شناسهٔ خبر: 2209 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

امروز در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت:

تشکیل هسته اولیه شرکت‌ توسعه راه‌های جاده‌ای با روکش بتونی

نشست کارشناسی صنعت سیمان اعضای هیئت اجرایی توسعه راه‌های جاده‌ای با روکش بتونی در نشست مشترک مدیران عامل شرکت‌های سیمان‌سازی کشور و معاونان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  عصر امروز ۲۷ آبان در نشست مدیران عامل شرکت‌های سیمان‌سازی و معاونان وزیر راه و شهرسازی درباره تولید قیر در ایران گفت: با توجه به اینکه صنعت سیمان در سراسر دنیا صنعت آلاینده‌ای به شمار می‌آید، باید در حوزه قیر و آسفالت نگاهی کلان داشت بنابراین لازم است که تولیدات این صنعت تا حد ممکن به خارج از ایران صادر نشود. 

امير امينی معاون برنامه‌ريزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نیز یکی از حاضران در این نشست بود. وی با بیان اینکه باید از ارزش افزوده تولید سیمان در کشور بهره برد اظهار کرد: تفاوت‌هایی میان رویه آسفالتی با رویه بتونی جاده‌ها وجود دارد اما ایران از مزیت نفت بهره می‌برد و طبیعی است که به سوی استفاده از قیر در آسفالت جاده‌ها گام بردارد. از سوی دیگر بستر خاکی مناسب در ایران فراهم است و دنیا نیز به سوی آسفالت رنگی و با قوت قدم برمی‌دارد بنابراین توسعه جاده‌ها با رویه آسفالتی در ایران موضوعی عادی است.

علی نورزاد، معاون وزیر و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل كشور درباره تشکیل شرکت‌ توسعه راه‌های جاده‌ای با روکش بتونی گفت: از این ایده و قوت گرفتن آن استقبال و حمایت می‌کنم. ورود تکنولوژی جدید مشکلات خاص خود را دارد اما بهره‌برداری از آن را فراخواهیم گرفت و جای نگرانی نیست. همچنین وزارت راه و شهرسازی از استفاده ۲۰ میلیون تن سیمان مازاد سالانه کشور در روکش بتونی حمایت می‌کند.

وی افزود: اکنون روکش بتونی آزادراه‌های اصفهان – شیراز و قائم‌شهر – ساری در دستور کار شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور قرار دارد.

تشکیل صندوق توسعه راه‌ها با هدف بهبود وضعیت کیفی جاده‌ها

حسین عبده تبریزی تشکیل صندوق توسعه راه‌ها را راهکاری برای بهبود وضعیت کیفی جاده‌های کشور دانست و افزود: در ایران راه‌های زیادی باید ساخته شود و نیاز به نظام دائم برای نگهداری بخش راه وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم صندوق توسعه راه ایجاد شود تا در آن برنامه بلندمدت توسعه راه‌ها در دستور کار قرار بگیرد. بودجه این صندوق باید از محل درآمد بلندمدت و مستقیم دولت باشد. می‌توان این شرکت را با هزینه طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد کرد تا با بالا رفتن هزینه بنزین و گازوئیل اعتبار این صندوق دائمی شود.

با مشکل تامین ماشین‌آلات برای روکش بتونی جاده‌ها مواجه هستیم

وی ادامه داد: روکش بتونی جاده‌های ایران یک استراتژی است و وزارت راه و شهرسازی روکش بتونی کردن ۱۰ درصد راه‌ها را در دستور کار خود داده است. اکنون غیر از تخصص، با مشکل تامین ماشین‌آلات برای روکش بتونی جاده‌ها نیز مواجه هستیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی افزود: در ابتدای کار باید کمیته ۵ – ۶ نفره ای برای بررسی مباحث مطالعاتی این موضوع در فاصله زمانی ۳۰ روزه تشکیل و بعد از ۴۵ روز گزارشی از اقدامات این کمیته ارایه شود. 

۲۰ میلیون سیمان مازاد کشور سرمایه‌ای ملی است

در این نشست، مدیران عامل برخی شرکت‌های سیمان‌سازی کشور نیر حضور داشتند. مهندس اتابکی مدیر عامل یکی از این شرکت‌ها درباره تشکیل شرکت‌ توسعه راه‌های جاده‌ای با روکش بتونی گفت: سالانه ۲۰ میلیون تن سیمان مازاد در کشور وجود دارد که این مازاد تولید سرمایه ملی محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و دولت در این حوزه بسیار مهم و موثر است.

وی ادامه داد: اکنون وزارت راه و شهرسازی متولی احداث راه‌هاست و عزمی جدی در این حوزه مشاهده می‌شود، با این حال پرداختن به این موضوع با مشکلاتی همراه است. برای مثال کارخانه‌های تولیدکننده سیمان در پی فروش محصولات خود هستند و از سوی دیگر اگر دولت می‌خواهد به این حوزه وارد شود باید راهکاری سازمان‌یافته داشته باشد. در حال حاضر در ایران سالانه برای روکش ۱۵۰ کیلومتر جاده سیمان استفاده می‌کنیم که رکورد مناسبی محسوب می‌شود اما کافی نیست و این آمار باید افزایش یابد.

سیمان داخلی باید به افزایش کیفیت زیربناهای کشور منجر شود

هاشمی، یکی دیگر از مدیران عامل شرکت‌های فعال در صنعت سیمان با بیان اینکه باید راهکاری پیدا کرد که مصرف سیمان تولید داخلی، ارزش افزوده داشته باشد و در کیفیت زیربنایی کشور تغییرات مناسبی ایجاد کند، توضیح داد: اگر شرکت و تشکیلاتی ایجاد شود که این موضوع را حمایت کند بسیار خوب است.

وی گفت: در حال حاضر تامین سرمایه برای ساخت راه‌ها مشکل اصلی است بنابراین اینکه روکش راه آسفالتی یا بتونی باشد مسئله دوم است.

وی با بیان اینکه اگر در استفاده از رویه‌های بتونی دقت و تکنیک وجود داشته باشد عمر روکش بیش از ۳۰ سال خواهد بود، گفت: برای احداث سه هزار کیلومتر جاده در سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، تامین این اعتبار در تشکیل شرکت‌ توسعه راه‌های جاده‌ای با روکش بتونی از همین ابتدا باید دیده شود.

هاشمی ادامه داد: رویه بتونی در مقایسه با رویه آسفالتی در شرایط سانتی‌متر و ضخامت برابر ارزانتر خواهد بود ضمن آنکه هزینه نگهداری  رویه‌های بتونی در درازمدت ۳۰ درصد ‌ارزا‌نتر است.

در پایان این جلسه سه نفر از مدیران عامل شرکت‌های سیمان‌سازی ایران و سه نفر از سازندگان و سرمایه‌گذاران جاده و دو نفر از بخش مالی وزارت راه و شهرسازی به عنوان اعضای هیئت اجرایی توسعه راه‌های جاده‌ای با روکش بتونی معرفی شدند./

نظر شما