شناسهٔ خبر: 21739 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اخلاقیان مطرح کرد:

پژوهش؛ بهترین راهکار برای رفع معضل حاشیه‌نشینی/ تحقیقات دامنه ارتباطات جامعه و دانشگاه را گسترش می‌دهد

فردین اخلاقیان رییس دانشگاه کردستان تحقیق و پژوهش را بهترین راهکار برای حل معضل حاشیه‌نشینی خواند و گفت: با تحقیق و برخورداری از منابع و شناختی کامل از وجوه مختلف مشکلات آنها را به روش صحیح‌تر و اصولی‌تری برطرف خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی، فردین اخلاقیان رییس دانشگاه کردستان درباره اهداف برگزاری همایش بین‌المللی «سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری به سوی به‌سازی و بازآفرینی پایدار» که روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه در شهر سنندج برگزار شد، اعلام کرد: این همایش که با حضور مسئولان، استادان و کارشناسان حوزه شهرسازی طی دو روز در دانشگاه کردستان برگزار شد تا در حقیقت نشان‌دهنده پیوند موجود میان دانشگاه و جامعه باشد و هدف از برگزاری آن دستیابی به سندی برای ساماندهی هر چه سریعتر و علمی‌تر مناطق حاشیه شهر سنندج و سکونتگاه‌های غیررسمی سایر شهرهای استان کردستان بود.

اخلاقیان درادامه، تحقیق و پژوهش در این خصوص را بهترین راهکار برای حل معضلات حاشیه‌نشینی دانست و افزود: این پژوهش است که در ابتدای امر تمامی وجوه یک مشکل را نشان می‌دهد و می‌تواند راه‌حل‌های بعدی را پیش روی متخصصان بگذارد تا در قالب عملیات اجرایی درآید.

وی با تاکید بر این که سیر دگرگونی سکونتگاه‌های غیر رسمی و رویکردهای پیشگیرانه گسترش این محدوده‌ها مهمترین اهداف این همایش به شمار می‌روند گفت: موارد دیگری چون حق به شهر و اجتماعات فقیر شهر، شهرهای جدید و مسکن در توان مالی فقرا، نقش بخش خصوصی و غیر دولتی در به‌سازی شهری، تأمین مالی مسکن فقرا، بحث و بررسی آموزه‌های موفق بازآفرینی شهری و ... از دیگر محورهای برگزاری این همایش به شمار می‌روند.

رییس دانشگاه کردستان همچنین از انجام اقدامات و پژوهش‌های متعددی در این دانشگاه پیرامون بحث حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر خبر داد و گفت: این فعالیت‌ها در گروه شهرسازی دانشگاه با نتایج خوبی همراه بوده و آثار کاربردی داشته است که در طول گزارش‌های ارایه شده بیان شده است.

اخلاقیان دانشگاه را یکی از منابع اطلاعاتی و تحقیقاتی باارزش در تمامی جوامع و حوزه‌های موجود خواند و گفت: هرگاه مساله از سوی کارشناسان به صورت ریشه‌ای بررسی شود و برای رفع آن اقدام‌های لازم صورت بگیرد بدون شک نتایج مثبت‌تر و بهتری به همراه خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بسیاری از سکونتگاه‌های فقیرنشین و غیررسمی در چند دهه گذشته (با برنامه یا بدون برنامه) دچار دگرگونی شده‌اند؛ بسیاری راه سامان دادن و بهبود را پیموده‌اند و برخی در شرایط ناشایست کالبدی و اجتماعی و اقتصادی مانده‌اند گفت: پس از سال‌ها کارآزمایی به‌سازی، هنوز سکونتگاه‌های فقیرنشین چالشی بنیادین برای شهرها به شمار می‌روند.

رییس دانشگاه کردستان در پایان اضافه کرد: گردهمایی بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری علاوه بر شناسایی توان و ظرفیت علمي و كاربردي در حوزه فقر شهری و دگرگونی‌های سکونتگاه‌ها، به بررسي نیازهای آموزشی و ظرفیتی در این زمینه پرداخت.

به گفته اخلاقیان دگرگونی‌های سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در ایران و جهان، بررسی و به اشتراک گذاشتن آموخته‌های به‌سازی و بازآفرینی شهری پایدار، بررسی نقش نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در شکل‌گیری و ساماندهی پدیده سکونتگاه‌های خودانگیخته و فقیرنشین شهری و تبادل‌نظر برای نگاشتن چارچوب رویکرد فراگیر برای چاره چالش سکونتگاه‌های فقرا و بهسازی و بازآفرینی آن مهمترین اهداف این همایش دو روزه بود

نظر شما