شناسهٔ خبر: 22377 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقلی دریایی و بندری در هفته‌ای که گذشت:

امضای ۶ یادداشت تفاهم همکاری‌ دریایی بین ایران و قبرس/ صدور مجوز امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین ایران و عمان

بندر شهید رجایی امضای ۶ یادداشت تفاهم همکاری دریایی بین ایران و قبرس و مجوز هیأت وزیران به وزارت راه و شهرسازی برای انجام مذاکره، پیش امضا و امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت عمان مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل دریایی و بندری در هفته‌ای که گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه دریایی و بندری در هفته گذشته به شرح زیر است:

در هیأت وزیران مصوب شد:

به وزارت راه و شهرسازی برای انجام مذاکره، پیش امضاء (پاراف) و امضای موقت موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت سلطنت عمان مجوز داد.

با حضور آخوندی و وزیر حمل و نقل قبرس انجام شد:

یادداشت تفاهم اولین نشست جامع مشترک همکاری‌های حمل و نقلی ایران و قبرس بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل، ارتباطات و کار جمهوری قبرس به امضا رسید.

طرفها موافقت کردن اولین کمیته مشترک همکاری‌های بندری و دریایی دو کشور را به منظور اصلاح موافقتنامه مذکور و بررسی سایر همکاری‌های حوزه دریایی برگزار کنند.

طرفها ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری مشترک در بنادر و پسکرانه‌های بندری توسط بخش‌های خصوصی دو کشور، موافقت کردند نسبت به ارسال پروژه‌های اولویت‌دار خود ظرف مدت ۲ ماه آینده از طریق مجاری دیپلماتیک اقدام کنند.

طرفها در خصوص توسعه همکاری‌های آموزشی بندری و دریایی اعلام آمادگی نمودند. مقرر گردید دو طرف دوره‌های آموزشی مورد نیاز خود را ظرف مدت ۲ ماه از امضای این یادداشت تفاهم از طریق مجاری دیپلماتیک مبادله کنند.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای حمل محموله‌های وارداتی و صادراتی کشور قبرس به بنادر ایران و سایر نقاط جهان اعلام کرد.

طرفها بر حمایت از یکدیگر در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی دریانوردی تاکید کردند.

طرفها در زمینه تسهیل و ارتقاء همکاری‌های دریایی در زمینه‌های زیر موافقت کردند.

محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قبرس:

به رسمیت شناختن مدارک دریانوردی دریانوردان دو کشور براساس معاهده‌نامه‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی٬ صدور مجوز فعالیت به موسسات طبقه‌بندی کشتی‌رانی ایران در قبرس و حمایت از مواضع همدیگر در مجامع بین‌المللی مورد اتفاق نظر قرار گرفت.

دو طرف ظرفیت‌ها و قابلیت بنادر و اطلاعات در حوزه‌های مختلف همچون زیرساخت‌ها٬ امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خود را برای یکدیگر تشریح کردند و در این زمینه اطلاعات خوبی بین دو طرف مبادله شد که می‌تواند برای توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

جواد انصاری سفیر ایران در سنگاپور در دیدار با رئیس بخش توسعه تجاری سازی بنادر این کشور:

با آغاز برجام و برداشته شدن تحریم ها از هم اکنون شاهد افزایش تردد انواع شناورهای مختلف در مسیر بنادر ایران با نقاط دیگر جهان خواهیم بود.

بیش از ۸۰ درصد صادرات و واردات ایران از طریق دریا و کشتیرانی و بنادر انجام می‌شود و با این شرایط ساخت بنادر جدید و توسعه بنادر موجود ضروری خواهد بود.

اکبر ترکان دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران

در حوزه اقیانوس آرام کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا و در حوزه اقیانوس هند ۲۶ کشور که ایران، هندوستان، اندونزی، بنگلادش و آفریقای جنوبی با دو میلیارد نفر جمعیت عمده ‌ترین آن کشورها در منطقه هستند، نقش اساسی در اقتصاد جهان بازی می‌کنند.

عبور یک سوم کشتی‌های تجاری و دو سوم کشتی‌های نفتی جهان از اقیانوس هند، فرصت مناسبی را برای توسعه بندر چابهار و توسعه تجارت فراهم کرده است.

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر استان سیستان بلوچستان:

از آن جا که در چند روز اخیر هیئت هایی از کشور افغانستان و چین از بندر چابهار به خصوص پروژه توسعه بندر شهید بهشتی بازدید کردند، ما به آنها پیشنهادهایی را مبنی بر سرمایه‌گذاری در ساخت اسکله، خرید تجهیزات و آماده‌سازی محوطه‌هایی برای بارانداز در فاز دو بندر شهید بهشتی دادیم.

در کنار فرایند توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی، ما به ساخت و توسعه فاز دو هم مشغول بودیم و در حال حاضر با انجام دادن لایروبی‌های فاز دو این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.

نظر شما