شناسهٔ خبر: 2203 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

جهانگیریان در هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی کیش:

امکان واردات هواپیما بدون نیاز به اخذ مجوز فراهم شد / پروازهای عبوری از ایران دو برابر شد

علیرضا جهانگیریان-سازمان هواپیمایی کشوری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه فاصله قابل‌توجهی بین عرضه و تقاضا در صنعت هوایی وجود دارد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری برای جبران این فاصله امکان واردات هواپیما بدون نیاز به اخذ مجوز را برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علیرضا جهانگیریان در هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی کیش که از صبح امروز سه شنبه ۲۷ آبان آغاز شد، با بیان این که حمل و نقل هوایی امروزه در دنیا نیاز جوامع در حال توسعه و همچنین موتور محرک اقتصادی یک کشور به حساب می شود اظهار کرد: ارزش تولید ناخالص صنعت حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۱۴ میلادی ۲۴۰۰ میلیارد دلار در دنیا بوده که سه و نیم درصد از تولید ناخالص جهان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه صنعت حمل و نقل هوایی به طور مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۵۴ میلیون شغل در دنیا ایجاد کرده است افزود: ۲۳ میلیون نفر به طور مستقیم در شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها، واحد‌های کنترل ترافیک و مراکز ساخت، تعمیر و طراحی مشغول به کار هستند. همچنین ۳۵ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در بخش‌های گردشگری و سایر بخش‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی اشتغال دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر تعداد هواپیماهای تجاری در دنیا را ۲۵ فروند در نظر بگیریم به ازای هر فروند هزار شغل وجود دارد که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: همه موارد یاد شده باعث شد تا کشورها توجه ویژه‌ای به صنعت حمل و نقل هوایی داشته باشند. یکی از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های این بخش است که در آن با مشکلات متعددی از جمله کمبود ناوگان مواجه هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که در سال‌های گذشته اقداماتی برای تسهیل در ورود ناوگان انجام شد گفت: با وجود این تلاش‌ها تحریم‌های یکطرفه و موانع داخلی باعث شد فاصله قابل توجهی بین عرضه و تقاضا در صنعت هوایی وجود داشته باشد لذا سازمان هواپیمایی کشوری با هدف کاهش این فاصله و استفاده از سرمایه‌گذاران، اخیرا امکان واردات هواپیما و تملک آن را بدون داشتن مجوز توسط افراد حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی فراهم کرده و هم اکنون برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای ورود هواپیما اعلام آمادگی کردند که در حال انجام است.

جهانگیریان با تاکید بر این‌که پروازها باید از مجوزهای قانونی و لازم سازمان هواپیمایی کشوری تبعیت کند ادامه داد: از سرمایه‌گذاران دعوت می‌شود تا سرمایه‌های خود را در حوزه حمل و نقل هوایی به جریان بیندازند و امیدواریم از طرف هیئت دولت بتوانیم مشوق‌های لازم را در این جهت تبدیل به قانون کنیم.

وی با بیان این‌که تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی کشورهای غربی به ویژه آمریکا مانع جدی توسعه صنعت حمل و نقل هوایی قلمداد می‌شود افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اولین کشورهای امضا کننده پیمان شیکاگو تلاش‌های زیادی برای پرواز ایمن داخلی و خارجی انجام داد اما علی‌رغم همه تعهدات ایران به پیمان شیکاگو، کشورهای خارجی اقدام به تحریم علیه کشورمان کردند و مفاد عهدنامه شیکاگو نقض شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: ایران همواره برای ایجاد پروازهای امن عبوری تلاش‌های بسیاری داشته به طوری که در دو ماه گذشته اگر همراهی جمهوری اسلامی ایران نبود با ناامن شدن کریدورهای منطقه، ارتباط هوایی شرق و غرب دنیا دچار بحران می‌شد. در این مدت پروازهای عبوری از ۴۵۰ پرواز در روز به حدود ۹۰۰ پرواز عبوری افزایش یافت.

وی همچنین گفت: در سال گذشته بیش از ۴۵ میلیون مسافر و ۱۰۰ هزار تن بار در کشور از طریق حمل و نقل هوایی جابه‌جا شدند که رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی در کیش گفت: برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده تلاش و جدیت جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه است./

نظر شما