شناسهٔ خبر: 21459 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

ایران در مسیر ساختن یک آسمان منعطف/ معماریِ جاده ابریشم هوایی

عباس آخوندی عباس آخوندی*: اندیشه ایران‌شهر از دریای مدیترانه تا آسیای میانه و شبه قاره را درمی‌نوردد و چنانکه می‌دانیم، امروز بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در تمدن ایران‌شهری زندگی می‌کنند و این تمدن از یمن تا آسیای میانه و از دریای مدیترانه تا شبه قاره را شامل می‌شود.

اینکه در گذشته جاده ابریشم از ایران عبور می‌کرد، امری تصادفی نبود بلکه نشانگر موقعیت استراتژیک تمدن ایران بود. ايران به دليل موقعيت جغرافيايي ويژه‌اش، چه به صورت فیزیکی و چه به صورت تاریخی، نقطه تعادل منطقه و کریدور ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب بوده است. اگرچه در یک دهه گذشته، در نتیجه سنگ‌انداری برخی قدرت‌های جهانی و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی، نقطه تعادل منطقه‌ای به صورت تصنعی از ایران گرفته شد، اما به نظر می‌رسد که امروز جهان دریافته است که  نقش و موقعیت ویژه ایران در منطقه را نمی‌تواند نادیده بگیرد. بر همین اساس ما در حال حاضر به دنبال بازآفرینی یک جاده ابریشم نوین هستیم؛ به دنبال آنکه متکی بر اندیشه ایرانشهری، کریدور حمل و نقل بین‌المللی در مسیر  جاده ابریشم را در تمامي شقوق حمل‌ونقل اعم از جاده‌اي، ریلي، هوايي و دریایی بازآفرینی کنیم‌. ايران از گذشته مركز تعادل و ثقل منطقه بوده است و اکنون که جمهوري اسلامي ايران به دنبال آن است كه به عنوان هاب منطقه به دنيا معرفي شود یکی از اولویت‌های اصلی، تقویت صنعت هوایی ایران است.

برای تقویت جایگاه ایران به‌عنوان هاب منطقه، اقدامات گسترده‌اي نياز است كه بخشي از اين اقدامات بايد در دالان هوايي كشور انجام شود. چنانکه می‌دانیم فضاي هوایی ايران در منطقه، يك منبع بزرگ ثروت از جنبه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي است و ما با توسعه فضاي هوايي كشور باید به سمت احياي جاده ابريشم هوايي و آسمان منعطف ايران حركت کنیم. اکنون که عزم ما بر آن است که ايران به مركز تعادل منطقه‌اي خود بازگردد، نباید فقط به مزيت‌هاي نسبي آسمان ايران اكتفا كنيم، بلكه باید مزیت‌های رقابتی را نیز در آسمان ايران تقویت کنیم. چنانکه می‌دانیم، ايران در موقعيت شاهراه هوايي جهان قرار دارد و در این موقعیت، ما زماني در ايجاد رقابت در آسمان ايران موفق خواهيم‌ شد كه سهولت و دسترسي به كريدورها و دالان‌هاي هوايي ايران را براي دنيا، همراه با امنيت و كوتاه كردن مسيرهاي پروازي و كاهش قيمت تمام‌‌شده فراهم كنيم. ضمن اين‌كه بايد براي تحقق رقابتي شدن فضاي كشور در انديشه برد- برد باشيم و تنها به منافع خود فكر نكنيم؛ چرا كه ايران در برابر موقعيتي كه دارد بايد به مسئوليت‌هاي خود در قبال كشورهاي همسايه نیز واقف باشد.

به منظور تقویت مزیت‌های آسمان ایران، به تازگی هفت‌هزار كيلومتر راه هوايي جديد به‌صورت مستقيم و يك‌طرفه بهره‌برداري شد تا امنيت در فضاي آسمان ايران بيش از پيش گسترش يابد. همچنين در كنار اين اقدامات سيستم‌هاي ناوبري ماهواره‌اي فرودگاه‌هاي كشور در حال توسعه است و این خود زمینه‌ای خواهد بود تا ما بتوانيم در حوزه تجهيزات ناوبري در سطوح بين‌المللي رقابت كنيم. توسعه بنيه اقتصادي شركت‌هاي هواپيمايي نیز ضرورتی جدی برای بالا بردن سهم ایران در حمل‌ونقل ‌منطقه‌ای است. دستورالعمل افزايش حداقل كفايت سرمايه براي فعاليت هر شركت هواپيمايي به همین‌منظور تهيه و تدوين شد و شرکت‌های هواپیمایی بر مبناي اين دستورالعمل موظف به توسعه نيروي انساني ناوگان و بازسازي ساختاري خود هستند. همچنین به منظور بازگشت طبیعی ایران به تعادل منطقه‌ای،‌ براساس قراردادی که ما بسته‌ایم، ۱۱۸ فروند هواپیما بر مبنای تامین مالی از سوی شرکت تامین‌کننده و سایر دستگاه‌های اروپایی وارد کشور می‌شود که حداقل دوره این قرارداد ۱۶ سال خواهد بود. همگام با توسعه صنعت هوايي، همچنین ایران در نظر دارد که صنايع پشتيبانِ صنعت هوایی را نيز توسعه بخشد و در بخش زير‌ساخت‌هاي فرودگاهي، توسعه تر‌مينال‌هاي مسافربري و ايجاد حمل ونقل چندوجهي و تركيب در جهت اتصال آن به دريا و ريل گام‌های بلندی بردارد.

با افتتاح ترمينال مسافري جديد فرودگاه بين‌المللي امام(ره) با عنوان «ترمينال سلام» در ماه‌هاي آينده و آغاز ساخت ترمينال مسافري ايران‌شهر در اين فرودگاه، راه ما به سوی تبديل شدن به هاب منطقه هموار خواهد شد و با اقدامات تکمیلی همچون افتتاح منطقه ويژه اقتصادي و منطقه آزاد تجاري شهر فرودگاهي امام خميني(ره)، ایران در ادامه توسعه فضاي هوايي خود، حتما به سمت احياي جاده ابريشم هوايي و آسمان منعطف حركت خواهد كرد. ما اميدوارم با وحدت و همدلي میان دولت، بخش خصوصي و بخش‌هاي نظامي شاهد توسعه بيش از پيش صنعت هوانوردي در آينده، و توفیق بیشتر در احیای جاده ابریشم هوایی باشيم. این تلاش‌ها پیامی جز این نخواهد داشت که آغوش مهر ایران به تمام ملت‌های منطقه باز است و همه قدرت‌ها با سرمایه‌گذاری‌های مشترک‌شان، امنیت ایران را به رسمیت شناخته و قبول کرده‌اند که امنیت ایران به تمام امنیت ملت‌های منطقه گره خورده است.

*وزير راه وشهرسازی

برچسب‌ها:

نظر شما