شناسهٔ خبر: 22250 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

پیشرفت ۲۰۰درصدی احداث قطارهای حومه‌ای ۴ شهر جدید در ۲ سال/ جزئیات فرصت‌های سرمایه‌گذاری حمل‌‌ونقل ریلی در ۶ شهر جدید

قطار حومه‌ای عملیات اجرایی ساخت قطارهای حومه‌ای چهار شهر جدید هشتگرد، بهارستان، فولادشهر و گلبهار طی دو سال گذشته بیش از دو برابر پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هدف از برنامه‌ریزی حمل و نقل، ایجاد سیستم حمل و نقلی است که بتواند شرایط حرکت انسان و کالا را با رعایت ایمنی و به طور اقتصادی فراهم سازد.

مزیت‌های سیستم حمل و نقلی ریلی در زمینه‌های اقتصادی، ایمنی، زیست محیطی و ... در کنار ویژگی‌های خاص کشورمان موجب شده که این شیوه نسبت به سایر شقوق حمل و نقل از بیشترین تأکید و بالاترین اولویت در سیاست‌های کلی برنامه‌های توسعه جمهوری اسلامی برخوردار شود.

در این راستا دولت مکلف است در جهت توسعه حمل و نقل درون و برون شهری کشور و مدیریت بر مصرف سوخت نسبت به بهینه‌سازی عرضه خدمات حمل و نقل (از طریق اصلاح و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، برقی کردن خطوط و...) اقدام کند. برهمین اساس شرکت عمران شهرهای جدید نسبت به طراحی سیستم حمل و نقلی ریلی شهرهای جدید متناسب با اولویت و اهمیت آنها در سال‌های مختلف اقداماتی به منظور افزایش جذابیت، افزایش جمعیت، تسریع به ثمر نشستن اهداف مسکن مهر، صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌‌ها و حفظ محیط زیست، پرهیز از احداث جاده‌های جدید و تقبل هزینه‌های نگهداری، افزایش سطح سرویس و ایمنی حمل و نقل بین شهرهای جدید و شهرهای مادر انجام داده است.

مطالعات در برخی از شهرها در حال نهایی شدن هستند و برخی دیگر در مرحله انتخاب مسیر و اجرای سایر مطالعات تکمیلی قرار دارند. در همین راستا تجدید نظر در مطالعات مذکور برمبنای شهرسازی ریل پایه مورد توجه قرار می‌گیرد. این شهرها عبارتند از هشتگرد، پرند، گلبهار، بهارستان، فولادشهر، سهند، پردیس، صدرا، مجلسی و بینالود که در این میان تعداد ۶ پروژه قطار برقی به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرهای جدید به شرح و مشخصات جدول زیر معرفی می‌شوند:

سفر ریلی برآورده شده

فاصله

جمعیت در افق طرح سال ۱۴۱۵

شهر مادر

شهر جدید

۲۸۵۰۰۰

۲۰

۵۰۰۰۰۰

تهران

پردیس

۱۶۰۰۰۰

۱۵

۳۲۰۰۰۰

اصفهان

بهارستان

۱۶۵۰۰۰

۳۵

۳۲۰۰۰۰

اصفهان

فولادشهر

۲۱۰۰۰۰

۴۰

۴۲۰۰۰۰

مشهد

گلبهار

۴۸۰۰۰۰

۲۰

۳۰۰۰۰۰

تبریز

سهند

۱۷۰۰۰۰

۱۰

۴۶۰۰۰۰

شیراز

صدرا

 قابل ذکر است طبق گزارش‌های به دست آمده عملیات اجرایی ساخت قطارهای حومه‌ای چهار شهر جدید هشتگرد، بهارستان، فولادشهر و گلبهار از سال ۹۲ تاکنون (عملکرد دولت تدبیر و امید) بیش از دو برابر پیشرفت فیزیکی داشته است. این درحالی است که طی این دو سال بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع داخلی شرکت هزینه شده است.

پیشرفت فیزیکی پایان سال ۹۴

پیشرفت فیزیکی ابتدای سال ۹۲

اعتبار پیشنهادی سال ۹۵ در بودجه

اعتبار مورد نیاز

نام شهر

۸۳.۰۵%

۴۱%

۱۰۰۰

۲۵۰۰

هشتگرد

۳۶%

۱۰.۵%

۴۴۰

۳۵۰۰

بهارستان

۱۶%

۵.۴%

۱۰

۶۵۰۰

فولادشهر

۲۴.۵۵%

۴.۸%

۹۰۰

۹۵۰۰

گلبهار

نظر شما