شناسهٔ خبر: 22364 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مصطفایی در جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری زنجان:

نگاه صرفا دولتی در نوسازی بافت فرسوده شهری جواب نداده است

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: تجربه نشان داده طی سال‌های گذشته درباره نوسازی حاشیه شهرها و بافت فرسوده شهری نگاه صرف دولتی جواب نداده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا نریمان مصطفایی روز چهارشنبه در نخستین جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری در زنجان با بیان اینکه باید از توان خود مردم در بخش های مختلف استفاده شود، افزود: توانمندسازی ساکنان محله های مورد نظر شهری و دوری از مداخله های ظاهری بدون دلیل خاص از جمله مواردی است که باید در این راستا انجام شود.

وی اظهارکرد: باید مجموعه کارهای اقتصادی و اجتماعی در کنار هم افزایی در اقدام ها وجود داشته باشد تا به طور عملی هدف گذاری ها اجرایی شود.

مصطفایی با بیان اینکه برای بازسازی کامل بافت های مورد نظر شهری بهتر است در یک شهرستان ۲ محله انتخاب و در آن منطقه برنامه ها عملیاتی و ایراد کار مشخص و بعد در کل استان طرح بازآفرینی شهری اجرا شود.

مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی گفت: باید به شدت از جا به جایی های گسترده ساکنان محله های زیر پوشش دوری شود، چرا که این گونه جابه جایی ها علاوه بر ایران در سایر کشورها نیز شکست خورده و به هیچ عنوان موفق نبوده است.

مصطفایی با اشاره به نداشتن آمار دقیق مهاجرت به مرکز استان ها و شهرهای بزرگ، اظهار کرد: در این ستاد برای برنامه‌ریزی دقیق نیاز به آمار داریم و به همین منظور پیش‌بینی‌ها و دستورالعمل‌هایی در ستاد برای اجرا توسط استان‌ها و شهرها تهیه شده است.

وی در رابطه با آغاز به کار ستاد ملی بازآفرینی شهری، یادآور شد: سابقه تشکیل این ستاد به اوایل دهه ۸۰ باز می گردد و در آن زمان یک سند ملی تهیه شد و پنج شهر به صورت آزمایشی زیر نظر ستاد، برنامه‌های تدوین شده را اجرا کردند.

مدیرکل دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی افزود: بعد از گذشت یک دهه علاوه بر سکونتگاه‌های حاشیه شهرها، قرار شد برای مکان‌های دیگری از جمله بافت فرسوده شهری و برخی از پادگان‌های قدیمی موجود در محدوده شهری در این ستاد برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به لزوم تغییر ساختارها در ستاد اظهار کرد: با توجه به مسئله‌های به وجود آمده طی سال‌های گذشته و کارآمد تر شدن مصوبه‌های ستاد، رئیس جمهوری ریاست این جلسه را برعهده گرفته و برنامه‌ها کاربردی، راهبردی و جامع تر شده است./

نظر شما