شناسهٔ خبر: 22311 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

دكتر آخوندی در اختتامیه چهارمین جشنواره روابط‌عمومی‌ها مطرح کرد؛

نحوه برخورد با خبرنگار و رسانه با زبان رسانه باشد نه قضایی/ لزوم توجه به مفهوم مسئولیت اجتماعی در پروژه‌های کالبدی/ تبديل اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات به سبک زندگی روزمره/ تقدیر وزیرراه از عملکرد روابط عمومی و پایگاه خبری وزات راه و شهرسازی

وزیر در روز روابط عمومی وزیر راه و شهرسازی در چهارمین جشنواره روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نقش موثر خبرنگاران به عنوان رکن چهارم دموکراسی و برقراری رفاه و آزادی اجتماعی گفت: علیه خبرنگاران اقامه دعوا نکنید بلکه سعی کنید با خبرنگاران با زبان رسانه صحبت کنید؛ در عین حال تلاش کنید حوصله کرده و سعه صدر داشته باشید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دكتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آيين اختتامیه چهارمین جشنواره روابط‌عمومی‌های وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک ایام اعیاد شعبانیه با قرائت اشعاری از مولانا؛ این جهان کوه‌ست و فعل ما ندا/ سوی ما آید نداها را صدا/ فعل تو که زاید از جان و تنت/ هم‌چو فرزندت بگیرد دامنت/ فعل را در غیب صورت می‌کنند/ فعل دزدی را نه داری می‌زنند/ پس ترا هر غم که پیش آید ز درد/ بر کسی تهمت منه بر خویش گرد/ فعل توست این غصه‌های دم به دم/ این بود معنی قد جف القلم، گفت: در این جهان هرچه که بکنیم انعکاسی بر خود ما دارد. فکر نکنیم که می‌توانیم از آنچه انجام داده‌ایم شانه خالی کنیم؛ باید مسئولیت آنچه انجام داده‌ایم را بپذیریم و این در ارتباط با جامعه نیز باید مدنظر ما قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن تشکر فراوان از روابط عمومی و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود: همکاران ما در روابط عمومی و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در طول این مدت و در همه فعالیت‌های وزارتخانه در فراز و نشیب‌ها همراه ما بودند و تلاش کردند ارتباط وزارتخانه را با مردم بیشتر کنند و گسترش دهند.

عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در ارتباطات عمومی، اصلی‌ترین بحث مخاطب به عنوان شهروند و ذی‌نفع و نه هوادار است. به همین دلیل و به دلیل اهمیتی که مخاطب به عنوان شهروند دارد باید از اینکه روابط عمومی‌ها تبدیل به مرکز تبلیغات و پروپاگاندا شوند به شدت پرهیز کنیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: روابط‌عمومی‌ها، پلی بین مردم به عنوان ذی‌نفعان و شهروندانی‌ هستند که هم به دسترسی آزاد به اطلاعات نیاز دارند و هم فرض بر این است که مطالبه‌گر وزارت راه و شهرسازی هستند.

آخوندی گفت: اگر کل شهر را به عنوان سازمان اجتماعی بپذیریم باید همواره نسبت به پیامدهای اجتماعی و مسئولیت‌های اجتماعی در تمامی حوزه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی متذکر باشیم. به همین دلیل، بسیار مهم است که در کنار فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم ببینیم مسئولیت اجتماعی ما چیست و آثار فعالیت‌های ما چه چیزهایی هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همواره از فعالیت‌ها و پروژه‌ها تقدیر می‌کند تاکید کرد: کنار تقدیر از فعالیت‌ها و انجام پروژه ها همواره تذکر می‌دهم و به آثار اجتماعی و مسئولیت اجتماعی فعالیت‌ها توجه می‌کنم و این کاری است که به روابط عمومی‌ها و سایر همکاران خود نیز توصیه می‌کنم.

وی با یادآوری این‌که انجام پروژه‌های مختلف از جمله ریلی، جاده‌ای، هوایی، بنادر، ساختمان، مسکن و شهرسازی و همچنین شهرهای جدید بر محیط پیرامون خود تاثیر دارند، افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی شعار نیست بلکه حقیقت فعالیت‌های ما به شمار می‌رود که به غیر از رفاه اجتماعی و دنبال آزادی است.

آخوندی تاکید کرد: نتیجه آنچه که راجع به توسعه، فعالیت‌های عمرانی، توسعه و آبادانی گفته می‌شود به انسان‌ها برمی‌گردد که به دو بحث اصلی رفاه و آزادی مرتبط است. باید به این نکته توجه کنیم که فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم منتج به رفاه اجتماعی شود و آزادی افراد را به مخاطره نیندازد و برای حوزه‌های دیگر مزاحمت ایجاد نکند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بهینه‌سازی باید بتواند همواره یک اقدام رو به جلو داشته باشد و نگاهش به عقب نباشد. معتقدم ما کمتر به مفهوم مسئولیت اجتماعی در پروژه های کالبدی، عمرانی و صنعتی توجه داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر ساخت کارخانه سیمان در یک منطقه موجب کاهش کیفیت محیط‌ زیست شود بهینه‌سازی به مخاطره افتاده و رفاه افزایش نیافته است افزود: مفهومی در حوزه شهری تحت عنوان زندگی پذیری و حرکت وجود دارد بدین معنا که شهرها باید قابلیت زندگی داشته باشند.

آخوندی ادامه داد: اگر ما بحث زندگی‌پذیری را اصل قرار دهیم آنچه که در حال حاضر در شهرهای ما رخ می‌دهد بعد از این همه توسعه و اینکه شهرهای ما به نقاط آلوده زیست‌محیطی تبدیل شده‌اند به رفاه ختم نشده است. به عبارت دیگر، زمانی که ما هوای سالم نداریم نمی‌توانیم مدعی باشیم که مجموعه اقدامات ما منجر به رفاه اجتماعی شده است. یا زمانیکه میزان حرکت کاهش می یابد ادعای ساخت اتوبان و بزرگراه منجر به رفاه تنها یک ادعاست.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مجموعه عواملی که در مدیریت شهری رخ داده نشان می‌دهد در بخش‌هایی که به مسئولیت اجتماعی مربوط است مدل مدیریت‌شهری بقای خود را به بهای توقف زندگی در شهر انجام می‌دهد.

وی گفت: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات اصل دیگری است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد. اساسا تمامی شرف انسانی به آزادی است و وقتی آزادی را از انسان می‌گیرند دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. اگرچه بسیاری معتقدند که بحث آزادی در حوزه سیاسی پیگیری می شود اما این مباحث در تمامی حوزه‌ها متصور است و معنا می‌یابد.

آخوندی تاکید کرد: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بسیار مهم است و باید به سبک و سیاق زندگی روزمره تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این پرسش که اطلاعات دوربین‌های سازمان راهداری و همچنین سیر و حرکت در راه آهن و سایر حوزه ها عمومی است و باید در اختیار شهروندان قرار بگیرد و یا اینکه خصوصی است؟ افزود: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات در تمامی حوزه‌ها اصلی‌ترین بحثی است که باید به آن توجه ویژه شود.

آخوندی گفت: بحث دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات بحث صرفا روشنفکری نیست بلکه باید در نظم زندگی و در تمامی حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد گفت: ایجاد شبکه های مختلف، شهراه، سامانه ۱۴۱، سامانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سامانه سازمان بنادر، هواشناسی و هواپیمایی همه به منظور دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات طراحی شده و مشغول خدمات‌رسانی است.

وی تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی در بحث دسترسی آزاد اطلاعات هنوز در ابتدای راه است و باید در این زمینه کوشش‌اش را بیشتر کند.

وزیر راه و شهرسازی در بیان نقطه نظرات خود راجع به خبرنگاران و رسانه ها گفت: خبرنگاران و رسانه‌ها، پل ارتباطی ما با جامعه هستند و از تمامی همکاران می‌خواهم به این حرفه احترام بگذارند زیرا این حرفه، کانال آزادی کشور است و به گفته مشروطه خواهان در همان زمان رکن چهارم دموکراسی در کشور محسوب می شود. بنابراین احترام به خبرنگار حتی اگر مخالف هم باشد وظیفه ای است که برعهده همگان است.

آخوندی تصریح کرد: در ابتدای دوران وزارت خود نیز بارها اعلام کردم که علیه خبرنگاران اقامه دعوا نکنید بلکه سعی کنید با خبرنگاران با زبان رسانه صحبت کنید؛ در عین حال، تلاش کنید حوصله کرده و سعه صدر داشته باشید.

وی در پایان افزود: تفاوت جامعه مدنی با جامعه غیرمدنی در همین یک کلمه است که باید خبرنگاران را به عنوان رکن چهارم دموکراسی به رسمیت بشناسیم. حواسمان باشد اگر رسانه‌ها محدود شوند، پیامدش محدود شدن آزادی است. اگرچه منکر گرایش‌های مغرضانه نیستم اما نحوه برخوردها نیز مهم هستند و اینکه نحوه برخورد ما با رسانه ها با زبان رسانه و نه برخورد قضایی باشد.

نظر شما