به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، امروز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، نشست کارشناسی بررسی و جمع بندی نظرات در خصوص پیشنویس سند ایجاد سکوی دیجیتال یکپارچه حمل و نقل چند وجهی/ترکیبی در سازمان همکاری های شانگهای با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، هند، چین، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و بلاروس به صورت برخط برگزار شد.
هیات ایرانی به ریاست جعفر جمیلی مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان ریاست جمهوری و وزارت امورخارجه و شرکت ها و سازمان های تابعه در حوزه های ریلی، جاده ای و دریایی در این نشست برخط حضور یافت.
مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکلهای وزارت راه و شهرسازی بر اهمیت استفاده از ظرفیت سازمانهای بینالمللی برای تامین کالاهای اساسی و ضروری مانند «شانگهای، بریکس و اکو» تاکید کرد و با توجه به اینکه اتحادیه شانگهای ۲۴ درصد مساحت جهان، ۴۲ درصد جمعیت کره زمین و ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی بین المللی را در اختیار دارد، آن را حائز اهمیت و توجه ویژه دانست.
وی در ادامه بر ضرورت مدیریت دیجیتال یکپارچه، تبادل داده بین کشورهای عضو، حذف اسناد کاغذی و افزایش سرعت و شفافیت در فرایند حمل و نقل کالا در کریدورهای ترانزیتی منطقه را مهم دانست و بر رفع خلا ها و اضافه کردن مولفه اجرایی در این سند تاکید کرد.
نماینده وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران؛ توجه به معماری فنی، استانداردسازی دادهها و تبادل آن، جایگاه حقوقی و تشکیل کمیته فنی، ایجاد مدل های کسب و کار و صندوق پشتیبانی و استفاده از زبان انگلیسی به منظور تسهیل در مکاتبات فی مابین را الزامی دانست.
وی از تشکیل یک هسته فنی در وزارت راه و شهرسازی متشکل از کارشناسان خبره دستگاه های حمل و نقلی تابعه و ستاد خبر داد و گفت: انطباق، همکاری و همگرایی در داخل کشور از جمله سند ملی ترانزیت و سطوح بینالمللی از جمله سازمان همکاری های شانگهای و سایر سازمان های بین المللی در دستور کار ما قرار دارد.
در ادامه، نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست به انجام اقدامات کارشناسی، تبادل نظر و رفع ابهامات در باره موارد نگارشی، مسائل فنی و بین المللی درباره پیشنویس سند حمل و نقل چندوجهی بار پرداختند.