شناسهٔ خبر: 212592 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

اتمام عملیات ریل گذاری راه‌آهن اردبیل-میانه با حضور وزیر راه و شهرسازی

ع اتمام عملیات ریل گذاری راه آهن اردبیل-میانه امروز پنجشنبه چهارم دی ۱۴۰۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرزانه صادق در سفر به استان اردبیل از راه آهن میانه-اردبیل به طول حدود ۱۷۵ کیلومتر بازدید کرد و با حضور وی آخرین کوپلاژ این مسیر ریلی نصب و این خط به شبکه ریلی کشور متصل شد.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص این پروژه توضیح داد: آخرین قطعه مهم‌ترین خط ریلی کشور امروز با وجود همه محدودیت‌های تحریمی بر زمین گذاشته شد و ریل گذاری این پروژه عظیم به اتمام رسید.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور با گذاشته شدن آخرین قطعه ریل، تکمیل شد.

صادق با بیان اینکه این پروژه در زمره دشوارترین پروژه‌های ریلی کشور بوده است، اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد از مسیر حدود ۱۷۴ کیلومتری این خط را ابنیه فنی از جمله پل، تونل و گالری تشکیل می‌دهد که نشان‌دهنده پیچیدگی و سختی اجرای آن است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این پروژه بزرگ با تلاش جوانان غیور ایرانی، شامل کارگران، مهندسان، مشاوران و پیمانکاران، همراهی همکاران در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، پیگیری‌های نمایندگان محترم مجلس و تدبیر استاندار محقق شد.

صادق ادامه داد: برای افتتاح رسمی و بهره‌برداری کامل از این خط ریلی، برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان سال جاری، ان‌شاءالله مراسم افتتاح کامل نیز انجام گیرد.

وی در پایان با ابراز امیدواری از به صدا درآمدن زودهنگام سوت قطار در ایستگاه اردبیل، گفت: خدا را شاکریم که بالاخره پس از پیگیری‌های مداوم، امروز می‌توانیم افتخار اتمام این پروژه ملی را جشن بگیریم.

پروژه راه‌آهن میانه-اردبیل شاهکارهای مهندسی قابل توجهی را به نمایش گذاشته است. این خط ریلی حدود ۱۷۵ کیلومتر شامل ۶۲ تونل به طول کلی حدود ۲۴ کیلومتر  و ۲۹ پل بزرگ به طول ۴,۳۰۰ متر است.

این تعداد و حجم سازه‌های خاص، این پروژه را در زمره دشوارترین طرح‌های اجرایی کشور قرار می‌دهد. در این پروژه صرفا دو پل  با طول بیش از ۵۰۰ متر وجود دارد.

پیشرفت کل پروژه در حال حاضر در بخش زیرسازی ۹۸ درصد، در بخش روسازی ۹۲ درصد و در بخش ساختمان ایستگاه ها ۸۳ درصد بوده است.

عملیات زیر سازی شامل خاکبرداری، خاکریزی، بتن ریزی، حفاری و لاینیگ تونل ها، احداث گالری و ساخت پل های خاص است.

همچنین در این پروژه ایستگاه تشکیلاتی اردبیل و ایستگاه های فیروز آباد، گنجگاه و مهماندوست در نظر گرفته شده است.