شناسهٔ خبر: 22147 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

استاندار خراسان‌رضوی مطرح کرد؛

گام‌های بلند دولت و دستگاه‌های اجرایی برای ظرفیت‌سازی در مشهد/ اعلام آمادگی استانداران سراسر کشور برای تحقق اهداف مشهد ۲۰۱۷

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی و رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷ با اعلام ظرفیت‌سازی دولت و دستگاه‌های‌اجرایی در مشهد برای سال ۲۰۱۷ که این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی انتخاب شده، از آمادگی استانداران سراسر کشور در برنامه‌ریزی برای این رویداد مهم فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌علیرضا رشیدیان استاندار خراسان‌رضوی و رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷، عصر روز گذشته ۲۴ اردیبهشت‌ماه در مراسم رونمایی از لوگوی برتر و کتاب برگزیده مشهد ۲۰۱۷ که با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، جمعی از استانداران و مسئولان ملی و استانی در شهر مشهد برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به تمامی مدعوین، گفت: انتخاب پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام بهانه‌ای برای گسترش تعاملات‌فرهنگی و ارتباطات‌مردمی بین کشورهای اسلامی است؛ بهانه‌ای است برای توسعه  و تبادل داشته‌ها بین کشورهای اسلامی، بهانه‌ای است برای ارتباط بین ملت‌ها، برای ارتباط بین فرهیختگان، دانشمندان و تمامی کسانی که برای اعتلا و هویت یک ملت و ملت‌ها زحمت می‌کشند.

استاندار خراسان رضوی افزود: مشهد به دلیل وجود مرجع شریف ثامن‌الحجج، دارای ظرفیت‌های بالای بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، دینی، علمی و ادبی است.

رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷ با اشاره به توانمندی‌های فراوان حوزه علمیه مشهد گفت: در مشهد، میراث فرهنگی غنی وجود دارد که نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالای این استان است. امیدواریم در ۵۲ هفته باقی‌مانده به برنامه مشهد ۲۰۱۷، ظرفیت‌های ایران به جامعه بین‌المللی معرفی شود و این برنامه بهانه‌ای شود برای تحقق شعار جمهوری اسلامی ایران که داشتن تعامل با دنیاست.

رشیدیان ادامه داد: در این رابطه احتیاج بود که نشانه‌ای برای این فعالیت انتخاب شود و به همین دلیل در سطح استان فعالیت‌هایی شروع شد اما به دلیل جنبه بین‌المللی کار، فعالیت‌ها گسترده و از تمامی ظرفیت‌های هنری استان‌های سراسر کشور بهره‌برداری شد. این اقدام‌ها در نهایت به انتخاب لوگو و برگزاری مسابقه‌ای با همت وزارت راه و شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی آن وزاتخانه شد.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های عمرانی و هنری وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر راه و شهرسازی برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ و توسعه مناسب این شهر جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷ با اشاره به اینکه در این رویداد هنری نزدیک به دو هزار هنرمند شرکت کردند که در نهایت ۸ اثر و در مرحله پایانی نیز یک اثر انتخاب شد، گفت: ارزیابی نشان به گونه‌ای صورت گرفت که معرف نماد مذهبی، ابعاد جهانی و در عین حال ایرانی بودن باشد. امیدواریم تمامی فعالیت‌هایی که در مشهد و در دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی صورت می‌گیرد از این نشان انتخاب شده استفاده ببرد.

استاندار خراسان رضوی با اعلام اینکه باید مقدمه‌سازی‌ها برای رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ که فرصت مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌های ایران در جنبه‌های مختلف به دنیاست انجام شود گفت: دولت تمامی امکانات خود را برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ بسیج کرده است. اما عواملی که در این مناسبت نقش اساسی ایفا می‌کنند مردم و شهروندان هستند و ما در دولت و دستگاه‌های اجرایی، ظرفیت‌سازی لازم را برای تحقق خواسته‌های مردم انجام می‌دهیم.

رشیدیان با اشاره به اینکه در روزهای گذشته نشست استانداران با محوریت مشهد ۲۰۱۷ و آمادگی برای آن انجام شد افزود: مشهد نمادی از کل فرهنگ و ظرفیت‌های فرهنگی ایران است و در همین همایش نیز تمامی استانداران اعلام آمادگی کردند تا در زمینه‌های مختلف میراث فرهنگی، فرهنگی و کلیه فعالیت‌هایی که می‌توان برای تحقق مشهد ۲۰۱۷ انجام داد مشارکت کنند.

وی در پایان از تمامی هنرمندانی که در این مسابقه باارزش شرکت کردند تشکر کرد و افزود: قرار است در سال ۲۰۱۷ تمرکز فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی را در مشهد داشته باشیم.

گفتنی است در مراسم رونمایی از لوگوی برتر مشهد ۲۰۱۷ و کتاب برگزیده آثار در شهر مشهد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و رئیس شورای هماهنگی مشهد ۲۰۱۷، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمد مقدوری معاون عمرانی استاندار خراسان‌رضوی، محمدرضا اخوان‌عبداللهیان مدیركل راه و شهرسازی خراسان رضوی، فرزانه صادق مالواجرد مدیركل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش و جمعی از دست اندركاران استانی و ملی حضور داشتند.

شایان ذکر است،  آیسسکو (ISESCO) سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی است که از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) فعال شده است. مقر این سازمان که ۵۱ کشور اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران در آن عضویت دارند شهر رباط در کشور مغرب است. این سازمان که با هدف هماهنگ‌سازی، گسترش تعامل و همکاری‌های کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی با الهام از اهداف و تعالیم اسلامی، فعالیت می‌کند دو دفتر منطقه‌ای در شارجه و تهران دارد. همچنین مهمترین فعالیت‌های آیسسکو در چهار محو میراث، هویت اسلامی و الزامات جهانی شدن، تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار، گفت و گو و اتحاد تمدن‌ها در روابط منطقه‌ای، بین‌المللی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام است. /

نظر شما