شناسهٔ خبر: 21276 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در سمپوزیوم روانشناسی، ترافیک و حمل و نقل:

جمعیت ایران یک درصد جهان؛ سهم تصادفات ایران ۱.۳ درصد جهان/ دولت برای تشدید برخورد با رانندگان پرخطر باید تصمیم‌ بگیرد/سبقت غیرمجاز و عبور از چراغ قرمز یعنی اقدام به قتل

سخنرانی داود کشاورزیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه تأسیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات روانشناسی ترافیک و حمل و نقل رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه جمعیت ایران یک درصد جهان اما سهم ایران از تصادفات جاده‌ای حدود ۱.۳ درصد از تصادفات جهان است گفت: دولت باید تصمیم بگیرد و برخورد با خطاهای انسانی و رانندگان پرخطر را تشدید کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت در سمپوزیوم «روانشناسی ترافیک و حمل و نقل: چالش‌ها و چشم‌اندازها» که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در کشور ما تبدیل به موضوعی اجتماعی شده، تلفات رانندگی است که هم خسارات مادی و هم خسارات معنوی به همراه دارد که خانواده‌های زیادی را درگیر خود می‌کند.

وی ادامه داد: به رغم اینکه در طول سال‌های گذشته با تلاش دستگاه‌های مختلف تلفات رانندگی کاهش یافته است، اما متاسفانه در سال ۹۴ بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر در تلفات رانندگی جان خود را از دست دادند که ۳۰ درصد از این تلفات در دورن‌شهرها و ۷۰ درصد نیز در محورهای برون‌شهری رخ داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم ایران از جمعیت جهان اندکی بیش از یک درصد است، گفت: سهم خودروهای ایران نیز حدود ۱.۶ درصد از کل خودروهای ثبت شده در دنیا است در حالی که سهم ایران از تصادفات رانندگی حدود ۱.۳ درصد از تصادفات جهان است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه خوشبختانه آمار پزشکی قانونی ایران دقیق و با کمترین درصد خطا ارائه می‌شود افزود: بیشترین سهم عوامل تصادفات رانندگی عامل انسانی است. البته بعضا عوامل جاده‌ای مانند شیب تند جاده و عدم خط‌کشی منجر به تصادف می‌شود.

وی به اعمال قانون به عنوان یک عامل بازدارنده در کاهش تصادفات اشاره کرد و افزود: در کشور ما سهل‌ترین برخورد در مواجه با تصادفات صورت می‌گیرد چراکه وقتی یک راننده با سرعت از چراغ قرمز عبور می‌کند در حقیقت اقدام به قتل کرده‌ است اما با فرد خاطی با پرداخت مبلغ ناچیز به عنوان جریمه برخورد می‌شود. همچنین شخصی که سبقت غیر مجاز می‌گیرد و جان دیگری را به خطر می‌اندازد نیز اقدام به قتل کرده است در حالی که مجازات آن بسیار سبک است.

کشاورزیان ادامه داد: شخصا اعتقاد دارم باید کشور و مملکت تصمیم بگیرد و برخورد با خطاهای انسانی و رانندگان پرخطر را تشدید کند. کسانی که در ایران بد رانندگی می‌کنند در کشورهای اروپایی بسیار آرام رانندگی می‌کنند یا حتی در همین کشور خودمان در مقاطعی که دوربین نصب است حتی وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی زرد می‌شود راننده ریسک عبور از چراغ را نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه روانشناسی ترافیک و حمل و نقل موضوع بسیار مهمی است گفت: به عنوان مثال در جاده‌ای دو لاین عبور وجود دارد اما ۵-۶ صف خودرو ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: باید با روانشناسی ترافیک، رفتار رانندگان تغییر کند و آرامش در بین رانندگان ایجاد شود.

کشاورزیان اظهار امیدواری کرد تا با انجام اقدامات و سیاست‌هایی با همکاری دانشگاه‌ها و دست‌اندرکاران ترافیک برای کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی گام برداریم./

نظر شما