شناسهٔ خبر: 21448 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حناچی مطرح کرد:

یزد در آستانه ثبت جهانی بافت تاریخی/ ضرورت توجه به انضباط شهری در بافت‌های شهری و تاریخی

نشست معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در سفر خود به یزد و در جلسه‌ای كه در محل استانداری یزد برگزار شد در خصوص ثبت جهانی بافت تاریخی گفت: به منظور ایجاد موافقت برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و ایجاد هماهنگی كمیسیون عمران به یزد آمدیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان یزد، پیروز حناچی با بیان این‌که بزرگترین سازه پیوسته خشتی جهان را در یزد داریم و ارزش‌های بی بدیلی را در یزد شاهدیم كه در مناطق كویری خودنمایی می‌كند افزود: مصداق بارز معماری ایرانی اسلامی كه در یزد فراهم است و حداكثر انطباق با طبیعت و حداقل ایجاد عارضه در طبیعت هم مصادیق خانه‌هایی است كه ما در مناطق كویری ایران و مخصوصا در یزد داریم و به هر حال همه این ارزش‌ها فرصتی را به وجود آورد تا هم آنها را به دنیا معرفی كنیم و فضایی را ایجاد كنیم كه همه از منافع همه این ارزش‌های بی‌بدیل هم در یزد و هم در دنیا از آن بهره‌مند شوند.

همچنین دكتر حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در سفر خود به یزد با كاركنان حوزه مدیریت شهرسازی و معماری این اداره كل دیدار كرد.

رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در این دیدار كارشناسان حوزه شهرسازی را مسئول انضباط شهری دانست و افزود: با توجه به ویژگی‌های خاصی كه شهر یزد دارد و منحصر به فرد بودن این شهر در دنیا دارای سرزمینی كویری با مردمانی سخت كوش كه در دل كویر معمولا چیزی را می‌آفرینند كه به بهشت تشبیه می‌شود.

دكتر حناچی ضمن ابراز خرسندی در این نشست صمیمی افزود: ما در دوره ای قرار گرفته‌ایم كه باید تلاش مضاعف داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان كرد: جایگاه یزد در دنیا مورد توجه قرار گرفته است و الان ثبت جهانی شدن یزد، مطرح شده است، بنابرین باید حساسیت بیشتری را در حفظ این ارزش معنوی اعمال كنیم.

بعد از ثبت جهانی، شهر یزد معانی حقوقی متعددی پیدا می كند و این ارزش‌های بی‌بدیل دیگر به تنهایی متعلق به مردم یزد نیست بلكه مردم جهان هم در این ارزش ها سهم خواهند داشت.

وی در خصوص ثبت جهانی شهرها گفت: ما كلی در جهان تلاش می‌كنیم كه ارزش‌های بی بدیل شهرهای خودمان را معرفی كنیم و این معرفی فوائدی هم به دنبال دارد كه ما خیلی از فواید آن استفاده نمی كنیم، در دهه ۸۰ زنجیره خوبی با حضور استاندار، معاون عمرانی، شهردار و میراث فرهنگی و مسكن و شهرسازی وقت شكل گرفت و مرمت و احیا و بازسازی بناهای تاریخی كه دارای ارزش‌های معماری، اسلامی خوبی هستند با تامین وام‌های كم بهره و به همت بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت و اثرات خوبی هم در چرخه اقتصادی داشت  علیرغم اینكه ما می دانیم با وضعیتی كه منابع دولتی دارند كفاف اجرای چنین طرح‌هایی را نمی‌دهند.

در پایان دكتر حناچی عنوان کرد: به واسطه همین طرها باید انضباط شهری را در بافت های شهری و تاریخی مورد نظر قرار دهیم و در كارگروه هایی كه در اختیار داریم این موارد را تاكید كنیم.

وی با اشاره به مانیفیستی كه در شهرسازی داریم، گفت: شهر و غیر شهر را باید متمایز با هم ببینیم و ما باید این تفاوت‌ها را در ساخت و ساز ها برنامه ریزی كنیم تا  ساخت و ساز در شهر و غیر شهر با هم تفاوت داشته باشند./

نظر شما