شناسهٔ خبر: 21975 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

غلامی:

اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی برای شاغلان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای/ آموز‌ش‌ در كاهش تصادفات نقش موثری دارد

اسماعيل غلامي همایش یك روزه مجریان و رابطین آموزشی شاغلان بخش حمل ونقل جاده‌ای با حضور معاون حمل‌ونقل، مدیر كل دفتر حمل‌ونقل كالا و مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جمعی از كارشناسان و صاحب‌نظران فعال برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اسماعیل غلامی در همایش مجریان و رابطین آموزشی شاغلان بخش حمل ونقل جاده‌ای با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های آموزش در سازمان اظهار کرد: در سال ۸۵، پس از بررسی چندین فقره حوادث رانندگی و مشخص شدن ضعف آموزشی در حمل‌ونقل عمومی، این سازمان با هدف ارتقای آگاهی‌های شغلی و مهارت‌های تخصصی و حرفه‌ای و افزایش ایمنی و بهره‌وری در حمل‌ونقل جاده‌ای، دوره‌های آموزشی برای شاغلین بخش حمل‌ونقل جاده‌ای شامل راننگان، مدیران، متصدیان و كاركنان شركت‌های حمل‌ونقل تعریف و برگزار كرد.

وی افزود: در تكمیل  این روند ، در سال ۹۱، دستور العمل فعلی آموزشی شاغلین بخش حمل ونقل جاده‌ای تدوین و به استان‌های سراسر كشور ابلاغ شد، كه پس از گذشت این مدت تاكنون، ضرورت ارزیابی و بررسی اجرای این دستورالعمل احساس شد و امید آن می‌رود با هم فكری مجریان و رابطین آموزشی و تبادل نظر و ارایه پیشنهادهای كاربردی ، در راستای بهبود وضعیت آموزش شاغلین بخش و رفع مشكلات قبلی گام‌های موثری برداشته شود.

غلامی افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای را از مهم‌ترین اهداف این آموزش‌ها بیان كرد و افزود: با توجه به این كه بخش عمده‌ای از تخلفات رانندگی كه منجر به سوانح رانندگی شده‌ است ناشی از عدم آگاهی رانندگان و شاغلین بخش حمل‌ونقل به ضوابط و مسئولیت‌های خود بوده، از این رو این آموز‌ش‌ها در كاهش تصادفات و حوادث رانندگی نقش موثری دارد.

وی افزود: از دیگر اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی ، افزایش بهره‌وری در بخش و ارتقای سطح خدمات بخش حمل‌ونقل است كه همواره در مقررات بالاسری و دستور كار این سازمان قرار دارد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ایجاد تغییر و تحولات اساسی در دستورالعمل جدید آموزشی بیان كرد: در تدوین دستورالعمل جدید ، مشكلات دوره‌های قبلی از جمله پراكندگی و تنوع در دوره‌های آموزشی، غیر الزامی بودن گذراندن دوره آموزشی، عدم وجود نظام آماری و ثبتی مدون و عدم ارایه مدرك آموزشی مد نظر قرار گرفت و ساختار آموزشی دچار تحول اساسی گردد.

وی تصریح كرد: ساماندهی ضوابط و مقررات،به كارگیری مجریان تعیین صلاحیت شده، تربیت و آموزش مربیان، تدوین كتاب‌های آموزشی و وسایل كمك آمموزشی، اجرای نظام ارزیابی آموزشی و ثبت اطلاعات آموزشی فراگیر در سامانه آموزش بخش از جمله مواردی است كه در دستورالعمل جدید تدوین و از سوی مجریان بخش لازم‌الاجراست.

غلامی ایجاد دوره آموزشی دیپلم هنرستان حمل‌ونقل توسط وزارت آموزش و پرورش را از سیاست‌های پیش‌روی سازمان اعلام كرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده و برگزاری كمیته‌های تخصصی، دوره‌های آموزشی رشته حمل‌ونقل در هنرستان تدوین گردیده و در صورت تصویب و طی مراحل قانونی اجرا خواهد شد.

وی افزود: یكی دیگر از سیاست‌های سازمان را موضوع فراگیر كردن آموزش به كلیه شاغلین اعم از مدیران شركتها و موسسات و كاركنان دخیل در امور و همچنین استفاده از مراكز و موسسات آموزش عالی در برگزاری دوره‌های آموزشی بخش بیان كرد.

بر اساس این گزارش، فرامرز مداح مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات توضیحاتی در زمینه سامانه جامع  آموزشی بخش ارایه كرد و افزود: در این سیستم، افراد حق تصمیم گیری ندارند و اگر هریك از آموزش‌ها انجام نشد و غیرمعتبر باشد، كارت هوشمند راننده غیرمعتبر شده و بارنامه و صورت وضعیت صادر نمی‌شود.

در بخش دیگری از این همایش حجت‌ا... فلاح معاون دفتر حقوقی و تدوین مقررات به مباحث‌ حقوقی مرتبط با آموزش اشاره كرد و افزود: مسئولیت‌های مجری در امور آموزشی طبق دستورالعمل مشخص شده است و رابطین آموزشی در استان‌ها نباید در آن دخل و تصرفی داشته باشند و هریك در حوزه وظایف تعیین شده فعالیت كنند.

در ادامه این همایش عباس محمود آبادی ، ضمن شرح مفاد دستورالعمل آموزشی شاغلین بخش حمل‌ونقل جاده ای و نكاتی در مورد مسایل اجرایی آن از جمله صدور گواهی نامه‌های آموزشی، امكانات مورد نیاز برای فعالیت آموزشی و شرایط مدرس یا مربیان آموزشی مطالبی را به سمع حاضران در همایش ارایه كرد.

نعمت اله اعتمادی رئیس انجمن صنفی كارفرمایی مجریان آموزش بخش حمل‌ونقل جاده‌ای كشور، طی سخنانی به لزوم عملكرد دوره‌های آموزشی برگزار شده اشاره كرد و افزود: برگزاری نشست‌های دوره‌ای مجریان آموزشی و تشكیل كمیته‌های پژوهشی و ارایه گزارش‌های مربوط به اثربخشی طرح‌های آموزشی از جمله اقداماتی است كه پیشنهاد می‌شود از این پس مورد پیگیری و اقدام ازسوی مجریان آموزشی قرار بگیرد. /

نظر شما