمون های حرفه ای در ایران است که سالانه 250 تا 300 هزار نفر در دو نوبت در این آزمون شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه در این نوبت حدود 140 هزار نفر در 111 حوزه سرار کشور در آزمون ورود به حرفه اشتغال به کار مهندسی شرکت کردند، ادامه داد: این آزمون در هفت رشته مهندسی عمران، معماری، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی برگزار می شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: فارغ التحصیلان رشته مهندسی برای آنکه به حرفه مهندسی وارد شوند و بتوانند اسناد و تعهدات مهندسی را امضا کنند و مسئولیت طراحی، نظارت، اجرا و بازرسی را بپذیرند موظف هستند بعد از فارغ التحصیلی و سه سال سابقه کار در آزمون های حرفه ای شرکت کنند.

آخوندی افزود: این آزمون های حرفه ای علاوه بر جنبه های فنی، ناظر بر جنبه های قراردادی، حقوقی و بازرگانی نیز است؛ در واقع مهندس بعد از موفقیت در این آزمون یک فعال اقتصادی- فنی محسوب می شود که وارد یک بازار تخصصی خواهد شد و  باید مسئولیت هایی در قبال استاندارد پروژه ای که طراحی می کند را هم در برابر خریدار و صاحب کار و هم در برابر شهرداری ها و نهادهای ناظر مانند دولت بپذیرد.

وی ادامه داد: در صورت موفقیت در آزمون در واقع مهندس وارد یک حوزه جدید فراتر از حوزه آکادمیک می شود و می تواند با نظارت بر طرح ها، استاندارد آن ها را تضمین کند تا منافع خریدار، سازنده و جامعه حفظ شود.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ورود به حرفه مهندسی خوشبختانه در ایران به تدریج فرهنگ سازی می شود و مخاطب گسترده ای را در بر می گیرد، گفت: آزمون دهندگان بعد از کسب موفقیت می توانند در نظام مهندسی فعالیت کنند؛ در واقع این آزمون شرط ورود به سازمان نظام مهندسی ساختمان است.

آخوندی درباره تضمین بازار کار برای مهندسان در شرایط رکود اقتصادی نیز گفت: این آزمون مقدمه ورود به اشتغال است؛ فردی که می خواهد وارد حرفه مهندسی شود باید صلاحیت انجام تعهد در بازار مهندسی را اثبات کند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: افرادی که در این آزمون موفق می شوند علاوه بر اشتغال در داخل کشور، می توانند به تدریج وارد بازارهای بین المللی مهندسی شوند.

در این بازدید، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر و همچنین غلامرضا هوائی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان دکتر آخوندی را همراهی کردند.

آزمون ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانهای فنی و همچنین آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای معماران تجربی فردا 23 آبان نیز برگزار می شود./

نظر شما