شناسهٔ خبر: 223495 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

برنامه‌ریزی برای افتتاح ۳ پروژه شاخص ایمنی در جاده‌های استان مرکزی

شیخی معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی از فعالیت پروژه‌های ایمن‌سازی راه‌های استان خبر داد و گفت: سه پروژه شاخص مهم راهداری در سال جاری افتتاح خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از استان مرکزی، مهرداد شیخی معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به فعالیت ۱۷ پروژه شاخص راهداری در کریدورها و شریان‌های ارتباطی استان اظهار کرد: در حال حاضر روکش آسفالت آزادراه ساوه-تهران، تعویض لامپ های روشنایی بزرگراه اراک-سلفچگان با چراغ های LED، اجرای روکش آسفالت بزرگراه اراک-سلفچگان در محدوده‌های خیرآباد و حاجی‌آباد، لکه گیری و روکش آسفالت محور اراک-توره-بروجرد و اراک-توره-ملایر و... بخشی از این پروژه هاست.

وی با اشاره به دیگر پروژه های مهم در حال انجام نیز افزود: زیرگذر سه‌راهی سد الغدیر ساوه، زیرگذر ایجان در محور خنداب - پل‌دوآب و تقاطع غیرهمسطح دو راهی خنداب در بزرگراه اراک - توره از جمله طرح‌هایی هستند که امسال به بهره‌برداری خواهند رسید.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی همچنین از تعویض چراغ‌های روشنایی جاده‌ها با لامپ‌های جدید و کم‌مصرف خبر داد و از رانندگان خواست ضمن رعایت سرعت مطمئنه، توجه به تابلوهای راهنمایی و رانندگی و استفاده از کمربند ایمنی، در صورت نیاز از طریق سامانه ۱۴۱ با راهداران استان در ارتباط باشند.

شیخی با اشاره به شناسایی ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در کشور اظهار کرد: از این تعداد، ۳۷ نقطه مربوط به استان مرکزی بود که خوشبختانه در سال گذشته تمامی این نقاط به طور کامل رفع و ایمن‌سازی شدند؛ علاوه بر نقاط حادثه‌خیز مصوب، بیش از ۵۰ نقطه پرتصادف نیز در محورهای مختلف استان شناسایی و اصلاح شدند که نقش مهمی در افزایش ایمنی ترددها و کاهش تصادفات جاده‌ای داشته است.

وی در ادامه به مهم‌ترین پروژه‌های شاخص اجرا شده در حوزه ایمن‌سازی راه‌ها در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌های مهم، احداث زیرگذر روستای خانه‌میران و اجرای مسیر گردنه سیبک بود که سال‌ها مشکلات متعددی برای مردم منطقه و رانندگان ایجاد کرده بود؛ در این پروژه، علاوه بر احداث رمپ جدید، یک زیرگذر ایمن اجرا شد که تردد اهالی روستا را ایمن‌تر و مشکلات عبور و مرور به‌ویژه در فصل زمستان را برطرف کرد.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی همچنین از اجرای پروژه زیرگذر تقاطع راهجرد خبر داد و گفت: این پروژه برای تسهیل تردد هموطنان در شهرستان‌های آشتیان، تفرش، فراهان و کمیجان به سمت قم و تهران اجرا شد و تأثیر قابل توجهی در ارتقای ایمنی مسیر داشته است؛ این زیرگذر دارای پلی با دهانه ۱۰ متر، ارتفاع ۶ متر و طول ۳۴ متر است و برای تکمیل آن چهار کیلومتر رمپ و راه‌های جانبی اجرا شده که مجموع اعتبار هزینه شده برای این پروژه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

شیخی همچنین به افتتاح پروژه زیرگذر روستای محمدآباد در محور دلیجان - محلات در ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: این پروژه نیز با هدف ایجاد تقاطع ایمن برای اهالی روستاهای محمدآباد، نخجیروان و مسیر آبگرم محلات اجرا شد؛ این زیرگذر دارای دهانه ۸ متر و ارتفاع ۶ متر بوده و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن هزینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در حوزه آسفالت راه‌های استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته با جذب اعتبارات مناسب و حمایت سازمان راهداری، حدود یک میلیون تن آسفالت در محورهای استان مرکزی پخش شد که عملکردی ممتاز در سطح کشور به شمار می‌رود.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: از مجموع حدود شش میلیون تن آسفالت اجرا شده در کشور، سهم استان مرکزی حدود یک میلیون تن بوده که بخش عمده‌ای از کریدورهای اصلی استان را پوشش داده است.