شناسهٔ خبر: 22214 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

ترکان خبر داد:

عبور دوسوم کشتی‌های نفتی جهان از محدوده بندر چابهار/ اجلاس بنادر حوزه اقیانوس هند؛ فرصت طلایی برای معرفی ظرفیت‌های بندر چابهار

اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران برگزاری اجلاس همکاری مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند (آیورا) در منطقه آزاد چابهار را فرصتی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های بالای این منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «اکبر ترکان» در نشست خبری اجلاس همکاری مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند (آیورا) که عصر امروز (یکشنبه ۲۶ اردیبهشت) در محل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، ابراز امیدواری کرد با برگزاری این اجلاس، بنادر و مناطق آزاد حوزه اقیانوس هند نقش مهمی در روابط بین کشورهای این حوزه ایفا کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: منطقه آزاد چابهار با احداث سالن نمایشگاهی، سالن اجتماعات و تامین زیرساخت‌های لازم، خود را برای حضور سران ۲۶ کشور حاشیه اقیانوس هند و برگزاری اجلاس آیورا تجهیز کرده است و می‌تواند محور مهم همایش های بین المللی باشد و نقش بین المللی خود را به خوبی ایفا کند.

مشاور رئیس جمهوری ادامه داد: در حوزه اقیانوس آرام کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا و در حوزه اقیانوس هند ۲۶ کشور که ایران، هندوستان، اندونزی، بنگلادش و آفریقای جنوبی با دو میلیارد نفر جمعیت عمده ‌رین آن کشورها در منطقه هستند، نقش اساسی در اقتصاد جهان بازی می‌کنند.

ترکان برگزاری اجلاس اقیانوسیه را موجب افزایش سطح همکاری کشورهای شرکت کننده دانست و افزود: «آیورا» بستری است که کشورهای عضو باید از آن به منظور ایجاد تجارت بین‌المللی، ترویج سرمایه گذاری و تجارت بین‌المللی و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار و بازار محور بهره بگیرند.

وی گسترش مناسبات تجاری، صلح آفرینی و سرمایه‌گذاری را از جمله اهداف اجلاس اقیانوسیه دانست و افزود: عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند، فرصت مناسبی را برای توسعه بندر چابهار و توسعه تجارت فراهم کرده است.

مشاور رئیس جمهوری افزود: آیورا باید به دنبال ایجاد توافق‌نامه تجارت ترجیحی برای منطقه باشد تا دسترسی به بازارهای جهانی را از طریق حذف موانع برای تجارت و سرمایه گذاری فراهم کند.

وی با تاکید بر ایجاد زمینه‌های لازم برای فعالیت سرمایه گذاران در کمترین زمان ممکن فراهم شده است، تسهیل در سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه بخش خصوصی در چابهار را یک ضرورت دانست.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اراده جدی مسئولان کشور برای توسعه زیرساخت های چابهار اظهار داشت: با تکمیل و احداث زیرساخت‌ها از جمله راه آهن، فرودگاه، جاده ترانزیتی و اجرای طرح های کلان پتروشیمی، فولاد، صنایع کوچک و بزرگ تحولات عظیمی در منطقه رخ خواهد داد.

ترکان از سرعت در اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد و گفت: به زودی ظرفیت تخلیه و بارگیری در آن به چند برابر فعلی افزایش پیدا می کند./

نظر شما