شناسهٔ خبر: 21748 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل و نقل دریایی در هفته ای که گذشت:

امضای دو سند همکاری با کره جنوبی در زمینه حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر/ پهلوگیری لاینر تایلندی در آبهای ایران/ آمادگی لاینر ژاپنی برای پهلوگیری در بزرگترین بندر تجاری کشور

بندر شهید‌رجایی امضای دو موافقت‌نامه‌ همکاری در زمینه‌های «حمل و نقل دریایی» و «توسعه بنادر» بین وزیر راه و شهرسازی با همتای کره‌ای خود، پهلوگیری اولین کشتی خط کانتینری RCL تایلند پس از لغو تحریم‌ها در بندر شهید رجایی و بازدید ژاپنی ها از بزرگترین بندر تجاری ایران به منظور برقراری مجدد خط لاینر کانتینری K-Line اهم اخبار حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار در بخش بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

بین عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و کانگ‌هواین وزیر زمین، زیرساخت و حمل و نقل کره جنوبی امضا شد؛

موافقت‌نامه‌ همکاری در زمینه‌های «حمل و نقل دریایی» و «توسعه بنادر»

با حکم وزیر راه و شهرسازی؛

نورالدین علی‌آبادی به سمت عضو هیات عامل و معاون توسعه وتجهیز بنادرسازمان بنادر و دریانوردی منصوب شد.

جلیل اسلامی معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی:

دو کشور ایران و کره جنوبی با امضای این موافقتنامه‌ها در زمینه كشتیرانی و حمل و نقل بار همكاری خود را افزایش می‌دهند.

بر اساس این موافقتنامه، كشتی‌های تجاری و بازرگانی دو كشور تردد به بندرهای یكدیگر را افزایش می‌دهند. همچنین دو طرف با ایجاد دفترهای نمایندگی شركت‌های تجاری در زمینه دریایی و بندری موافقت كردند.

در این موافقتنامه بر كاهش تشریفات اداری در بندرهای ایران و كره جنوبی تاكید و مقرر شد شرایط مناسبی برای كاركنان كشتی های تجاری و بازرگانی در بندرهای دو طرف فراهم شود.

دو كشور توافق كردند از ظرفیت های فنی، مهندسی و آموزش های دریایی یكدیگر استفاده كنند.

محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

تکمیل و تجهیز فاز دوم توسعه بندر شهید رجایی و اجرای فاز سوم این بندر از پروژه‌های مهم و حائز اهمیت هستند.

توسعه منطقه چابهار و مکران به عنوان سیاست استراتژیک در کشور مطرح است و باید این مناطق به سرعت از شرایط کنونی خارج شود و توسعه یابد.

ضرورت دارد که در شرایط کنونی فرصت های مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی و استفاده از منابع فاینانس شناسایی شود.

 

محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

 

سالانه حدود ۵ میلیون متر مکعب حجم لایروبی در کانال‌های دسترسی و حوضچه‌های منتهی به بنادر است.

حدود ۳۵۰ دستگاه انواع علائم در آبهای شمال و جنوب کشور مستقرند و باید به طور مستمر مورد رسیدگی و نگهداری قرار گیرند تا بتوانند ایمنی تردد ناوگان تجاری و نفت‌کش کشور و ناوگان تجارت منطقه‌ای و انواع فعالیت‌های دریایی دیگر را تأمین کنند.

سالانه ۳۵ هزار انواع شناور و کشتی به بنادر شمال و جنوب کشور ورود و خروج می‌کنند.

ابراهیم ایدنی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

با پهلوگیری اولین کشتی خط کانتینری RCL تایلند پس از لغو تحریم‌ها در بندر شهید رجایی، این لاینر نیز به بازار ده‌ها میلیونی ایران دسترسی پیدا کرد.

خط کشتیرانی RCL از خطوط لاینر کانتینری در دنیاست که کالا را به صورت مستقیم و بی واسطه وارد بنادر می‌کند.

این کشتی ۳۰۰ متر طول و ۱۱.۸ متر آبخور داشت و جزو کشتی‌های اقیانوس پیماست که در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است.

تعدادی از مدیران منطقه ای خط کشتیرانی K Line کشور ژاپن در خاورمیانه از بندر شهید رجایی بازدید کردند.

بازدید ژاپنی ها از بزرگترین بندر تجاری ایران به منظور برقراری مجدد خط لاینر کانتینری و تردد کشتی های RO-RO  (حمل خودرو) به بندر شهید رجایی صورت گرفت.

خط کشتیرانی K Line با دارا بودن ۶۸ کشتی کانتینری با ظرفیت ۳۵۵ هزار TEU، هفدهمین خط برتر کشتیرانی کانتینری جهان است که حدود یک قرن سابقه فعالیت دارد و بیانیه ماموریت آن تمرکز بر مشتری گرایی است.

عباس نظری مدیرکل بین الملل شرکت راه آهن:

نخستین کنفرانس بین‌المللی ریل- نفت و ریل- بندر در تاریخ ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ۹۵ به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

در این کنفرانس موضوعات چالش‌های حفظ وضعیت در محیطی با سرعت بالای تغییر٬ فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق کاهش جهانی قیمت‌ نفت و گاز٬ سیاست‌ها و توسعه بنادر و حمل و نقل ترکیبی٬ طرح عمل استراتژیک ۲۰۲۰-۲۰۱۳ برای راه‌آهن‌های منطقه‌ی خاورمیانه٬ توسعه ترانزیت ریلی با مشارکت بنادر ایران و مطالعه موردی پروژه‌ای از ایران در روز نخست مطرح شود.

نظر شما