شناسهٔ خبر: 21679 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

فرصت‌ها و چالش‌های پرترددترین فرودگاه کشور/ وجود ۳۷ هواپیمای زمین‌گیر در فرودگاه‌ مهرآباد/ کمبود فضای پارک هواپیما مشکل این‌روزهای مهرآباد

فرودگاه مهرآباد فرودگاه بین‌المللی مهرآباد که با اعزام و پذیرش سالانه حدود ۱۴ میلیون مسافر در سال به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور شناخته می‌شود، از کمبود فضای پارک هواپیما رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نخستین و پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران است که در سال ۱۳۱۷ با میزبانی ۲۰ فروند هواپیما تاسیس شد. این فرودگاه که  ۷۸ سال از زمان تاسیس‌اش می‌گذرد، با توجه به رشد ترافیک هوایی و افزوده شدن شرکت‌های هواپیمایی، نسبت به هر برهه زمانی دیگری، با نیازهای جدید مسافران و ایرلاین‌ها مواجه شده است.

فرودگاه مهرآباد با جابه‌جایی حدود ۱۴ میلیون مسافر در سال به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور شناخته می‌شود؛ به طوریکه سال گذشته تعداد جابه‌جایی مسافر از این فرودگاه با انجام ۱۱۴ هزار و ۱۲۴ مسافر از مرز ۱۴ میلیون نفر گذشت. این حجم از پذیرش مسافر و پرواز٬ نیاز این فرودگاه به توسعه زیرساخت‌ها، سطوح پروازی و افزایش ظرفیت مسافری را بیشتر می‌کند.

در حال حاضر۸۰ درصد پروازهای داخلی در ۸ فرودگاه کشور از جمله فرودگاه مهرآباد نشست و برخاست می‌کنند که با این شرایط فضای فرودگاهای اصلی کشور بسیار محدود است و شرکت‌ها باید سهمیه پارکینگ که در این فرودگاهها به آنها تخصیص می‌یابد را دقیقا رعایت کنند چراکه یکی از مشکلات مهم فرودگاه مهرآباد در بخش سطوح پروازی کمبود پارک هواپیما به ویژه در بازه زمانی ۲۴ تا ۵ بامداد است چون در این ساعات به جز پروازهای تاخیردار و اضطراری پروازی در این فرودگاه انجام نمی‌شود.

در حال حاضر فرودگاه مهرآباد برای حدود ۴۷ هواپیما محل پارک دارد در حالی که حدود ۶۰ هواپیما باید در زمان گراند تایم (زمان پارک هواپیما) در فرودگاه جای داده شوند. در این شرایط از ظرفیت اپرون(پارکینگ هواپیما) بخش نظامی فرودگاه استفاده می‌شود و یکی از مواردی که موجب اشغال فضای فرودگاه مهرآباد شده وجود حدود ۳۵ هواپیمای زمین گیر در این فرودگاه است که باید جمع‌آوری شوند.

دیماه سال گذشته بود که رحمت‌الله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در جلسه مسئولان صنعت هوانوردی با وزیر راه و شهرسازی گفت: «تنها ۱۱ درصد فرودگاه مهرآباد در اختیار شرکت فرودگاه‌های کشور قرار دارد. ضمن اینکه درصد کمی از عرصه این فرودگاه رمپ اختصاصی شرکت‌های هواپیمایی هما و آسمان است و مابقی فضا در اختیار سایر ارگانهای نظامی و وزارت دفاع قرار دارد.»

به گفته مه‌آبادی « پایگاه اصلی بیشتر ایرلاین‌ها در تهران نیست اما متاسفاته خطوط هوایی بیشتر ایرلاین‌ها، هواپیماهای خود را در فرودگاه‌هایی مستقر می‌کنند که به لحاظ فضای پارکینگ و اسلات تایم با مشکل مواجه هستند در مقابل کمترین تعداد هواپیماها را در مرکز اصلی استقرار خود نگه می‌دارند که این امر بعضا موجب اختلال در خدمت رسانی بهینه به مسافران می‌شود.»

اما ۴ ماه پس از آن جلسه، در اردیبهشت ماه امسال جلسه‌ دیگری به منظور بررسی آخرین وضعیت مشکلات صنعت هوانوردی بین مسئولان این بخش با عباس آخوندی برگزار شد. در بخشی از این جلسه نیز به موضوع کمبود فضای فرودگاه مهرآباد و انتقال بخش نظامی فرودگاه به فرودگاهی کم‌ترافیک اشاره شد که وزیر راه و شهرسازی در همان نشت از جلسه با وزیر دفاع برای تعیین تکلیف بخش نظامی فرودگاه مهرآباد سخن گفت.

*دومین باند بتنی کشور در فرودگاه مهرآباد

اما یکی از اقدامات حائز اهمیت در فرودگاه مهرآباد که حدود ۴۰ درصد از کل پروازهای کشور در این فرودگاه انجام می‌شود نوسازی سطوح پروازی و احداث باند بتنی در این فرودگاه است. سال گذشته برای نخستین بار در کشور، باند بتنی در فرودگاه بین‌المللی تبریز طی مراسمی با حضور رئیس جمهور بهره‌برداری شد و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نیز به عنوان دومین فرودگاه کشور قرار است به باند بتنی تجهیز شود.

احداث باند بتنی فرودگاه مهرآباد (باند ۲۹ راست) از سال گذشته آغاز شد و این باند به صورت تمام بتنی در حال ساخت است. باند بتنی فرودگاه مهرآباد به طول ۴ کیلومتر در حال احداث است و قرار است در سال جاری به بهر‌ه برداری برسد.

*مشارکت فرودگاه میلان برای ساخت ترمینال مسافری در مهرآباد

یکی دیگر از اقدامات در جهت توسعه فرودگاه مهرآباد امضای سند همکاری بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با فرودگاه میلان برای ساخت ترمینال جدید مسافری در این فرودگاه است. فرودگاه میلان ایتالیا به عنوان یکی از فرودگاه‌های معتبر و مجهز اروپا برای سرمایه‌گذاری، طراحی و احداث یک ترمینال بزرگ مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به مساحت ۱۲۰ هزار متربع منعقد شد که در فاز نخست، این ترمینال به وسعت ۸۰ هزار مترمربع احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در آینده نیز به تناسب نیاز تا ۱۲۰ هزار مترمربع توسعه می‌یابد.

با بهره برداری از این ترمینال مسافری ظرفیت اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌ بین‌المللی به ۲ برابر وضع موجود افزایش می‌یابد. همانطور که گفته شد در حال حاضر ظرفیت اعزام و پذیرش در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد سالانه حدود ۱۴ میلیون مسافر است که با احداث ترمینال جدید مسافری با ظرفیت ۸۰ هزار مترمربع، به همین میزان به ظرفیت مسافری این فرودگاه افزوده می‌شود.

*۲۵۰ میلیون یورو؛ برآورد سرمایه‌گذاری ساخت ترمینال جدید در فرودگاه مهرآباد

سرمایه‌گذاری ساخت ترمینال مسافری جدید در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد ۲۵۰ میلیون یورو برآورد شده و قرار است در کنار این ترمینال، فضاسازی و ساخت پارکینگ برای ۶ هزار دستگاه خودرو نیز در نظر گرفته شود.

احداث ترمینال مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با سرمایه‌گذاری خارجی بزرگترین رویداد توسعه‌ای در صنعت فرودگاهی بعد از انقلاب است که البته به گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، این سند همکاری‌ها باید بعد از جلسات کارشناسی و بررسی ابعاد مختلف به قرارداد تبدیل شوند تا جنبه اجرایی داشته باشند چراکه در جلسات فنی و تخصصی باید مدل و فرآیندهای سرمایه‌گذاری، ساختار و چگونگی اجرای پروژه‌ها مشخص ‌شوند.

بر اساس این گزارش، هر چند طی دو سال اخیر شاهد بهبود و توسعه فضای فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هم در بخش ایرساید(سطوح پروازی) و هم در بخش لندساید(بخش) بودیم اما با توجه به پیش‌بینی افزایش حجم پروازها و جابجایی مسافر از فرودگاه مهرآباد، همچنان نیاز به توسعه این فرودگاه احساس می‌شود. جمع آوری هواپیماهای زمین‌گیر، افزایش فضای پارک و توسعه ظرفیت مسافری می‌تواند مهمترین اولویت‌های این فرودگاه باشد.

گزارش: محمد جندقی

نظر شما