به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد جمور عضو هیئتمدیره شرکت گفت: چارچوب ارتقای سرانههای خدماتی در محلات واقع در شهرهای قم، زنجان، درود، کرمانشاه و ورامین که در جریان جنگ تحمیلی سوم دچار آسیب شدهاند، ذیل ستاد بازسازی استانها تدوین شده و در مرحله اجرا قرار دارد.
وی افزود: این اقدام با هدف تأمین نیازهای خدماتی محلات، ارتقای کیفیت زندگی ساکنان، بازآفرینی فضاهای شهری آسیبدیده و نیز پاسداشت مقام شامخ شهدا در دستور کار قرار گرفته است.
عضو هیئتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سازوکار اجرایی این برنامه تصریح کرد: در این چارچوب، با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی موجود و با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استانها، شهرداریها و سایر دستگاههای ذیربط، املاکی که بهصورت کامل تخریب شدهاند، پس از جلب موافقت مالکان، برای ارتقای سرانههای خدماتی مورد نیاز محلات و همچنین اجرای یادمان شهدا مورد استفاده قرار میگیرند.
جمور ادامه داد: در فرآیند جابهجایی مالکان این املاک نیز از ظرفیتهای قانونی از جمله طرح کلید به کلید و همچنین ارائه زمین یا واحد معوض استفاده میشود تا ضمن رعایت حقوق مالکان، زمینه برای اجرای پروژههای عمومی و خدماتی در این محلات فراهم شود.
وی تأکید کرد: رویکرد شرکت بازآفرینی شهری ایران در این برنامه، صرفاً بازسازی کالبدی نیست، بلکه تلاش میشود با تعریف پروژههای خدماتی مورد نیاز در اراضی تملکشده، بخشی از کمبودهای زیرساختی و خدماتی این محلات نیز جبران شود.
عضو هیئتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: اجرای این چارچوب، با هماهنگی دستگاههای اجرایی و حمایت ستادهای بازسازی استانها، میتواند نقش مؤثری در ساماندهی محلات آسیبدیده، ارتقای کیفیت محیط شهری و تقویت هویت محلهای ایفا کند.