شناسهٔ خبر: 21211 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در نشست خبری مطرح کرد:

بهره‌برداری از ۲۵۰ کیلومتر خطوط دوم در سال ۹۴، بهره‌برداری از ۱۰۰۰کیلومتر خط دوم در سال ۹۵/ افزایش ۹۷ درصدی ترانزیت بار/ جابه‌جایی۲۴/۵ میلیون نفر مسافر/ کاهش ۳۶ درصدی حوادث ریلی/اقتصاد مقاومتی الگویی برای نجات اقتصاد کشور/راه‌آهن مصداق واقعی بحث صرفه‌جویی انرژی در اقتصادی مقاومتی است

پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از بهره‌برداری ۲۵۰ کیلومتر خطوط دوم در سال ۹۴ خبر داد و گفت: امسال ۱۰۰۰ کیلومتر خط دوم بهره‌برداری می‌کنیم و اعتبار ساخت این خطوط از محل ردیف‌های عمرانی تامین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسیدآقایی امروز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته ۳ وظیفه اصلی خود در بخش جابه جایی بار، جابه‌جایی مسافر و ایمنی به خوبی انجام داد گفت: بقیه مسائلی که سال گذشته اجرایی شد مباحث زیرساختی، توسعه ناوگان، سیگنالینگ و غیره در راستای این سه هدف یعنی جابه جایی بهتر بار، بیشتر مسافر و رعایت ایمنی بوده است.

وی با اعلام این آمار که سال گذشته در کل کشور به دلیل وضعیت اقتصادی نامطلوب جابه‌جایی بار ۷درصد کاهش داشت گفت: با وجود این مسئله حمل بار در راه‌آهن مثبت ۲ درصد رشد داشت و ما در راه‌آهن با تدابیر به کار گرفته شده نه تنها کاهشی نداشتیم بلکه شاهد افزایش نیز بودیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بار در حوزه ریلی جابه‌جا شد که بخش عمده‌ای از آن مربوط به ترانزیت بود. به طوری که راه آهن ایران سال گذشته در بخش ترانزیت رشد ۹۷ درصدی داشت و حمل بار ترانزیتی از ۷۲۷ هزار تن در سال ۹۳ به یک میلیون و ۴۳۷ هزار تن در سال ۹۴ رسید. این درحالی است که آمار ترانزیت در مجموع شقوق حمل ونقل کاهش یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح وضعیت جابه‌جایی مسافر در سال ۹۴ گفت: در سال ۹۴ تقریبا وضعیت سال ۹۳ تکرار شد به طوری که شاهد کاهش جزئی یک درصدی جابه‌جایی مسافر در این حوزه بودیم و در مجموع ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در سطح شبکه ریلی جابه جا شدند.

وی اضافه کرد: ظرف ۷ سال گذشته هر سال حمل ونقل عمومی ۶ تا ۷ درصد کاهش داشت ولی ما توانستیم در بخش مسافری با وجود تمایل اکثر مردم در استفاده از وسیله نقلیه شخصی وضعیت سال قبل خود را حفظ کنیم. این تمایل به دلیل ارزانی سوخت، وضعیت خوب جاده‌های کشور و میزان بالای خودرو در کشور است.

وی ادامه داد: در بخش ایمنی نیز سال ۹۴ شاهد کاهش ۳۶ درصدی حوادث ریلی در کشور بودیم که البته به طور کلی حوادث ریلی در سطح کشور میزان قابل توجهی ندارد و عمده حوادث و تلفات در شبکه ریلی به علت ورود غیرمجاز عابرانی است که از روی خط عبور می‌کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه سال گذشته حتی یک جراحت سطحی برای مسافران شبکه ریلی ایجاد نشد گفت: در سال گذشته متاسفانه تعداد ۳۸ نفر به دلیل عبور غیرمجاز از روی خطوط ریلی به دلیل اصابت با قطار جان خود را از دست دادند که البته در این راستا اقدامات مهمی برای دیوارکشی در حریم جاده‌ها، احداث زیرگذر و پل‌های ارتباطی در حال انجام هستیم تا مردم حاشیه ریل از معابر ایمن عبور کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته را سالی سخت به لحاظ بودجه‌ای برای دولت ارزیابی و عنوان کرد: با توجه به کاهش شدید قیمت نفت و با وجود تخصیص‌ پایین بودجه‌های عمرانی، راه‌آهن وظایف خود را در حوزه زیرساخت به بهترین شکل انجام داد به طوری‌که ۷۵۰ کیلومتر خط جدید در سال گذشته برای ۲، ۳ و ۴ خطه‌کردن محورها و خطوط حومه‌ای عملیات زیرسازی‌اش انجام شد و سال گذشته راه‌آهن از ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی خط دوم بهره‌برداری کرد.

وی یادآور شد: در بخش سیگنالینگ و علائم ارتباطات نیز اقدامات بسیار مهمی انجام شد و پس از راه‌اندازی سیستم کنترل اتوماتیک قطارها (ATC) در فروردین ۹۴ با حضور رئیس‌جمهوری از تراک‌بندی مسیر تهران-مشهد نیز بهره‌برداری شد تا قطارها بتوانند به صورت مستمر و پشت سر هم در این مسیر حرکت کنند.

پورسید آقایی ادامه داد: به این ترتیب میزان تاخیر قطارها نوروز امسال ۵۰ درصد نسبت به نوروز سال گذشته کاهش داشت و از ۴۴ دقیقه به ۲۳ دقیقه رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: توسعه ایستگاه مشهد نیز باعث شد تا میزان تاخیرها به حداقل برسد چراکه ۵۰ درصد مقاصد قطارهای نوروزی به مشهد بود.

وی اظهار کرد: میزان تاخیر از مبدا قطارها در ایام نوروز نیز ۳۰ ثانیه بود و اگر مشکلاتی معدود برای قطارها ایجاد نمی‌شد تاخیر بیشتر قطارها کمتر از ۳۰ ثانیه بود.

وی با بیان اینکه برای سال ۹۵ با توجه به شعار سال «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» اقدامات مهمی را برای اجرا در سال ۹۵ پیش بینی کرده‌ایم گفت: اقتصاد مقاومتی الگوی جدیدی است که مفهوم اقتصاد ایرانی-اسلامی را برای نجات اقتصاد کشور بیان می‌کند و مجموعا از ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی ۷ بند وجود دارد که راه‌آهن در آن‌ها نقش مهمی دارد. در بند ۳ این سیاست‌ها محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد اشاره شده که بالاترین بهره‌وری در حمل بار در راه‌آهن وجود دارد به طوری‌که یک واگن باری معادل حداقل سه تریلی می‌تواند بار جابه‌جا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در بند ۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صرفه‌جویی در مصرف انرژی که مصداق کامل و واقعی آن راه‌آهن کشور است اشاره شده چراکه در راه‌آهن یک هفتم جاده سوخت مصرف می‌شود. هیچ کاری در صرفه جویی مصرف انرژی مهمتر از انتقال بار جاده به ریل وجود ندارد چراکه در این صورت شاهد کاهش ۷ برابری مصرف سوخت خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بند ۸ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید بر اجرای سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف شده است که هرچه از سفر جاده‌ای کاهش و به سفرهای ریلی افزوده شود به تبع تصادفات رانندگی کاهش می‌یابد.  در حال حاضر بخش زیادی از درآمد ناخالص ملی کشور در تصادفات جاده‌ای از دست می‌رود.

پورسید آقایی اظهار کرد: در بند ۱۰ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به موضوع ترانزیت اشاره شده که اصولا ترانزیت معنایی جز راه‌آهن ندارد چراکه آنچه در کشور سودآوری دارد ترانزیت ریلی است در مقابل رشد ترانزیت جاده‌ای کشور به دلیل مصرف سوخت، فرسودگی راه‌ها و تبعات آلایندگی‌های محیط زیستی منافعی برای کشور کسب نمی‌کند.

وی با یادآوری اینکه بند ۱۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه است  گفت: اصولا اولین مباحثی که در مذاکرات با کشورهای همسایه در اجلاسهای مشترک مطرح می‌شود بحث حمل و نقل و موضوع ارتباط ریلی بین کشورها است تا از این طریق بار بیشتر حمل شود و حتی مطرح می‌شود با برقراری خطوط ریلی مسافری پیوندهای ملی را تحکیم ببخشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر ارتباط ریلی ما با همسایگان ارتباط مناسبی است به طوریکه به جز ارتباط با دو کشور افغانستان و عراق از طریق ریل با سایر همسایگان در ارتباط هستیم.

وی ادامه داد: برای اتصال با افغانستان بخش مهمی از مسیر خواف-هرات در حال انجام است که تا مرز ایران کار آن انجام شده است و قسمت درون افغانستان طبق بودجه ۹۵ کشور در ۶ ماهه ابتدایی سال روسازی می‌شود.

پل شلمچه بصره همزمان با خط آهن آن اجرایی می‌شود

پورسیدآقایی گفت: در بودجه ۹۵ ردیفی داریم تا پل شلمچه ـ بصره را ما بسازیم. طرف عراقی نیز باید اعتبار شلمچه تا بصره را در خط آهن تأمین کند، البته باید دوطرف کار را به صورت هم‌زمان اجرایی کنند.

صرفه‌جویی ۹ میلیارد دلاری با تغییر مد حمل و نقلی از جاده به ریل

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بند  ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی یکی از سیاست‌های مورد تأکید است. در حال حاضر ۲۰ میلیارد لیتر گازوییل در بخش حمل و نقل مصرف داریم که اگر این حمل و نقل با راه‌آهن باشد می‌توان با ۳ میلیارد لیتر گازوییل همه این حمل و نقل را انجام داد و ۱۷ میلیارد لیتر گازوییل به ارزش ۹ میلیارد دلار صرفه‌جویی حاصل از شیفت حمل و نقل جاده‌ای به ریلی است؛ با این حساب می‌توان ۱۷ میلیارد لیتر افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی فقط با جابه‌جایی مد حمل و نقل جاده‌ای به ریلی داشت.

وی آخرین محور سیاست‌های اقصاد مقاومتی که راه‌آهن در آن نقش دارد را افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن خواند و گفت: امروز در صنعت ریلی به حدی از خودکفایی رسیده‌ایم که هرنوع واگن باری و مسافری و لکوموتیو البته با کمک جزئی شرکت‌های خارجی را می‌توانیم به طور کامل در ایران تولید کنیم.

وی ادامه داد: امسال پیش بینی می شود که ۴۰ میلیون و نیم تن بار در کشور جابه جا شود که به این ترتیب شاهد رشد ۱۴ درصدی توسط راه آهن خواهیم بود.

پورسید آقایی با بیان اینکه عمده تمرکز ما در حمل بار در ترانزیت خواهد بود ادامه داد: امیدواریم با رشد ۱۰۹ درصدی ترانزیت ریلی در سال ۹۵ میزان ترانزیت ریلی کشور به ۳ میلیون تن بار برسد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صادرات ریلی در سال ۹۵ رشد ۱۲.۶ درصدی خواهد داشت٬ از برنامه راه آهن برای کاهش یک درصدی واردارت ریلی در سال  ۹۵ خبر داد.

وی با بیان اینکه برنامه داریم با حمل بار شرکت‌های فولادی و معادن میزان جابه جایی ریلی بار داخلی را نیز افزایش دهیم گفت: امیدواریم در سال ۹۵ حمل بار ریلی رشد ۵ درصدی داشته باشد.

پورسید آقایی با اعلام اینکه سال گذشته ۲۵۰ کیلومتر ریل برای خطوط دوم و مسیرهای حومه‌ای بهره‌برداری شد گفت: در بهترین دوران برنامه‌های توسعه نیز به همین میزان راه‌آهن بهره‌برداری شد که البته برای امسال برنامه داریم ۴ برابر این میزان ریل را زیر ترافیک ببریم.

منبع مالی احداث هزار کیلومتر ریل محل ردیف های عمرانی است

وی از زیرسازی ۱۰۵۰ کیلومتر خط آهن در پروژه دوخطه‌سازی راه آهن در سال جاری خبر داد و با بیان اینکه امسال ۱۰۰۰ کیلومتر خط دوم بهره‌برداری می‌کنیم افزود: اعتبار ساخت این خطوط از محل ردیف‌های عمرانی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از محل ۱۰ درصد عوارض گازوئیل طبق وعده دولت امسال براساس بودجه ۹۵ به راه‌آهن اختصاص می‌یابد افزود: مقرر شده است ۵۵۰ میلیارد تومان از محل عوارض ۱۰ درصدی گازوئیل به توسعه خطوط دوم اختصاص یابد.

پورسیدآقایی اضافه کرد: علاوه بر این ما در سال گذشته بسیاری از محورها را نظیر محور درود-اندیمشک بازسازی کردیم به طوریکه پس از بازسازی های صورت گرفته سرعت قطار در این محور افزایش پیدا کرد و هم بار بیشتری جابه جا شد و هم شاهد سوانح کمتری در این مسیر بودیم.

۲۳۰واگن جدید جایگزین واگن‌های بالای ۴۵ سال خواهند شد

وی با یادآوری اینکه در سال ۹۴ در بخش ناوگان نیز قصد داریم ۲۳۰ واگن جدید وارد ناوگان ریلی کنیم و همین میزان واگن فرسوده از شبکه ریلی خارج کنیم گفت: تعداد ۱۱۲ دستگاه از این واگن‌های جدید نو هستند و ۱۱۸ دستگاه از این تعداد نیز به طور کامل بازسازی شده و به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود.

سال ۹۵ هیچ واگن بالای ۴۵ سال اجازه حرکت در شبکه ریلی کشور ندارد

پورسید آقایی در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال ۹۵ هیچ واگنی بالای ۴۵ سال اجازه حرکت در شبکه ریلی کشور را ندارد مگر اینکه به طور کامل بازسازی ۱۰۰درصدی شده باشد. در سال گذشته نیز به شرکت‌های ریلی ابلاغ شد که تمامی واگن‌های بالای ۵۵ سال از شبکه ریلی خارج می شود و این اتفاق در سال گذشته رخ داد.

مدیرعامل شرکت راه آهن اضافه کرد: طبق استاندارد همه واگن‌ها باید هر ۱۵ سال یک‌بار بازسازی شوند و پس از ۴۵ سال نیز یا از رده خارج یا بازسازی ۱۰۰درصدی شوند. در سال گذشته ۱۳۵ واگن بالای ۵۵ سال از شبکه ریلی خارج شد و امسال نیز برنامه داریم تا ۲۳۰ واگن بالای ۴۵ سال را از شبکه خارج کنیم.

 

نظر شما