شناسهٔ خبر: 22351 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تولید دستگاه اتوماتیک قطع‌کننده گاز در هنگام زلزله در مرکز تحقیقات/ تجهیز آزمایشگاه آتش از سوی شرکت‌های اروپایی/ ابلاغ مبحث سوم مقررات ملی ساختمان تا پایان امسال

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: تولیدکنندگان محصولات ساختمانی ضد آتش می‌توانند از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده در حاشیه کنفرانس ملی آتش در جمع خبرنگاران گفت: یکی از خطراتی که ساختمان‌ها و سیستم حمل و نقل را تهدید می‌کند خطر آتش‌سوزی است و ما در همه مراحل طراحی، ساخت و بهره‌برداری از این سیستم‌ها باید ضوابطی رعایت شود تا جان و مال شهروندان رعایت شود. پیش‌نویس جدید مبحث سوم ساختمان که به موضوع مقابله با آتش در ساختمان‌ها می‌پردازد در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وجود آزمایشگاه مجهز آتش و مقابله با آن در این مرکز، اظهار کرد: کنفرانسی با موضوع بررسی آتش و راه‌های مقابله با آن، در تمام دنیا برگزار می‌شود و فرصتی است برای تبادل نظرات و آخرین یافته‌های علمی و تکنولوژی‌های نوین جهانی میان کارشناسان و محققان تا بتوانیم با استفاده از این تجربیات، دانش خود را به‌روز کنیم.

وی مقوله مهم آتش‌سوزی بعد از زلزله را یادآور شد و ادامه داد: در زلزله‌های بزرگ مهمترین آسیبی که بعد از خسارات ناشی از زمین‌لرزه در کمین سازه‌هاست، خساراتی است که آتش‌سوزی ناشی از سیستم‌های انتقال برق و گاز به وجود می‌آورند و گاه از خسارات خود زلزله هم بیشتر است. بنابراین استفاده از راهکارهایی برای ایجاد مقاومت در برابر این خسارات مهم است. در این کنفرانس، محصولی ارائه شده که می‌تواند در زمان زلزله سیستم انتقال گاز را قطع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آتش‌سوزی سیستم‌های حمل و نقل خصوصا در زمان تصادف یا حین تصادف گفت: این موضوع نیز در این کنفرانس بررسی شده و راهکارهایی که بتواند با آتش‌سوزی چه در بخش ناوگان و چه در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل مانند تونل‌ها و پل‌ها مقابله کند، ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان محصولات ساختمانی ضدآتش می‌توانند از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گواهینامه فنی دریافت کنند تصریح کرد: در فضای پسابرجام امکان تعامل با شرکت‌ها، کارشناسان و متخصصان اروپایی در زمینه تولید محصولات ضد آتش در ساختمان فراهم شده است. این کارشناسان اعلام آمادگی کرده‌اند تا تجهیزات آزمایشگاهی ما را تقویت کنند. ما در حال حاضر برخی آزمایشات آتش را به دلیل ناکافی بودن تجهیزات موجود در آزمایشگاه آتش مرکز تحقیقات، به کشورهای همسایه می‌فرستیم. اما یکی از برنامه‌های ما این است که با حمایت بخش خصوصی و دولتی برای تجهیز آزمایشگاه‌های آتش مرکز تحقیقات تلاش کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره تدوین ویرایش نهایی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که فردا در کنفرانس آتش رونمایی می‌شود، بیان کرد: نسخه قبلی در اواخر دهه ۹۰ تدوین شده بود که نسخه جدید امسال تکمیل و پس از بررسی و دریافت نقد و نظرات کارشناسان تا پایان امسال نهایی و ابلاغ خواهد شد.

نظر شما