شناسهٔ خبر: 21411 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

۳ هدف ایجاد بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران/ جمع‌آوری ۱۰ هزار و ۹۰۰ گزارش ژئوتکنیکی از ۳۱ استان کشور

بانک اطلاعات ژئوتکنیک رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اهداف ایجاد بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران را برشمرد و گفت: طی ۸ فاز، تعداد ۱۰۹۰۰ جلد گزارش ژئوتکنیکی را از ۳۱ استان کشور جمع آوری و وارد نرم افزار بانک کردیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همایش رونمایی از بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران عصر ديروز ۸ اردیبهشت‌ماه با حضور محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این همایش متخصصان، استادان دانشگاه و صاحبنظران همچون بهروز گتمیری عضو هیات علمی دانشگاه تهران، کلانتری عضو هیات‌علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین‌طوسی، کامبیز بهنیا عضو هیات علمی دانشگاه تهران، منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و دست‌اندرکاران و محققان نیز حضور داشتند.

محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: توسعه علوم و فنون مرتبط با مهندسی عمران، به خصوص در شاخه ساختمان  و ابنیه در بیش از ۴ دهه ایجاب کرد که برای هریک از زیرشاخه‌های آن، مراکز و کمیته‌های تخصصی فعالیت کنند. مهندسی ژئوتکنیک با سرمایه‌گذاری وسیع در بعد نیروی انسانی متخصص و امکانات پیشرفته یکی از مصادیق بارز این توسعه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امروزه این مطالعات به صورت رایج و متداول به عنوان پیش‌نیاز هر طرح عمرانی و یا صنعتی در گستره کشور، توسط مشاوران حایز صلاحیت در بخش‌های دولتی و خصوصی با تجهیزات بسیار پیشرفته انجام می‌پذیرد. با توجه به اینکه مطالعات ژئوتکنیک در کشور ما دارای پیشینه‌ای بالغ بر ۴۰ سال (۴ دهه) بوده و از متقدمین آن می‌توان از وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی، نیرو و نفت و چندی مرکز تحقیقاتی نام برد. با این وجود مراکز متعددی که در راستای اعتلای علوم و فنون ژئوتکنیک فعالیت می‌کنند هیچیک دسترسی به طیف کامل اطلاعات که به صورت پراکنده به دست آمده را ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مطالعات ژئوتکنیک به طور معمول در محدوده شهرها، شهرک‌های اقماری، مناطق صنعتی، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها، راه‌ها، خطوط راه‌آهن، طرح‌های سدسازی، آبیاری و زهکشی و کلیه تاسیسات و ساختارهای زیربنایی انجام می‌شود به گونه‌ای که می‌تواند به صورت بالقوه در کنار سایر لایه‌های اطلاعاتی در یک سامانه ثبت و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه به دلیل عدم گردآوری و ثبت داده‌ها در یک بایگانی متمرکز، بهره‌وری لازمی از داده‌ها انجام نمی‌گیرد و تا به امروز از نتایج مطالعات ژئوتکنیک تنها برای طرحی که در ارتباط با آن مطالعات انجام شده استفاده می شود. برای رفع این مشکل و بهره‌وری مناسب از این اطلاعات، طرح بانک اطلاعات ژئو تکنیک کشور با حمایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور این بانک در بخش ژئوتکنیک و زیرساخت مرکز در سال ۸۱ تاسیس شد.

شکرچی‌زاده در بیان خدمات عمده بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران گفت: اطلاع رسانی به کارفرمایان طرح‌های مختلف کشور به منظور هدایت و آمایش طرح‌های توسعه از دید ژئوتکنیکی، اطلاع‌رسانی به مهندسان مشاور به منظور بهینه‌سازی در روش و حجم مطالعات و تسهیل و تسریع در امر گردآوری اطلاعات اولیه هر منطقه، طبقه‌بندی اطلاعات جهت ارائه به بخش پژوهشی کشور خدماتی است که این بانک انجام می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیشنهاد اولیه این بانک اطلاعاتی در اوایل سال ۸۰ برای مقامات و مسئولان کشوری مطرح شد و در مراحل آغازین طرح، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به صدور بخشنامه‌ای در جهت حمایت از تشکیل بانک در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اقدام کرد. این بخشنامه نقطه عطفی در تلاش‌های ملی جهت تشکیل بانک اطلاعات ژئوتکنیک کشور محسوب می شود.

این مقام مسئول افزود: با سابقه ارائه شده، در راستای مباحث فوق، طرح بانک اطلاعات ژئوتکنیک کشور بر پایه پیشنهاد مجریان و حمایت مالی و ستادی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و با پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سال ۸۲ شروع شد.

شکرچی‌زاده گفت: با تدوین نرم افزار مقدماتی و مکاتبات لازم با سازمان ها، ادارات دولتی و ارگان های غیردولتی فعالیت بانک آغاز شد. به منظور ارتقای بیشتر طراحی یک نرم افزار تخصصی پیشرفته به یاری کارشناسان طراحی نرم افزار و کنترل آن توسط کارشناسان ناظر بر تولید نرم افزار انجام شد. از آنجاییکه توسعه بانک های اطلاعاتی منوط به دریافت اطلاعات است، عدم دسترسی به اطلاعات مانع تشکیل و توسعه آنهاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه عدم دسترسی به اطلاعات مانع تشکیل و توسعه آنهاست گفت: اداراتی که موفق به راه‌اندازی بانک اطلاعات شده‌اند با اتکا به داده‌های خود این کار را انجام داده‌اند. در برخی کشورها، پشتیبانی قوه مقننه (لایحه شورای علوم زمین آفریقای جنوبی ۱۹۹۳) یا بخشنامه‌های سایر ادارات دولتی این مشکل را تا حدودی حل کرده است ولی کماکان در هیچیک از کشورهای دنیا، ساختار جامعی که بتواند کلیه اطلاعات ژئوتکنیک به دست آمده را حداقل در بخش دولتی گردآوری کند تشکیل نشده است. این مساله در ایران نیز وجود دارد بطوریکه مشاوران به استناد ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان از واگذاری اطلاعات به غیر، استنکاف می کنند. با تمام مشکلات یادشده خوشبختانه این بانک طی ۸ فاز، تعداد ۱۰۹۰۰ جلد گزارش جمع آوری و وارد نرم افزار شده است.

وی ادامه داد: به منظور تسهیل در امر جمع‌آوری گزارش‌ها، مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی با ارسال بخشنامه‌ای در تاریخ ۷ آذر ۹۴ به مدیران کل راه و شهرساز کلیه استان‌ها، مقرر کرد تمامی شرکت های فعال در بخش ژئوتکنیک دارای پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی ساختمان، نسخه ای از گزارش های انجام شده یا در حال انجام خود را از سال ۹۲ به بعد به این مرکز ارسال کنند. همچنین از این پس، تمدید و ارتقای پایه این شرکت‌ها منوط به دریافت تاییدیه از مرکز تحقیقات هستند.

شکرچی‌زاده گفت: خوشبختانه بعد از صدور بخشنامه مذکور شاهد همکاری خوبی از سوی شرکت‌های مرتبط با سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم. در حال‌حاضر، برای انجام فاز ۹ این طرح (بانک اطلاعات ژئوتکنیک) بیش از ۸۵۰ جلد گزارش از سوی ادارات راه و شهرسازی استان ها ظرف کمتر از ۵ ماه مرکز تحقیقات ارسال شده است.

وی را اعلام و اظهار کرد: «جلوگیری از مطالعات تکراری و صرفه جویی در بودجه کشور که می تواند بسیاری از مشکلات موجود را در بخش بودجه مطالعاتی برطرف کند»، «تجمیع اطلاعات که به شفافیت عملکرد فنی می‌انجامد» و نهایتا «استفاده از اطلاعات این بانک برای تهیه نقشه‌های دقیق ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه ای که می تواند در کاهش خسارات زلزله های آینده و مدیریت بحران شهری موثر باشد» اهداف ایجاد بانک کارآمد اطلاعات ژئوتکنیک است.

همزمان با برگزاری این همایش، بانک اطلاعات ژئوتکنیک ایران نیز رونمایی شد. علاقمندان برای دریافت اطلاعات و استفاده از بانک می‌توانند به آدرس www.geotech.bhrc.ac.ir مراجعه کنند. /

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۵-۰۲-۱۰ ۱۱:۴۱آرتین 0 1

    ممنون از اطلاع رسانیتون تشکر 
                                

نظر شما