شناسهٔ خبر: 22207 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در نخستین روز نمایشگاه حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته انجام شد؛

رونمایی از پروژه اسلب بتنی پیش‌ساخته برای نخستین‌بار در کشور/ جزئيات مزايای اسلب بتنی

نمایشگاه در نخستین روز نمایشگاه حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته در حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت راه آهن از سازه بتنی اسلب که در زیرساخت راه‌آهن ساخته می‌شود رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ امروز در نخستین روز نمایشگاه حمل و نقل ریلی صنایع و خدمات وابسته در حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت راه آهن از سازه بتنی اسلب که در زیرساخت راه‌آهن ساخته می‌شود رونمایی شد؛ این سازه جدید قرار است به جای تراورس در خطوط ریلی استفاده شود.

از جمله مزیت‌های اسلب بتنی افزایش سرعت تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و تحمل بار محوری تا ۳۰ تن است. همچنین این طرح صرفه جویی ارزی با تأمین کالا و خدمات داخلی و تحقق توسعه داخلی را به دنبال دارد.

براساس اظهارات ولی‌الله احمدی‌زادسرای مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت تدبیر عمران جم، این طرح بازسازی و روسازی خطوط راه‌آهن و حذف کامل لایه «بالاست» تحت ترافیک عبوری را امکان‌پذیر می‌کند. کاهش ارتفاع خط و افزایش گاباری در دسترسی به تونل‌ها و زیرگذرها یکی دیگر از مزیت‌های طرح ذکر شده است.

وی با بیان اینکه این طرح به طول ۲۰۰ متر هم اکنون در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز به صورت پایلوت اجرایی شده است گفت: پروژه اسلب بتنی به دلیل هزینه‌های ساخت و نگهداری به صرفه تر از سایر خطوط و حتی «خطوط بالاستی» که ارزان قیمت ترین نوع خطوط ریلی به شمار می‌آید خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدت اجرای این طرح ۳۰ تا ۵۰ متر در روز خواهد بود اضافه کرد: هم اکنون از این زیرساخت جدید در خط سه متروی تهران و خط یکی خطوط متروی شیراز و خط حومه‌ای تهران-کرج استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت تدبیر و عمران جم افزود: سیستم‌های خط بدون بالاس برخلاف سیستم‌های بالاستی انواع بسیار متعددی دارد و تمامی انواع توسعه یافته خطوط بدون بالاست  دارای مزایا و معایب خاص خود هستند و بسته به نوع هر پروژه و شرایط اجرایی به دو دسته کلی درجا و پیش‌ساخته تقسیم بندی می‌شوند. بادرنظر گرفتن موارد مؤثر در عملکرد و همچنین معیارهای مقایسه نسبت به طراحی این سیستم‌های اسلب ترک اقدام می‌شود.

وی یادآور شد: کاربرد اصلی این اسلب‌های بتنی پیش‌ساخته در بازسازی خطوط شبکه موجود ریلی کشور است. به این صورت که در مرحله بهره‌برداری و سیر و حرکت می‌توان بازسازی خطوط موجود را با حذف لایه بالاس انجام داد. همچنین با توجه به توسعه خطوط حومه‌ای در کشور این نوع زیرساخت بهترین و بهینه‌ترین سیستم در توسعه خطوط حومه‌ای و بین شهری به شمار می‌آید.

این اسلب‌های پیش‌ساخته در قطعاتی به طول ۶ متر و عرض ۲ متر و ۶۰ سانتی‌متر در خطوط ریلی به کار گرفته می‌شود./

نظر شما