شناسهٔ خبر: 22117 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در مراسم رونمایی از لوگو و کتاب مشهد ۲۰۱۷ ؛

پیشنهاد ثبت‌جهانی حرم مطهر امام رضا به دولت از سوی وزیر راه و شهرسازی/ تجدیدنظر در ساخت‌و‌سازهای پیرامون حرم مطهر/ تلاش برای معرفی ظرفیت‌های جهانی شهر مشهد

مشهد معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مسیر اصلاح و تجدید نظر در ساخت و سازهای پیرامون حرم امام رضا (ع) گفت: تلاش کردیم از این فرصت جهانی که برای معرفی ظرفیت‌های به وجود آمده برای توسعه جهانی شهر مشهد استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری و معاون وزیر راه و شهرسازی، عصر روز گذشته ۲۴ اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از لوگوی برتر و کتاب برگزیده مشهد ۲۰۱۷ که با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، جمعی از استانداران و مسئولان ملی و استانی در شهر مشهد برگزار شد ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: به مناسبت انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ توسط آیسسکو و برنامه‌هایی که لازم بود در این زمینه به سرانجام برسد  دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی به ما ماموریت داد تا هر کمکی که می‌توانیم در این راستا انجام دهیم. قرار است در یکسال و اندی آینده تمامی اتفاقات باقی مانده در مشهد، به این نشان انتخاب شده، مزین شود و به یادگار بماند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فعالیت‌های عمرانی همه دستگاه‌های زیربنایی که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی هستند برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ انجام شده که پیش‌تر و به طور مفصل در مجموعه وزارت راه و شهرسازی درباره آن صحبت کرده‌ایم که به بیان جزئیات آن نمی‌پردازم. تلاش کردیم که از این فرصت جهانی که برای معرفی ظرفیت‌های به وجود آمده برای توسعه جهانی شهر مشهد استفاده کنیم و همچنین تولیداتی داشته باشیم که مزین به این آرم برای سالیان سال به یادگار بماند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: تلاش کردیم به مناسبت این رویداد، یک تولید فرهنگی خاص، مشابه آنچه که در حوزه مهندسی با انتشار کتاب ۵ هزار سال مهندسی ایران رخ داد، برای مشهد ۲۰۱۷ نیز رقم بخورد. همچنین تلاش کردیم، تاثیر تمدن ایران در خراسان بزرگ و اساسا پرداختن به حوزه خراسان بزرگ که بسیار فراتر از مرزهای امروزی ایران است را مورد بررسی قرار دهیم و خروجی آن به شکل یک سند ملموس به این مناسبت تولید شود.

حناجی با اشاره به اینکه این گام فرصتی برای توسعه شهر مشهد است افزود: تلاش کردیم فعالیت‌هایی را که می‌تواند در آینده به عنوان نقطه ضعف مطرح باشد و یا تهدیدهایی را که در آتی شناسایی می‌شود تبدیل به فرصت کرده و آن را به عنوان یک مزیت به مناسبت این اتفاق مبارک مورد استفاده قرار دهیم.

تلاش برای بالا بردن حداکثر بهره‌وری در اطراف حرم

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مشهد ۲۰۱۷ فرصتی برای اصلاح و خلق است. خلق آثار جدید و مناسب و اصلاح مسیری که شاید نیاز به اصلاح داشته باشد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به سندی که پیش‌تر توسط وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای آمادگی مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انجام شده گفت: سندی در دولت پیشنهاد شده است که خلاصه آن و یکی از محورهای آن پیشنهاد ثبت جهانی حرم‌رضوی است و همچنین مقدماتی که برای فعالیت‌‌های دور حرم باید مورد توجه قرار گیرد در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

حناچی ادامه داد: تمامی فعالیت‌ها با مرکزیت کانونی ثامن‌الحجج است که همه ما افتخار خدمت‌اش را داریم. ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد و کاری خواهیم کرد که از این فرصت برای بالا بردن حداکثر بهره‌وری به ویژه در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) استفاده کنیم.

وی در پایان گفت: اسپانسرهای ما در این برنامه (مشهد ۲۰۱۷)، بانک مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن بودند که در ادامه هم ایران خودرو، بانک پارسیان و بسیاری از موسسات دیگر اعلام همکاری کردند که در ادامه راه، همراه خواهند بود.

گفتنی است در مراسم رونمایی از لوگوی برتر مشهد ۲۰۱۷ و کتاب برگزیده آثار در شهر مشهد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد مقدوری معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، محمدرضا اخوان‌عبداللهیان مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی، فرزانه صادق مالواجرد مدیركل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و جمعی از دست اندركاران استانی و ملی حضور داشتند.

شایان ذکر است،  آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه‌ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است. /

نظر شما