شناسهٔ خبر: 2122 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن اعلام کرد

سند دارشدن 200 هزار واحد روستایی تا پایان سال

بافت فرسوده معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به اینکه برای بیش از 32 هزار روستای کشور طرح هادی تهیه شده است گفت: امسال نیز حداقل 200 هزار واحد روستایی در سطح کشور سنددار می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو شامگاه گذشته به ایسنا گفت: بیش از 32 هزار روستای کشور زیر پوشش تهیه طرح هادی قرار گرفتند که 19 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل شده و تا پایان برنامه پنجم نیز در تمام روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به روستاهای هدف گردشگری افزود: 150 روستا در برنامه پنجم توسعه برای توسعه زیرساخت‌ها و اجرای طرح هادی به عنوان روستای هدف گردشگری مشخص شده که تاکنون 40 درصد این تعداد روستا فعال شده‌اند و امسال دو روستا در استان همدان از محل منابع ملی در دستور کار اجرای این طرح‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تهیه و اجرای طرح هادی و مدیریت روستایی برای اولین بار در همدان آغاز شد،گفت: استان همدان در تهیه و اجرای طرح های هادی و مدیریت روستایی پایه گذار بوده چرا که بنیاد مسکن، دهیاری‌ها را یک نهاد لازم برای روستاها می‌داند و معتقد است این نهادها می‌توانند در روستاها بسترساز توسعه و تحول باشند مشروط بر اینکه فعالیت دهیاری‌ها باید مورد نظارت و سازماندهی قرار گیرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه امسال 3 هزار و 500 روستا در دستور کار اجرای طرح هادی هستند، افزود: در 3 هزار و 450 روستا طرح هادی به اجرا درآمده به طوریکه در 75 درصد روستاها اجرای فاز نخست طرح به اتمام رسیده است.

شاملو خاطرنشان کرد: برای بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار واحد روستایی سند مالکیت صادر شده است و امسال نیز حداقل ۲۰۰ هزار واحد روستایی در سطح کشور سنددار می‌شوند.

وی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از سال 1358 تاکنون وظایف و فعالیت‌های مختلف و متنوعی را برعهده داشته که تهیه طرح‌های سکونت‌گاه‌های روستایی، واگذاری زمین در روستاها، تهیه و اجرای طرح برای حفظ بافت‌های ارزشمند، بازسازی مناطق آسیب دیده، اجرای طرح‌های گردشگری روستایی و صدور سند مالکیت برای املاک محدوده روستاها از جمله اقداماتی به شمار می آید که عملیاتی شده و یا در دست اجرا است.

وی موازی کاری دستگاه‌های اجرایی در مناطق روستایی را از معضلات این جامعه دانست و گفت: پراکندگی کارهای روستایی و نبود نگاه آمایشی در برنامه‌های روستایی مهمترین آسیب در روستاهاست که سبب هدر رفت اعتبارات کشور و بروز تخلفات ساختمان در مناطق روستایی می‌شود، با رویکرد موازی‌کاری ساخت و ساز در اراضی کشاورزی شکل می‌گیرد و اراضی ملی از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به روستاها دارد، ادامه داد: عدم تعریف جایگاه روستاها در برنامه‌ریزی کشور و عدم وجود سیاست‌گذاری راهبردی در برنامه‌ها از مشکلات کشوربوده که دولت تدبیر و امید توجه عمیق و ریشه‌ای به روستاها داشته و تصمیمات مطلوبی در راستای توسعه و آبادانی روستاها در دستور کار دارد.

شاملو با بیان اینکه یکی از نیازهای امروز روستا با وجود خدمات گسترده‌ای که در روستاها ایجاد شده است و باید به منظور برنامه‌ریزی مناسب برای خدمت‌رسانی و سطح‌بندی خدمات، ارزیابی و مطالعه روستاها انجام شود را یک برنامه راهبردی عنوان کرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بر این اساس بنیاد مسکن طرح منظومه‌های روستایی را به شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه کرده است تا با نگاه شبکه‌ای و آمایشی روستاهای هر منظومه که با یکدیگر ارتباط پیرامونی دارند، در برنامه راهبرد توسعه‌ای روستاها همطراز دیده شوند.

وی با بیان اینکه صدور مجوز تغییر کاربری‌ها و تفکیک اراضی در چارچوب قانون انجام می‌گیرد، بیان کرد: بنیاد مسکن در زمینه صدور مجوز تغییر کاربری‌ها و تفکیک اراضی براساس چارچوب قانون عمل می‌کند و منابع حاصل از این فعالیت‌ها را در زمینه توسعه و عمران روستاهای هرمنطقه هزینه‌ می‌کند.

شاملو با بیان اینکه املاک روستایی بخشی از سرمایه های ما در روستاها محسوب می شوند که در چرخه اقتصادی کاربردی نداشتند، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد از مجموع واحدهای روستایی کشور از سند مالکیت بهره‌مند هستند بطوریکه تا کنون برای بیش از 2 میلیون و 750 هزار واحد روستایی سند مالکیت صادر شده که این اقدام کاری مشترک بین بنیاد مسکن و سازمان ثبت اسناد و املاک است.

وی با اشاره به اینکه در سالجاری برای 200 هزار واحد روستایی سند مالکیت صادر می‌شود ،گفت: در اجرای قانون صدور سند مالکیت کمترین اشکال و مغایرت‌های ثبتی ایجاد شده است و طبق هدف‌گذاری انجام شده امسال نیز حداقل 200 هزار واحد روستایی در سطح کشور سنددار می‌شوند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: مقاوم‌سازی و نوسازی مسکن روستایی ازاولین اقدامات بنیاد مسکن پس از انقلاب بوده و از ابتدای برنامه چهارم در راستای ساماندهی، عرضه و تولید مسکن مبنی بر این شد که در هر سال 200 هزار واحد روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شوند که این موضوع باعث افتخار نظام است.

وی افزود: براساس قانون برنامه تاکنون یک میلیون و 700 هزار واحد روستایی برای نوسازی و مقاوم‌سازی تشکیل پرونده داده‌اند که بیش از یک میلیون و 400 هزار واحد روستایی در طول برنامه‌های چهارم و پنجم از این تسهیلات بهره‌مند و در مساکن خود ساکن شدند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: دولت یازدهم امسال مصوبه‌ای داشته که در یک دوره 10 ساله پرداخت وام‌ها به منظور مقاوم‌سازی مسکن روستایی ادامه داشته باشد بنابراین از یک ماه آینده متقاضیان این طرح به بانک‎ها معرفی ‌می‌شوند.

شاملو تصریح کرد: نمایندگان طرحی را به مجلس ارائه دادند که در آن به دنبال ساماندهی خدمات‌رسانی به روستاها و تقویت دهیاری‌ها هستند به همین علت بنیاد مسکن آموزش دهیاری‌ها را در دستور کار قرار داده و در وضعیت استخدام و بیمه آنها کمک می‌کند تا دهیاری‌ها ثبات پیدا کنند.

وی امنیت غذایی کشور را در گرو توجه به روستاها دانست و گفت: روستاها مشکلات و محرومیت‌های زیادی دارند که برای رفع آنها همه دستگاه‌های اجرایی باید در راستای توسعه روستاها اقدام کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه فصل کاری استان‌های سردسیر محدود است و دستگاه‌های اجرایی به منظور سرعت بخشیدن در جذب اعتبارات با واگذاری طرح سبب افزایش هزینه طرح‌ها و کاهش کیفیت می‌شوند که نمایندگان مجلس استان‌های سردسیر به دنبال تغییر سال مالی به 31 شهریور ماه هستند.

وی اظهار کرد: جمعیت روستایی استان همدان نسبت به میانگین کشور 13 درصد بیشتر است بر این اساس در توزیع منابع و اعتبارات ملی شاخص‌های برخورداری و نسبت جمعیت روستایی ملاک قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به منظور تحقق کامل روستاهای هدف‌گذاری شده در اجرای طرح هادی باید سالانه 2 هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شود در حالیکه اعتبارات پیش‌بینی شده امسال یک‌هزار و 100 میلیارد تومان است که به دنبال تخصیص کامل هستیم.

شاملو یادآور شد: امسال 8 درصد بودجه استانی به طرح هادی اختصاص یافت که در لایحه بودجه 94 استمرار طرح‌های هادی، حفظ بافت‌های ارزشی روستایی، مسکن روستایی و منظومه‌های روستایی مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد.

نظر شما