شناسهٔ خبر: 21914 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پورسیدآقایی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز ترانزیت سوخت در مرز ریلی اینچه برون از دو هفته آینده/ پیشنهاد راه‌آهن تاجیکستان برای تسویه بدهی ایران به ترکمنستان/ حجم مبادلات ریلی از مرز سرخس به ۶ میلیون تن در سال می‌رسد

محسن پور سیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از آغاز ترانزیت سوخت در مرز ریلی اینچه برون از دو هفته آینده خبر داد و گفت: در این خصوص تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان به امضا رسید و قرار است این مرز ریلی هم فعال شود.

محسن پورسیدآقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به رشد همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان از دو سال گذشته گفت: این همکاری‌ها در بخش ریلی به خوبی نمود داشت. بر اساس آمار سال گذشته میزان حجم مبادلات کالا در مرز ریلی سرخس به بیش از دو برابر یعنی ۱.۳ میلیون تن در سال افزایش یافت.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری دو دولت این است که میزان ترانزیت از مرز سرخس به ۶ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند، گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی ترانزیتی بین دو دولت در نظر داریم رقم ترانزیت تا پایان امسال به ۳ میلیون تن برسد و این عدد تا سه سال آینده به ۶ میلیون تن در سال افزایش یابد.

وی درباره فعال کردن مرز اینچه‌برون نیز اظهار کرد: در این خصوص تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان به امضا رسید که قرار است این مرز ریلی هم فعال و از دو هفته آینده کار ترانزیت سوخت آغاز شود. همچنین با قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه برون ترانزیت شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: البته مشکل اتصال خطوط ریلی عریض ایران و ترکمنستان هنوز برطرف نشده است در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد که به طور موقت خط نرمال بین دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز بین دو کشور متصل شود. نیاز است تا در این زمینه راه‌آهن ترکمنستان همکاری ویژه‌ای با ما داشته باشد و حتی طرح فنی در این راستا نیز توسط مشاور اتریشی فراهم شده است تا خطوط عریض نرمال به یکدیگر متصل شوند. طبق مطالعات انجام شده از سوی مشاور اتریشی اگر این اقدام در داخل خاک ترکمنستان صورت گیرد بسیار بهتر خواهد بود چراکه قوس ریل در ایران بسیار تند است.

پورسیدآقایی درباره بدهی‌ راه‌آهن ایران به ترکمنستان گفت: پرداخت بدهی‌ها از طریق کشور ثالث به لحاظ اقتصادی زمان‌بر و هزینه‌بر است. با وجود همه این مسائل هفته گذشته ۱.۳ میلیون فرانک با همین روش به راه آهن ترکمنستان پرداخت کردیم. البته راه‌آهن تاجیکستان نیز پیشنهادی برای تهاتر بدهی ایران به ترکمستان داد به این صورت که راه‌آهن تاجیکستان به عنوان خریدار واگن از ایران٬ در عوض پرداخت پول واگن‌ها٬ بدهی ایران را با راه‌آهن ترکمنستان تسویه کند. چنانچه این مسئله مورد توافق سه کشور واقع شود بدهی ایران به راه‌آهن ترکمستان یک‌جا پرداخت می‌شود که البته این رقم٬ رقم قابل توجهی هم نیست و حدود ۴ میلیون فرانک است./

نظر شما