شناسهٔ خبر: 22292 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت رجا مطرح کرد

قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه برای قطارهای تکلیفی و حومه‌ای/ ۸ برابر شدن ظرفیت قطارهای حومه‌ای در ۲ سال اخیر/ رونمایی اپلیکیشن ویژه فروش بلیت رجا در نمایشگاه/ بهترین ناظر مردم هستند

سید حسن موسوی نژاد سید حسن موسوی‌نژاد در سومین روز از چهارمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی و صنایع و خدمات وابسته گفت ورشکسته خواندن رجا درست نیست، زیرا سهم بدهی‌های رجا نسبت به دارایی‌های آن حدود ۱۸ درصد و کمتر از یک پنجم دارایی‌های آن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید حسن موسوی‌نژاد امروز ۳شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در سومین روز از چهارمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی و صنایع و خدمات وابسته در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری مبنی بر به تاخیر افتادن حقوق مهمانداران توضیح داد: حقوق تمامی مهمانداران تا پایان سال ۹۴ به طور کامل تسویه شده و برخی از آنان نیز حقوق فروردین خود را نیز به‌علاوه عیدی دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۹ شرکت راهبری قطار وظیفه سرپرستی مهمانداران به عهده دارند گفت: آنها طرف قرارداد رجا هستند و براساس نظارتی که بر آنها داشتیم متوجه داشتیم که حقوق مهمانداران طبق توضیح گفته شده پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه حقوق مهمانداران در آذر و آبان ماه حدود ۴ ماه به تعویق افتاد، گفت: اما در اسفند ماه تلاش شد که این تاخیر جبران شود و اسفند ماه ۹۴، ۸۰ درصد مهمانداران حقوق خود را به طور کامل دریافت کردند.

موسوی‌نژاد درباره اینکه رجا شرکتی ورشکسته خوانده می‌شود گفت: این تعبیر درست نیست چراکه سهم بدهی‌های رجا نسبت به دارایی‌های آن حدود ۱۸ درصد است به این ترتیب رجا شرکتی ورشکسته به شمار نمی‌آید و بدهی‌های رجا یک پنجم دارایی‌های آن است.

وی با یادآوری اینکه البته شرکت رجا به دلیل سیاست‌گذاری‌ها در قیمت‌گذاری زیان‌ده است، افزود: این موضوع با تجدید نظر در قیمت‌گذاری و پرداخت یارانه برای قطارهای تکلیفی و حومه‌ای قابل جبران است.

موسوی‌نژاد در باره ایجاد مسیرهای جدید در شبکه ریلی کشور ادامه داد: هر ۴ تا ۵ ماه راه‌آهن برنامه جدیدی از ظرفیت های خود در شبکه ریلی ارائه می دهد و چنانچه مسیرهایی برای افزایش تقاضا وجود داشته باشد حتما در این مسیرها قطار مسافری رجا سیر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت رجا افزود: در حال حاضر در مسیر تهران-سمنان شاهد ۴ خطه شدن مسیر و در مسیر تبریز-کرج شاهد ۲ خطه شدن مسیر هستیم که با این افزایش ظرفیت و وجود تقاضا قطعا قطار برای این مسیر در نظر گرفته شده است.

وی تعداد سیر مسیرهای قطارهای حومه ای را روزانه ۶۰ سیر با ۱۵ رام قطار عنوان و اظهار کرد: دولت ۴ سال است که برای قطارهای حومه‌ای که در همه جای دنیا به دلیل زیان‌ده بودن آنها سوبسید یا یارانه پرداخت می‌شود هیچ پرداختی نداشته که امیدواریم در سال ۹۵ این شرایط تغییر کند.

وی درباره سیر قطارهای بین‌المللی گفت: پیش از اتفاقات تروریستی ترکیه قطارهای رجا به این کشور سیر داشتند اما با بمب‌گذاری‌ها و اتفاقات اخیر سیر قطارها به دلیل عدم اطمینان کافی از امنیت مسافران متوقف شد.

موسوی نژاد اضافه کرد: البته  دولت ترکیه اخیرا درخواست از سرگیری قطارهای بین دو کشور را خواستار شده است که این پیشنهاد تا حصول اطمینان کافی از امنیت ترکیه اجرایی نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت رجا یادآور شد: سال گذشته تلاش کردیم در جهت آسان‌سازی و دسترسی راحت مسافران به بلیت، سایت و نحوه فروش اینترنتی بلیت رجا را مورد تجدید نظر قرار دهیم. این مسئله مورد رضایت مشتریان و متقاضیان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: همچنین مراجعه بسیاری از مردم امروز بیشتر به موبایل‌های هوشمند خود است که طبق آمار حدود ۴۰ میلیون نفر از هم وطنان ما امروز از موبایل های هوشمند خود استفاده می کنند به همین دلیل از اپلیکیشن ویژه فروش بلیت رجا برای سیستم‌های اندروید و IOS در همین نمایشگاه حمل ونقل ریلی رونمایی شد.

موسوی نژاد همچنین به رونمایی از طرح هویت بصری رجا اشاره و اظهار کرد: در دوره های مختلف۲۰ گذشته موارد متعددی از سوی مسافران رجا به اطلاع ما رسیده بود که سعی شد با کمک مشاوران شرایط در کوپه ها و قطار رجا طوری محیا شود که مسافران آرامش بیشتری داشته باشند و در واقع اختشاش بصری  برای راه آهن ایجاد نشود. همچنین لوگوی شرکت رجا نیز تغییر کرد و یک لوگوی جدیدتر که در همه جا نشان دهنده هویت شرکت رجا باشد استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت رجا با اشاره به همکاری با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد گفت: امروز شاهد این هستیم که در قطارهای رجا ۲۰ روزنامه اول رنکینگ معاونت مطبوعاتی توزیع می‌شود.

وی همچنین به ایجاد کتابخانه در قطارهای رجا اشاره و اظهار کرد: این اقدام نیز سال گذشته با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام شد تا تامین کتاب از سوی این نهاد و توضیح آن از سوی رجا انجام شود.

موسوی نژاد با یادآوری اینکه سال گذشته تا کنون عمر ناوگان ریلی از ۳۴ سال به ۳۳ سال یعنی یک سال کاهش پیدا کرد گفت: رجا ۵۰۰ واگن نو و ۲۰۰ واگن دست دوم در قرارداد خرید خود دارد که ۱۵ تا ۲۰ درصد منابع مالی این واگن ها از منابع شرکت صاحبان سهام  و مابقی از محل فاینانس تامین می‌شود.

وی به قرارداد خرید ۱۵۰ دستگاه ریل باس از شرکت ایریکو زنجان اشاره و اظهار کرد: این قطارها باید طی ۴ الی ۵ سال تحویل می شد اما به دلیل ورود تحریم ها تحویل این واگن ها به تعویق افتاد البته اخیرا نیز با از سر گرفتن تولیدات ۴ ست از این قطارها تحویل شد.

مدیرعامل شرکت رجا تاکید کرد: طی ۲ سال اخیر ظرفیت قطارهای حومه ای ۸ برابر شده است و این ظرفیت قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.

موسوی نژاد درباره ایراد ترنست ها نیز گفت: این ترنست ها به دلیل تعمیرات و نگهداری نامناسبی که داشته اندبعضا دچار مشکل می شوند و بسیاری از آنها تعمیر و اصلاح شده اند، به این ترتیب تا پایان سال ۱۸ ترنست فعال با قابلیت سیر در دشبکه ریلی خواهیم داشت.

وی در پاسخ سوال دیگری از خبرنگار پایگاه خبری درباره وضعیت روسای قطارها گفت: رئیس قطار بالاترین نماینده شرکت های حمل ونقلی در قطارها هستند و طبق تعهداتی که دارند باید در سطح خدمات عنوان شده خدمت ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت رجا درباره نقش نظارتی روسای قطار نیز یادآور شد: بهترین ناظرها برای ما مردم هستند و مسافرین می تواند با سامانه ۱۵۳۹ به صورت آنلاین مشکل خود را مطرح و مامورین قطار به آن رسیدگی کنند.

موسوی نژاد به تخفیفای ارائه شده از سوی شرکت رجا به مناسبات مختلف سخن گفت و عنوان کرد: رجا در غالب طرح تخفیفی خود در ایام مختلف افراد ویژه ای به مشتریان ارائه می‌دهند.

نظر شما