شناسهٔ خبر: 21702 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

واعظ مهدوی در همایش سكونتگاه‌های فقیرنشین شهری:

حاشیه‌نشینی انعكاسی از نابرابری‌های اجتماعی/ آمادگی کامل برای اجرای طرح‌های مصوب شركت عمران و بهسازی شهری و پوشش كامل حاشیه شهرها

محمد رضا واعظ مهدوی معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور حاشیه‌نشینی را ناشی از عملكرد نامناسب مدیران و مسوولان جامعه دانست و گفت: تمركز امكانات در شهرها منجر به قطب بندی شهرها و مهاجرت بی رویه روستاییان به شهر و رشد سكونتگاه های غیر رسمی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا محمد رضا واعظی مهدوی روز چهارشنبه در همایش بین المللی سكونتگاه‌های فقیر نشین شهری به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار در سنندج گفت: حاشیه نشینی امروز جزو مسائل اساسی جوامع و شهرهای بزرگ همه نقاط دنیا است و در طول تاریخ نابرابری‌های اجتماعی، معضل مهمی در جوامع بوده است.

وی گفت: حاشیه نشینی نتیجه ناكارآمدی برنامه ریزی اجتماعی است و اصلاح نظام اولویت‌گذاری، دیده شدن حاشیه نشینان در نظام سیاستگذاری كلان و ایجاد عزم و تعهد مدیریتی و اجتماع محوری و مشاركت مردم از الزامات برنامه ریزی شهری است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور اظهار كرد: عوامل مهمی منجر به حاشیه نشینی می‌شود كه پایداری و استمرار این عوامل باعث شده نابرابری‌های اجتماعی در جوامع همانند ویروس خطرناكی خود را نشان داده و جریان توسعه جوامع را دچار اختلال كند.

معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور با بیان اینكه حاشیه‌نشینی و سكونتگاه های غیررسمی انعكاسی از نابرابری های اجتماعی است اظهار كرد: عوامل متعددی موجب شده است كه عده ای در جامعه رو به جلو پیشرفت كرده و عده ای نیز عقب بیفتند.

به گفته وی بسیاری از نابرابری‌ها در جوامع نیز ذاتی است چون انسان‌ها در استعدادها، ظرفیت‌ها و رفتارهای اجتماعی باهم تفاوت دارند.

واعظ مهدوی با اشاره به اینكه عوامل نابرابری‌زا در جوامع كاركرد رشد و گسترش نابرابری های اجتماعی دارند، افزود: جریان خود بخودی توسعه و پیشرفت اجتماعی منجر به افزایش نابرابری‌ها می‌شود و برخوردارها، برخوردارتر و محرومان هم محروم تر می شوند.

وی با تاكید بر تلاش برای برقراری عدالت و كاهش نابرابری‌ها در جامعه گفت: وظیفه حاكمیت دستگیری از توانمندان نیست بلكه دولت ها وظیفه كمك و حمایت بیشتر از محرومان جامعه و ایجاد زمینه لازم بریا رفع موانع و مشكلات آنان برای رسیدن به سطوع بالاتر است.

او با بیان اینكه سكونت در حاشیه شهرها از نمودهای مهم نابرابری اجتماعی است افزود: حاشیه شهرها همواره از حداقل امكانات آموزشی، فرهنگی و اقتصادی برخوردارند و نتیجه چنین فرایندی رشد شكاف و نابرابری ها در جوامع است.

معاون امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور ادامه داد: برای بهره گیری همگان از مواهب توسعه باید برنامه ریزی‌های لازم انجام شده و مسائل را هم جهت گیری كرد.

وی با اعلام آمادگی برای اجرای تمامی طرح های شركت عمران و بهسازی شهری كه در شورای برنامه ریزی استان تصویب شود گفت: پوشش كامل مناطق حاشیه شهرها را تضمین خواهیم كرد.

همایش بین المللی «سكونتگاه‌های فقیرنشین شهری به سوی بهسازی و بازآفرینی پایدار» صبح امروز چهارشنبه با حضور ۶۰۰ مهمان داخلی و نمایندگان ۱۵ كشور در تالار مولوی دانشگاه كردستان در سنندج آغاز شد و ۲ روز ادامه دارد/.

نظر شما