شناسهٔ خبر: 21488 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیركل راه و شهرسازی استان اردبیل عنوان كرد:

فرهنگ‌سازی ترافیك شرط اول ایمنی تردد/ طرح ارتقای مشخصات جاده‌های استان در حال اجراست/ شناسایی ۴۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای

خلیل محبت خواه مدیركل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: فرهنگ‌سازی ترافیك و مشاركت مردمی شرط اول برای افزایش ایمنی تردد و كاهش سوانح و تلفات جاده‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان اردبیل، خلیل محبت خواه ضمن گرامیداشت هفته ایمنی حمل و نقل با اعلام این مطلب گفت: تجربه نشان داده است در اموری كه مردم خود مشاركت و مدیریت می‌كنند می‌توان نتیجه مثبت گرفت و افزایش ایمنی تردد در محورهای مواصلاتی نیز از این امر مستثنی نیست.

وی با اظهار تاسف از اینكه هرچقدر راه‌ها توسعه و ارتقا می‌یابند، سوانح جاده‌ای نیز افزایش می‌یابد گفت: بعنوان مثال طبق آمار و ارقام موجود تعداد تصادفات و تلفات حوادث جاده‌ای در راه‌های روستایی كه مورد بهسازی و آسفالت قرار گرفته‌اند افزایش یافته است.

مدیركل راه و شهرسازی استان اردبیل به لزوم تناسب رفتار رانندگان با مشخصات فنی جاده‌ها اشاره كرد و افزود: هر جاده مشخصات فنی ویژه‌ای دارد كه با تابلوهای اخطاری خصوصا تابلوهای محدودیت سرعت، تردد ایمن برای آنها برنامه‌ریزی شده است كه در صورت رعایت سرعت مطمئنه حوادث جاده‌ای به صورت قابل توجهی كاهش خواهد یافت.

محبت خواه بر نظارت كامل و مستمر بر اجرای پروژه‌های راهسازی جهت جلوگیری از بروز مشكلات عدیده در زمان بهره‌برداری از راه‌ها تاكید كرد و گفت: متاسفانه اكثر جاده‌های فعلی در زمان احداث حتی از استانداردهای ملی نیز تبعیت نكرده است و اكنون ارتقای این جاده‌ها و رساندن به وضع استاندارد مستلزم صرف هزینه‌ای گزاف و سنگین است.

وی از در حال اجرا بودن طرح ارتقای جاده‌های اصلی به بزرگراه در استان خبر داد و افزود: خوشبختانه طرح ارتقای جاده‌های استان از سنوات قبل آغاز شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد و علاوه بر این طبق برنامه‌ریزی‌های انجام یافته در سال جاری روكش آسفالت، تعریض جاده‌ها، نصب تابلوها و علائم، خط‌كشی جاده‌‌ها و حذف نقاط حادثه خیز نیز ادامه خواهد یافت.

مدیركل راه و شهرسازی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به وجود ۴۵ نقطه حادثه خیز در جاده‌های كل استان خبر داد و گفت: طبق اولویت‌بندی انجام شده توسط كمیسیون ایمنی راه‌های استان تعداد ۲۱ نقطه اولویت‌دار مشخص شده و حذف ریشه‌ای آنها نیازمند زمان و اعتبار مورد نیاز است كه اصلاح ۱۰ نقطه از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.

محبت خواه به تشریح برنامه‌های این اداره كل در سال ۹۵ پرداخت و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقدار ۳۰ كیلومتر از جاده‌های چهار بانده در حال اجرا طی امسال تكمیل خواهد شد و روكش آسفالت حفاظتی در راه‌های اصلی و فرعی به طول ۱۲۰ كیلومتر به انجام می‌رسد.

وی افزود: مقدار ۸۰ كیلومتر از راه‌های روستایی و ۲۰ كیلومتر از راه‌های فرعی استان نیز با روكش آسفالت و ترمیم آنها مورد بهسازی و روكش آسفالت قرار خواهند گرفت كه اجرای همه این موارد بسته به وجود اعتبار مصوب و تخصیص به موقع آن دارد.

مدیركل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین از حذف سرعت گیرهای زاید با هماهنگی پلیس راه خبر داد و گفت: این مورد از مصوبات كمسیون ایمنی راه‌های استان است كه تاكنون ۵۰ عدد از این سرعت گیرها حذف شده كه در سال جاری به حداقل خواهد رسید.

بر اساس این گزارش استان اردبیل دارای ۶ هزار و ۳۱۷ كیلومتر راه ارتباطی است كه شامل ۱۳۱ كیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ كیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ كیلومتر راه فرعی و ۴ هزار و ۷۶۸ كیلومتر راه روستایی است.  

نظر شما