به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در پیامی درگذشت عبدالحمید نقرهکار، از مفاخر بیبدیل عرصه معماری این مرزوبوم را تسلیت گفت.
متن پیام به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت استاد برجسته، دکتر عبدالحمید نقرهکار، از مفاخر بیبدیل عرصه معماری این مرزوبوم، موجب تأثر و تألم عمیق اینجانب و جامعه مهندسی و معماری کشور گردید.
زندهیاد نقرهکار، عمر پربرکت خود را صرف احیا، تبیین و ترویج مبانی نظری اصیل معماری اسلامی و ایرانی نمود. ایشان که سالها به عنوان رئیس مرکز تحقیقات و قطب علمی معماری اسلامی در دانشگاه علم و صنعت ایران مشغول به خدمت بودند، همواره بر توجه به الگوهای بومی و هویتمند در ساختوساز تأکید داشتند و از نظریهپردازان تأثیرگذار نسلی از معماران ایران به شمار میرفتند که قائل به امکان تداوم حیات سنت معماری این مرز و بوم در پاسخ به مسائل روز بودند.
گرچه خدمات علمی و پژوهشی ایشان در دانشگاه، چهرهای ماندگار از وی در خاطره شاگردان و همکاران به جای گذاشته، لیکن رویکرد ارزشمند ایشان در کاربست سنتهای غنی معماری این سرزمین، الگویی کمنظیر برای نسل جوان مهندس کشور خواهد بود. حضور ایشان به عنوان طراح اصلی در پروژههای شاخص فرهنگی کشور، گواهی بر اعتماد متولیان شهری بر بینش و تخصص ایشان در خلق فضاهای فرهنگی فاخر بود. در خصوص سهم استاد نقرهکار از نیکنامی همین نکته کافی است که در حافظه تاریخ معماری ایران نامش با عمارت مساجد پیوند خورده است. پیوندی که حیات پربار او را به آیه ۱۸ سوره توبه گره زده است.
بار دیگر این ضایعه بزرگ را به جامعه علمی و دانشگاهی کشور، فرزندان و خانواده معظم ایشان و تمامی دلبستگان به هنر و معماری ایران تسلیت عرض مینمایم و از درگاه ایزد متعال برای آن مرحوم رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.