شناسهٔ خبر: 21833 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد

باید اقدامات گسترده‌ای در جهت ساماندهی شهرها انجام دهیم/ شهر یک سازمان اجتماعی است و نباید به فضای کالبدی تقلیل یابد/ به تقاضاهای مردم از رئیس جمهوری دقت کنید/ ما تاجر نیستیم تا با زمین تجارت کنیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این‌که شهرها از درون دچار فرسودگی شده‌اند، گفت: شهر موضوعی یک بار مصرف نیست که برویم در جایی ۱۰ هزار واحد بسازیم و بعد هم آمار بدهیم. مهم این است که چگونه با همکاری و حضور همین مردم بتوانیم زندگی‌شان را ارتقا بدهیم و کیفیت زندگی را بهتر کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه معاون وزیر و مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن که صبح امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت با حضور معاونان وی در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد، گفت: من وظیفه دارم از زحمات و تلاش‌های همه همکارانم به ویژه زحمات دوست و برادر گرامی جناب آقای پژمان که ۲۵ سال است با هم همکاریم و رفاقت دیرینه داریم، تشکر کنم. من از ایشان دعوت کردم تا به وزارت راه و شهرسازی بیاید و مسئولیت سازمان ملی زمین و مسکن را بپذیرد. تجربیان ایشان در حوزه زمین، مسکن،‌ شهرسازی، عمران و آبادانی و مدیریت شهری برای ما باارزش بود و در مدت ریاست بر سازمان ملی زمین و مسکن تمام تلاش خود را کرد تا به بهترین وجه مأموریت محوله را انجام دهد. ایشان از هر کاری که می‌توانست انجام دهد دریغ نکرد و با جدیت تمام کارش را انجام داد. در این مدت هیچ گاه اتفاقی پیش نیامد تا مایه دلخوری و گله‌گزاری شود اما ما موظف به انجام مسئولیت‌ها و مصلحت‌ها در حوزه مسئولیت‌مان هستیم و باید به تشخیص‌ها عمل کنیم که از رفاقت‌ها مهم‌تر است. وقتی از ایشان خواستم تا در سازمان تغییراتی ایجاد شود، با روی باز پذیرفت و امیدوارم رفاقت‌مان ادامه یابد.

جایگاه سازمان ملی زمین و مسکن در برنامه‌های شهری

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به تشریح اهمیت و جایگاه این سازمان در مسکن و شهرسازی کشور پرداخت و افزود: سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان خزانه‌دار زمین ایران نقش مهمی در توسعه، عمران و آبادانی کشور دارد؛ خصوصا در توسعه بی‌حدی که در شهرها می‌بینیم. در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم و گزارشی درباره مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شهرها به ایشان ارائه دادیم هم این موضوع مطرح شد که یک‌سوم جمعیت شهری ایران و ۱۹ هزار هکتار از اراضی شهری در وضعیت نابسامان هستند. این بافت‌ها اعم از بافت‌های حاشیه‌ای میانی، تاریخی و روستاهایی است که به شهرها وصل شده‌اند.

وی ادامه داد: این در حالی است که شهرها از درون دچار فرسودگی شده و به شکل بادکنکی رشد کرده‌اند و اختلالات جدی دارند. بنابراین مجبوریم اقدامات گسترده‌ای در جهت ساماندهی شهر انجام دهیم.

آخوندی با بیان اینکه در رویکردی که متکی بر آمار و ارقام باشد، ارائه آماری مبنی بر اینکه می‌توان در اراضی بایر و دوردست ساخت و ساز کرد و مرتب اعداد و ارقام جدید از ساخت و ساز داد امکان‌پذیر است، اظهار کرد: اما این کار دردی را دوا نمی‌کند بلکه به فرسودگی بیشتر شهرها سرعت داده و کیفیت زندگی را تنزل می‌دهد. باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و درد اصلی که درمانش سخت است را بیان کنیم.

شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست

وی خاطرنشان کرد: اینکه در بیابان ۱۰ هزار واحد مسکونی بسازیم کار ساده‌ای است اما اینکه در بافت فرسوده میانی بخواهیم تنها ۱۰۰ واحد را نوسازی کنیم که همزمان مردم نیز در منطقه حضور داشته باشند، کار بسیار سختی است. اما به هر حال واقعیت شهرها همین است و باید با شهر زندگی کنیم. شهر یک موضوع یک بار مصرف نیست که برویم در جایی ۱۰ هزار واحد بسازیم و بعد هم آمار بدهیم. مهم این است که چگونه با همکاری و حضور همین مردم بتوانیم زندگی‌شان را ارتقا بدهیم و کیفیت زندگی را بهتر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تا حالا ده‌ها بار گفته‌ام که شهر یک سازمان اجتماعی است و تقلیل دادن آن به فضای کالبدی  و مسکن بزرگترین نقطه انحرافی است.

وی تصریح کرد: همین الآن هم تمایلات زیادی وجود دارد تا مجددا ۱۰ هزار واحد مسکونی در اطراف شهرها بسازیم و شهرها را توسعه بدهیم اما متاسفانه در چنین برنامه‌هایی به مردم اهمیت نمی‌دهیم. شما به تقاضاهایی که اخیرا در سفرهای استانی دولت از رئیس جمهوری می‌شود دقت کنید؛ انتقال آب از خزر به سمنان، انتقال آب از عمان به مشهد، انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و ... . یک جو تدبیر و عقل می‌توانست اینها را از این وضع نجات دهد. اجرای این درخواست‌ها یعنی ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه؛ اصلا تصور کنید انتقال آب از عمان به مشهد چه کار عظیمی است. چرا این اتفاقات رخ داده است؟ چون آن زمانی که نباید اجازه می‌دادیم جمعیت مشهد از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون نفر افزایش یابد، کاری نکردیم و مرتب زمین به مردم داده می‌شد. شهر جدید پردیس را با ظرفیت سکونت ۴۰۰ هزار نفر ساخته‌ایم اما برای ۵۰ هزار نفر به سختی آب دارد. باید عالم و آدم جمع شویم تا آب به پردیس برسانیم.

آخوندی با بیان اینکه شهر شدن به معنی تاریخ زندگی مردم در کنار یکدیگر است گفت: مگر به راحتی اینها شهر می‌شوند؟ سازمان ملی زمین و مسکن مأموریت بزرگی برای استفاده از خزانه زمین در جهت درست دارد و باید به ارتقای کیفیت زندگی و بهسازی شهری کمک کند. من در ابتدای همکاری‌مان در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی به آقای پژمان گفتم که ما یار و غمخوار شهرها هستیم اصلا مهم نیست زمین را به شهرداری می‌دهیم یا نهاد دیگری. مهم این است که زمین‌ها باید برای بهسازی شهری باشند. شاید در برخی شهرها مجبور به توسعه شهر شویم اما با منطق و با حفظ محیط زیست.

در دولت‌های زیادی ایده «دولت تاجر» در ذهن برخی رسوخ کرد

وی ادامه داد: رفتار با زمین با نگاه دولتی و تجاری درست نیست. زمین دولت در اختیار بهسازی سکونتگاه‌ها هستند که در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری مصرف می‌شوند. ما تاجر نیستیم تا با زمین تجارت کنیم. متأسفانه در دولت‌های زیادی ایده دولت تاجر در ذهن برخی رسوخ کرد و هر کس هر ابزاری در دست داشت فکر می‌کرد برای تجارت است. اگر بخش خصوصی بودیم باید به افزایش درآمد فکرمی‌کردیم اما در دولت، مسئله اصلی رشد اجتماعی و رفاه مردم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم با همکاری نهادها و ادارات کل اندیشه‌ای را به پیش ببریم که به ما می‌گوید باید "به بازآفرینی شهری برگردیم" افزود: از آقای عظیمیان که از فرزندان انقلاب و کشور و از مخلصان دفاع مقدس است دعوت کردم تا این سمت را بپذیرد. وی در دوران جنگ از کشور دفاع کرد و در دوره بعد از جنگ نیز ۶ سال در اصفهان شهردار بود که بهترین دوره شهرداری اصفهان بود. در سازمان‌های دیگر هم همینطور. امیدوارم با حضور آقای عظیمیان دوره موفقی در سازمان ملی زمین و مسکن شاهد باشیم و وی به خوبی این سازمان را راهبری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمیدرضا عظیمیان که صبح امروز به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل جدید سازمان ملی زمین و مسکن منصوب و معرفی شد، بین سال‌های ۷۰ تا ۷۶ به عنوان شهردار اصفهان فعالیت کرد. وی پیش از انتصاب به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان زمین و مسکن، مدیرعامل شرکت پرشیا فلز اصفهان بود.

سیدمحمد پژمان از شهریور سال ۹۲ با حکم وزیر راه و شهرسازی به‌عنوان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن معرفی شد. وی از سال ۸۶ تا شهریورماه ۹۲ شهردار مشهدمقدس بود.

نظر شما