مقصود اسعدیسامانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تشریح آخرین اقدامات شرکتهای هواپیمایی برای توسعه ناوگان گفت: در این زمینه ایرلاینها بعد از اجرای برجام برای افزایش ناوگان خود مذاکراتی انجام دادند که این مذاکرات هم در بخش خرید و هم در بخش اجاره و اجاره به شرط تملیک است.
وی با بیان اینکه پروسه خرید و اجاره هواپیما یک فرآیند زمانبر است لذا این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است، تامین منابع مالی خرید هواپیما را یکی از موانع پیش روی شرکتهای هواپیمایی عنوان کرد و افزود: تامین منابع مالی یکی از دغدغههای شرکتهای هواپیمایی است که با توجه به پیگیریهای انجام شده از صندوق توسعه ملی اما هنوز شرایط برای استفاده از منابع این صندوق به نتیجه نرسیده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیازمند حمایت نمایندگان مجلس است تا شرکتهای هواپیمایی بتوانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند اما متاسفانه با توجه به شرایطی که برای دریافت تسهیلات از این صندوق در نظر گرفته شده، شرکتهای هواپیمایی قادر به استفاده از منابع این صندوق نیستند.
وی ادامه داد: اگر قوه مقننه و نمایندگان مجلس عنایت ویژهای به صنعت حمل و نقل هوایی داشته باشند، صندوق توسعه ملی میتواند در جهت ارائه تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی نقش قابل توجهی داشته باشد چرا که در حال حاضر به دلیل شرایط سختگیرانه صندوق توسعه ملی، این امکان برای ایرلاینها فراهم نیست.
سامانی درباره آخرین وضعیت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاهها و شرکت پخش فرآوردههای نفتی نیز گفت: در مجلس شورای اسلامی دولت مکلف شد معادل بدهی حسابرسیشده شرکتهای هواپیمایی کشور به دولت و شرکتهای زیرمجموعه دولت٬ با مطالبات شرکتهای مذکور به استثنای بدهی مالیاتی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال تهاتر کند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه از ۱۳ شرکت هواپیمایی حدود ۹ ایرلاین بابت ارائه خدمات هوایی به دولت و انجام پروازهای تکلیفی، از دولت مطالبه دارند گفت: امیدواریم با اجرای این مصوبه بخشی از بدهی شرکتهای هواپیمایی به شرکت پخش فرآوردههای نفتی بابت دریافت سوخت و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بابت استفاده از خدمات فرودگاهی در قبال پروازهای تکلیفی این ایرلاینها قابل تهاتر باشد.
وی ادامه داد: با گشایشهایی صورت گرفته بعد از برجام برای اجاره به شرط تملیک و امکان تامین فاینانس از طریق موسسات مالی، شرکتهای هواپیمایی پیشنهادات مختلفی را از فاینانسرها و موسسات مالی دنیا دریافت کردند که مشغول بررسی این پیشنهادات هستند تا متناسب منافع اقتصادی تصمیم لازم را اتخاذ کنند./
نظر شما