شناسهٔ خبر: 22191 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آشنایی با پل طبیعت - تهران

پل طبیعت پل طبیعت سازه‌ای برای عبور عابران پیاده است که در سال ۱۳۹۳ در تهران افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پل طبیعت، یک پل صرفا پیاده رو در تهران است که بوستان آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی را به یکدیگر متصل می‌کند. این پل ۲۱ مهر ماه ۱۳۹۳ مصادف با عید غدیر خم با حضور شهردار تهران افتتاح شد.

این سازه سه طبقه در اراضی عباس آباد برای عبور پیاده از بالای بزرگراه مدرس ساخته شده است و یکی از بزرگترین پل‌های پیاده در خاورمیانه است که در طراحی سازه آن از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت سازه‌های فلزی استفاده شده است.

مساحت پل طبيعت ۷۰۰۰ متر مربع است. در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است.

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس مکث و دیدار از مناظر پیش‌ رو است. پل در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین قرار دارد. ۷۲۰ متر آن به فضای سبز و ۴۸۰ متر آن به رستوران‌‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص دارد.

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول ۱۴۵۰، طبقه دوم ۲۸۷۰ و طبقه سوم ۵۷۱ متر مربع است. پل طبيعت از نظر فيزيكي با اختصاص ۳ سطح عبوري امكان استفاده شهروندان را به‌وجود آورد.

در سطح اول مسير عبور پياده، در سطح دوم، مسير عبور دوچرخه و در سطح سوم نيز براي عبور كالسكه طراحي و ساخته شده است. تركيب عملكرد فيزيكي و جانمايي، پل طبيعت را به‌عنوان منحصر به فردترين پل نه‌تنها در ايران بلكه در جهان قرار داده است.

پل طبيعت تركيبي از ۲ حالت متضاد است، يك سازه زمخت فولادي در دل يك سبزينگي آرامش بخش جاي گرفته است. اين ناهمخواني تحرك ايجاد مي‌كند كه پل طبيعت از آن برخوردار است. پلي قوسي با ۳ پايه كه براساس شاخ و برگ يك درخت طراحي شده‌است، توانسته آرامش خاصي به اين سازه فولادي سخت بدهد و به يك پاتوق گردشگردي طبيعت تبديل شود.

این پل باعث شناخته شدن معمارش، لیلا عراقیان، در سطح بین‌المللی نیز شد. پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ معمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری ( A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵ شد.

نگاهی به زندگینامه لیلا عراقیان

لیلا عراقیان مهندس و معمار در سال ۱۳۶۲ دیده به جهان گشود. شهرت او به خاطر معماری و طراحی پل طبیعت در تهران است.

وی در رشته ریاضی دیپلم گرفت و به نقاشی هم علاقه داشت. از این که می‌دید معماری ترکیبی از ریاضیات و نقاشی است به این رشته علاقه‌مند شد. در سال ۱۳۸۰ خورشیدی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل در رشته معماری را آغاز کرد.

لیلا عراقیان دارای مدرک لیسانس معماری از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس از دانشگاه بریتیش کلمبیا است. وی در سال ۱۳۸۷ در مسابقهٔ طراحی پل طبیعت شرکت کرد و در سال ۱۳۸۸ طرحش برگزیده شد و پل طبیعت در سال ۱۳۹۳ افتتاح شد.

برچسب‌ها:

نظر شما