شناسهٔ خبر: 21291 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

قالیباف در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران مطرح کرد؛

تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض شهری برای متقاضیان بازسازی در بافت‌های ناکارآمد/ بخشودگی عوارض متفرقه و جرایم ساختمانی/ کاهش تعرفه‌های تجاری برای جذب سرمایه‌گذار در بافت فرسوده/ حذف عوارض بهسازی اماکن تاریخیِ در اختیار دولت و بخش‌های خصوصی

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با تاکید بر شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و بحرانی بافت‌های فرسوده شهری و لزوم توجه تمامی دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها از تخفیفات وکاهش تعرفه‌های تجاری برای جذب سرمایه‌گذاران در بافت‌های فرسوده شهری خبر داد و گفت: عوارضی که تحت‌عنوان عوارض متفرقه برای بافت فرسوده از ساکنان اخذ می‌شود ،حذف و جرائم گذشته ساکنان بافت‌های فرسوده بخشیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران دیروز ۶ اردیبهشت‌ماه در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران که با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، عباداله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران، حسن کریمی معاون امور عمرانی استانداری تهران، محمدسالاری عضو شورای شهر تهران و مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تشکیل شد ضمن تشکر از فعالیت‌هایی که برای ساماندهی ساکنان حاشیه‌های شهر ایجاد شده و بر اساس آن همدلی مثمرثمری صورت گرفته است گفت: این توفیق بزرگی است که فرصتی فراهم شده تا برای ساکنان بافت‌های فرسوده و مردمی که در شرایط دشواری زندگی می‌گذرانند کاری انجام دهیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ساماندهی به مناطق بحرانی و آسیب‌پذیر بافت‌های فرسوده متکی به اقتصاد نفت نیست، افزود: باور ما این است که اگر کار را خوب انتخاب و بدانیم چه اهدافی دارد، مسیر را نیز به درستی انتخاب می‌کنیم. معتقدم کار گنجی است که واجد دو ویژگی است؛ نخست آنکه اختیار در آن وجود دارد و دوم آنکه پول در آن وجود دارد. به همین دلیل نیز ما برخلاف اکثر سرمایه‌گذاران که فکر می‌کنند بافت‌فرسوده جایی است که دو ویژگی انتخاب و پول را در خود ندارد معتقدیم مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده واجد این دو ویژگی است.

قالیباف با یادآوری نخستین جلسه‌ای که در سال ۸۶ در سالن صدا و سیما برای بافت‌فرسوده انجام شد خاطرنشان کرد: مشکلی که در بافت‌فرسوده وجود دارد بحث ساختمان نیست بلکه مشکل ما در مناطق آسیب‌دیده شهر، مباحث انسانی است و در این راستا نیز رویکرد شهرداری به مناطق بحرانی بافت‌فرسوده رویکرد اجتماعی است.

این سیاستگذار حوزه مدیریت‌شهری تاکید کرد: باید در ساماندهی مناطق بحرانی، تدبیر، تلاش و برنامه‌ریزی کنیم زیرا این کار تنها از طریق برنامه‌های ستادی و برنامه‌ریزی قابل پیشرفت است. همچنین توجه کنیم که از انجام این کار تنها به این دلیل که صندوق خالی است شانه خالی نکنیم و تلاش کنیم تا حتما کار ساماندهی به مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده به سرانجام برسد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به اینکه منابع صندوق بازآفرینی به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در حال جمع شدن است افزود: در نظر داشته باشیم که پر یا خالی شدن صندوق بازآفرینی برای ساماندهی به مناطق آسیب‌پذیر بافت‌های فرسوده شهری به اراده همه ما وابسته است و تا اراده و نیت نباشد پر نخواهد شد. به همین دلیل نیز باید کمر همت بسته و با روحیه جهادی که آن را مدیون انقلاب هستیم این صندوق را تقویت کنیم.

قالیباف ادامه داد: ما در شهرداری تهران از سال ۸۶ این کار را شروع کرده و دنبال می‌کنیم و اینجا در حضور تمامی دست اندرکاران دولتی نیز اعلام می‌کنم که شهرداری حق نگاه اقتصادی به بافت فرسوده را ندارد.

بخشودگی جرائم و  حذف عوارض متفرقه در بافت‌های فرسوده

شهردار تهران اعلام کرد: شهرداری تهران هم‌اکنون به متقاضیان ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده تخفیف ۵۰ درصدی عوارض شهرداری را می‌دهد و تلاش دارد تا این تخفیف را به ۱۰۰ درصد برساند. هم‌اکنون نیز عوارضی تحت‌عنوان عوارض متفرقه برای بافت فرسوده از ساکنان اخذ می‌شود که از همین امروز به آقای فتح الهی اعلام کردم این عوارض حذف و جرایم ساخت‌وساز گذشته ساکنان بافت‌های فرسوده بخشیده شود.

ارتقای کیفیت زندگی؛ دستاورد شهرداری در بافت‌های فرسوده شهری

قالیباف مهمترین دستاورد شهرداری تهران در بافت فرسوده شهری را ارتقای کیفیت زندگی عنوان کرد و گفت: حجم کارهایی که در ساماندهی بافت فرسوده وجود دارد بسیار بالاست و به همین دلیل نیز باید وام‌هایی که به ساکنان بافت‌های‌فرسوده تعلق می‌گیرد به گونه‌ای باشد که آنها را دچار دردسر نکند. نهایت تخفیف‌هایی که قرار است به ساکنان بافت‌های فرسوده داده شود رقمی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود و با این رقم حتما شهرداری در این کار مشارکت جدی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اهمیت مصوبات ستاد ملی بازآفرینی پیشنهاد کرد: باید مصوبات ستاد ملی را جدی بگیریم، بدین‌معنا، تمامی دستگاه‌های خدماتی و کمکی بابت حق انشعاب فاضلاب، ‌آب، برق، گاز از ساکنان بافت فرسوده هزینه‌ای نگیرند و در حوزه عمرانی و شهرسازی این کار را با هم دنبال کنند. برای بافت‌های فرسوده می‌توانیم این کار را انجام دهیم اما برای مناطقی همچون منطقه یک که وضعیت زندگی مردم در شرایط خوبی است باید هزینه‌های لازم را بگیریم. حتی اگر ابلاغیه نداشته باشد می‌توان تا زمان آمدن ابلاغیه خدمات لازم را به مردم مناطق بافت فرسوده بدهیم.

شهردار تهران ادامه داد: برای نمونه در خاک سفید تهرانپارس کدامیک از ما جرات می‌کرد برق و آب ساکنان آن مناطق را قطع کند. چرا می‌گذاریم افراد به یاغی‌گری برسند، قانون‌شکنی و حرمت‌شکنی کنند؟ اجازه بدهیم حرمت آنها حفظ شود، این قبیل از اقدامات، اقداماتی هستند که بنده حاضرم مسئولیت انجام آن‌ها را بپذیریم. یعنی در آینده اگر سازمان بازرسی و دیوان محاسبات توضیحاتی را بخواهد حاضرم شخصا مسئولیت بپذیرم و مسئولیت ساماندهی به نقاط بحرانی بافت‌فرسوده را قبول کنم.

ساماندهی به نقاط بحرانی بافت‌های فرسوده شهری اولویت همه دستگاه‌های دولتی شود

قالیباف تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های دولتی ساماندهی به نقاط بحرانی بافت‌های فرسوده شهری را در اولویت‌های خود قرار دهند زیرا ساماندهی به آنها رقم قابل توجهی از اقتصاد ملی نمی‌شود که بخواهند امتناع کنند. معتقدم ساماندهی بافت فرسوده نمونه‌ای است که با همکاری پیش می‌رود.

شهردار تهران گفت: در بافت‌های فرسوده شناسایی نقاط بحرانی اولین گام و مهمترین گام است و ساماندهی به آنها باید در اولویت باشد. پس از آن می‌توان سایر مناطقی که در بافت فرسوده قرار دارد را نیز بهسازی کرد و این کار مستلزم این است تا ابتدا نقاط بحرانی شناسایی شده و ملاک عمل قرار گیرند. باید در بافت‌های فرسوده نقاط بحرانی را شناسایی و تصویب کنیم و کار را پیش ببریم.

وی یادآور شد: بسیاری از ساکنانی که در مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند جزو مستضعفان واقعی هستند به حدی که اگر بخواهیم با پرداخت وام به آن‌ها مشکل را حل کنیم، نه توان، نه فرهنگ و نه سند دارند تا وام به آنها تعلق بگیرد. به همین دلیل باید بطور ویژه به ساکنان این مناطق کمک شود.

تامین زیرساخت‌های مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده شهری در اولویت شهرداری

قالیباف درباره سایر پیشنهادهای خود در ساماندهی مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده شهری به اهمیت تامین زیرساخت‌ها اشاره کرد و گفت: تامین زیرساخت‌ها در مناطق بحرانی و آسیب‌پذیر بافت‌های شهری پس از شناسایی باید در اولویت قرار بگیرد و روش‌های منطقی برای تامین نیز مدنظر باشد. شهرداری باید در بخش‌هایی که مربوط به اوست تامین زیرساخت‌ها را در اولویت بگذارد. چون بافت‌های فرسوده درد مشترکی است که به نوعی تمامی نهادها، سازمان‌ها و حتی دولت با آن دست به گریبان است. می‌توان مسیر قانونی آن را نیز درست و حل کرد و این مهم تامین نخواهد شد مگر آنکه زیرساخت‌های نقاط بحرانی و آسیب‌پذیر با همکاری همه تامین شود.

بسته‌های تشویقی سرمایه‌گذاری برای ساماندهی به مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده

شهردار تهران ادامه داد: ما نیازمند یکسری بسته‌های تشویقی برای ساماندهی به مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده هستیم که برخی از بسته‌ها نیازمند سرمایه گذری بیرون هستند که آقای پشمچی زاده می‌تواند در این مورد کارهایی انجام دهد. حتی تعرفه‌های تجاری در بافت‌های فرسوده که هم اکنون ۵۰ درصد پایین‌تر از سایر نقاط است به ۳۰ درصد برسد تا انگیزه پیدا شود سرمایه گذاران در اینگونه مناطق سرمایه گذاری کنند و با این سرمایه‌گذاری خود به خود تامین زیرساخت‌ها نیز انجام شود.

شهرداری وارد کار ساخت و ساز در مناطق بحرانی بافت‌های فرسوده شهری نشود

قالیباف افزود: آنقدر تخفیف به سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده بدهیم که منطق سرمایه‌گذاری در اینگونه مناطق برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود و شهرداری به هیچ عنوان وارد کار ساخت و ساز نشود و اجازه بدهیم مردم خود در اینگونه مناطق کار را پیش ببرند. دفاتر تسهیل‌گری نیز در اینگونه موارد می‌توانند بخشی از کارهای حقوقی و وام را انجام دهد. همچنین مجموعه‌ها و شرکت‌هایی نیز هستند که دلسوز و علاقمند به فعالیت در بافت‌های فرسوده هستند، در مناطق ۱۶ و ۱۷ نمونه‌هایی داشته‌ایم و فکر می‌کنم انجام این کار میسر است.

نسخه‌ای واحد برای تمامی مناطق پاسخگو نیست

شهردار تهران تاکید کرد: توصیه‌ام به آقای پشمچی‌زاده در ساماندهی به نقاط بحرانی بافت‌های فرسوده این است که نسخه‌ای واحد نپیچد. واقعا محلات هرندی و عودلاجان را در اولویت قرار دهیم.

پیشرفت ۶ تا ۷ درصدی ساماندهی به مناطق آسیب‌پذیر شهری

قالیباف گفت: در حال حاضر شهرداری که از سال ۸۶ که درگیر بافت فرسوده شده است کارهای قابل توجهی را انجام داده است. ما در هر سال متوسط ۶ تا ۷ درصد پیشرفت‌کار داشته‌ایم. اگر تسهیلات بگیریم می‌توانیم مصوبه مجلس که رشد ۱۰ درصدی است را داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه برگزاری جلسه‌ای مشترک با حضور همه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های مرتبط بسیار دشوار است افزود: کمیته‌ها فرصت را غنیمت شمرده و به جمع بندی برسند. دبیری جلسات را نیز آقای فتح الهی برعهده خواهند داشت و مطمئن باشید مصوبه شما بدون کم و کاست امضا می‌شود حتی اگر خودم در آن جلسه حضور نداشته باشم تلاش شما را بی‌ثمر نخواهم گذاشت.

شهردار تهران با اشاره به اینکه جلسه کلی بعدی که با حضور تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف است پس از ماه مبارک رمضان تشکیل خواهد شد گفت: انتظارم این است نکاتی که در جلسه امروز مطرح شد، جمع بندی شده تا به صورت مصوبه ابلاغ و کار ساماندهی آغاز شود.

قالیباف ادامه داد: کمیته شهرداری تهران با مسئولیت آقای امانی در حوزه برنامه‌ریزی نیز تشکیل و به صورت یکپارچه تمامی ظرفیت‌های شهرداری شناسایی شود.

قول «قالیباف» برای حذف عوارض بهسازی اماکن تاریخی

شهردار تهران ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری را در اماکن تاریخی به دو بخشِ بافت تاریخی در اختیار دوایر دولتی و بافت تاریخی خصوصی تفکیک کرد و افزود: در بحث اماکن که در اختیار دوایر دولتی است، به دستگاه‌ها تکلیف شود تا هر دستگاهی بافت‌تاریخی در اختیار خود را بهسازی کند. این تضمین را هم به عنوان شهردار تهران می‌دهم که هیچگونه عوارضی از دستگاه‌های دولتی گرفته نشود. بخشی از اینها نیز ممکن است خانه‌هایی باشند که جزو بخش خصوصی‌اند اما می‌خواهند بازسازی کنند. تسهیلات را به بخش‌های خصوصی هم بدهیم تا بافت تاریخی را بازسازی کنند و به همان شکل نگه دارند.

قالبیاف خاطرنشان کرد: در بخش بخشودگی عوارضی که برعهده برعهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است نیز پیشنهاد می دهم این سازمان همکاری کند.

وی تاکید کرد: اولین شرط حفظ و زنده بودن یک ساختمان بهره‌برداری از آن ساختمان است. به همین دلیل باید حداقل در شکل بهره برداری دقت کنیم. همچنین مجموعه استانداری و مجموعه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بدانند که شهرداری بدون هیچگونه حب و بغضی برای حل مشکلات بافت فرسوده همه جوره در خدمت است تا کار انجام شود.

قالیباف در پایان گفت: شهرداری تهران علاقه‌ای به کار تشریفاتی ندارد./

نظر شما