شناسهٔ خبر: 21731 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی تاکید کرد

وظيفه حكومت زمينه‌سازی برای زيباآفرينی شهر است/ نهادهای مدنی و رسانه‌ها مانع تخلف و کج‌سلیقگی در معماری شوند/ معماری متاثر از اتفاقاتی است كه در جامعه رخ می‌دهد

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزير راه و شهرسازی در نشست گفتمان شهر با تاکید بر این که برای داشتن معماری زيبا و متناسب در شهر بايد عقلانيت و منطق در ساخت و سازها وجود داشته باشد، تاکید کرد باید با فرهنگ سازی، آستانه زيباشناسی و سطح سليقه مردم را بالا برد و اين از وظايف حكومت است، اما حكومت به تنهايی در اين زمينه مسئوليت ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پيروز حناچی چهارشنبه شب در پنجمين نشست گفتمان شهر با موضوع «پايشِ هويتِ معماری؛ چالش بناهایِ دولتی» كه در تالار نور مشهد برگزار شد، افزود: وظيفه حكومت زمينه سازی براي زيباآفرينی شهر است اما همه مسئوليت‌ها برعهده حكومت نيست.

معاون وزير راه و شهرسازی گفت: آشفتگی كه در معماری امروز شهرهای ما وجود دارد ناشی از ابتلای جامعه به نوعی كج سليقگی در زيبايی و زيبايی شناسی است.

وی اظهار كرد: قانون اساسی ما اصلی به نام حق تعيين سرنوشت برای مردم قایل شده است اما اين حق فقط در مسایل سياسی خلاصه نمی‌شود بلكه هر اتفاق ناهنجاری كه در شهر بيفتد بايد همه مردم شهر نسبت به آن واكنش نشان دهند.

حناچی گفت: متاسفانه مردم به جای اينكه خود را شهروند يك شهر بدانند، خود را ساكن آن به شمار می‌آورند و نسبت به تغييرات و بعضا نازيبايی‌هايی كه در معماری يا ديگر مسایل شهری رخ می دهد، واكنشی نشان نمی‌دهند.

وی اظهار كرد: يكی از راه‌های جلوگيری از انجام تخلف و زياده خواهی در معماری و ساخت و سازها، واكنش نهادهای مدنی، رسانه‌ها و بدنه‌های تخصصی است كه بايد در مورد اتفاقات نشان داده شود.

معاون وزير راه و شهرسازی با اشاره به پيشينه معماری در ايران گفت: قبل و بعد از اسلام عمده آثار شاخص در حوزه معماری كه باقی مانده‌اند، آثاری است كه توسط دولت و با اراده دولت ساخته شده است.

به گزارش ایرنا وی در تشريح تفاوت مهم معماری قديم ايران با معماری كنوني كشور گفت: در گذشته معمار شدن نتيجه دريافت آموزش‌های ۷۰ ساله بوده اما اكنون ۵۲۰ مركز آموزشی در كشور معمار تربيت می‌كنند كه پس از خروج از دانشگاه به دليل نياز به شغل، به نوعی در معماری شهر دخيل می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ بين ايران و عراق نيز همه منابع كشور به نوعی درگير جنگ شد، بعد از آن هم در زمان سازندگی تحولاتی در شهرهای كشور به وجود آمد كه دچار نوسانات زيادی بود و مشهد هم از اين تحولات متاثر شد.

وی بيان كرد: مشهد شهری است كه در دوره‌های معاصر اتفاقات زيادی را پشت سر گذاشته كه اين اتفاقات هم در حوزه دولتی و هم بخش خصوصی بوده، اما گردش و فشار سرمايه در اين شهر بيشتر مربوط به بخش خصوصی بوده تا بخش دولتی؛ و آنچه در معماری امروز مشهد قابل قضاوت است، گردش سرمايه و عملكرد بخش خصوصی است.

معاون وزير راه و شهرسازی گفت: به اعتقاد من ساختمان‌های دولتي به ميزان سرمايه نيروی انسانی و تامين اعتبار شكل پيدا می‌كنند لذا اگر سه عنصر تاثيرگذار به صورت كارفرمای فهيم، مشاور حرفه‌ای و پيمانكار مناسب در كنار هم شكل گرفته و پروژه‌ای را در دست بگيرند، قطعا نتيجه آن پروژه مطلوب خواهد بود.

وی گفت: معماری متاثر از اتفاقی است كه در جامعه رخ داده است، اما بضاعتی كه در حوزه معماری كشور وجود دارد از كالبدهايی كه می‌بينيد بسيار بالاتر است لذا بايد كاری كنيم كه اين بضاعت به منصه ظهور برسد و فضايی فراهم شود كه اين ظرفيت‌ها در بخش دولتی به عنوان كافرما، در بخش‌های مشاور و پيمانكار به فعليت برسد.

نظر شما