شناسهٔ خبر: 21490 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

معاون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

شناسایی محدودیت‌های فرودگاه‌ها برای پذیرش هواپیماهای جدید و پهن‌پیکر/ نظارت مرکز تحقیقات بر احداث باند بتنی فرودگاه مهرآباد/ به روزرسانی دستورالعمل‌های طراحی، نگهداری و مدیریت فرودگاه‌ها

ایرباس 380 معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از شناسایی محدویت‌های فرودگاهی برای پذیرش هواپیماهای جدید به کشور خبر داد و گفت: این طرح در قالب طرح‌های جامع حمل و نقل هوایی از جمله فرودگاه‌ها در دستور کار مرکز قرار گرفته است.

محمود صفارزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی با عنوان "حمل و نقل هوایی" فعالیت می‌کند که در چند محور اساسی اقداماتی در این حوزه در حال انجام است.

وی «توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در بلندمدت» و «طرح‌های جامع حمل و نقل هوایی از جمله فرودگاه‌ها» را دو موضوع قابل بررسی در مرکز تحقیقات در حوزه هوانوردی عنوان کرد و گفت: در قالب طرح‌های جامع حمل‌و‌نقل هوایی، انطباق فرودگاه‌های کشور برای پذیرش هواپیماهای جدید در دستور کار قرار گرفت تا اقدام‌های لازم برای شناسایی و رفع محدودیت‌های فرودگاهی در آینده انجام شود.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره آخرین وضعیت آغاز بررسی انطباق فرودگاه‌های کشور با پذیرش هواپیماها گفت: با توجه به ورود هواپیماهای جدید در آینده از جمله هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ که تعدادی توسط ایران خریداری شده، رفع محدویت‌های فرودگاهی برای پذیرش این هواپیماها در دستور کار قرار گرفته است که در این زمینه نیازمند حمایت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هستیم.

صفارزاده به‌روزرسانی و تطبیق برخی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود در زمینه طراحی، بهره‌برداری، نگهداری و مدیریت فرودگاه‌ها را از دیگر اقدامات جاری این مرکز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی از این دستورالعمل‌ها باید از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به پیمانکاران، شرکت‌ها و کارفرمایان ابلاغ شود تفاهم‌نامه‌ای با بخش مهندسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفت تا این دستورالعمل‌ها ابلاغ و برای دستگاه‌های اجرایی از جمله شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران لازم الاجرا شود.

وی گفت: تاکنون چند دستورالعمل برای طراحی محیط‌ زمینی فرودگاه‌ها (لندساید) از طرف سازمان مدیریت به دستگاه‌های اجرایی، مشاوارن و پیمانکاران ابلاغ شده است.

صفار زاده افزود: علاوه بر این در حوزه کمک‌های فنی، تخصصی و مشاوره‌ای روسازی‌های بتنی سطوح پروازی فرودگاه‌ها اقداماتی توسط مرکز تحقیقات راه آغاز شده زیرا استفاده از بتن به جای آسفالت بهره‌وری را افزایش می‌دهد و توجیه اقتصادی بیشتری دارد. در این بخش، توسط تیم‌های تحقیقاتی مرکز، بر عملیات باند بتنی در حال احداث فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (باند ۲۹ راست) نظارت‌های عالیه در حال انجام است و امیدواریم در سایر فرودگاه‌ها نیز فراگیر شود. در صورت درخواست شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مرکز تحقیقات راه برای نظارت در سایر فرودگاه‌ها نیز آمادگی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مدیریت و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقلی در فرودگاه‌ها نیز از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه است، افزود: در این زمینه پیش از اینکه سازه‌های فرودگاهی فروسوده و ناکارآمد شوند نسبت به تعمیر، پایش و نگهداری آنها اقدام می‌شود./

نظر شما