به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، علیاکبر محمدی، مجری کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور، از ادامه عملیات اجرایی محور آبادان–اروندکنار خبر داد و گفت: با برنامهریزی صورتگرفته، بخشهایی از این محور تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
محمدی با اشاره به اهمیت این محور راهبردی در جنوب کشور، اظهار داشت: محور آبادان–اروندکنار نقش مهمی در ارتقای ایمنی تردد، تسهیل حملونقل کالا و پشتیبانی از فعالیتهای بندر اروندکنار ایفا میکند. این محور که روزانه به طور متوسط پذیرای حدود ۴ هزار دستگاه خودرو است، در ایام پرتردد سال حجم ترافیک آن به حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو در روز میرسد.
وی در خصوص روند اجرای پروژه ۴۴ کیلومتری محور آبادان–اروندکنار توضیح داد: تاکنون ۲۳.۶ کیلومتر از این محور در مقاطع مختلف به صورت چهارخطه تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده است. ۲۰.۴ کیلومتر باقیمانده در قالب دو قطعه اجرایی در دست ساخت است که عملیات آسفالتریزی بخشی از آن انجام شده است.
مجری کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور اعلام کرد: طبق برنامه، ۴.۲ کیلومتر از این محور تا هفته دولت، یک دستگاه پل رودخانهای در باند اول تا پایان مهرماه و ۱.۲ کیلومتر دیگر تا پایان آبانماه به بهرهبرداری خواهد رسید. در مجموع، ۵.۴ کیلومتر از مسیر تا دهه مبارک فجر زیر بار ترافیک میرود.
محمدی به تشریح وضعیت قطعات اجرایی پروژه پرداخت و گفت: ۲۸ کیلومتر از مسیر در قالب قطعات ۳ و ۴ در حال اجراست. قطعه سوم به طول ۱۸ کیلومتر شامل احداث باند دوم و روکش آسفالت مسیر موجود، با ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله روسازی قرار دارد. قطعه چهارم نیز به طول ۱۰ کیلومتر از خروجی شهر منیوحی تا ورودی بندر اروندکنار، با ۸ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله زیرسازی است.
وی با تأکید بر ضرورت تأمین منابع مالی پروژه تصریح کرد: در صورت تأمین حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل قطعه سوم به همراه پل رودخانهای و همچنین بهرهبرداری از ۵ کیلومتر از قطعه چهارم تا پایان سال جاری فراهم خواهد شد.
محمدی همچنین آخرین وضعیت پل رمیله را تشریح کرد و افزود: عملیات احداث پل جدید رمیله با هدف افزایش ظرفیت عبور، ارتقای ایمنی تردد و رفع گلوگاه موجود در حال اجراست. تاکنون شمعهای بتنی و بخشهایی از سازه پل اجرا شده و پیشبینی میشود این پل تا دهه مبارک فجر آماده بهرهبرداری شود.
به گفته محمدی، بهرهبرداری کامل از محور آبادان–اروندکنار، علاوه بر کاهش تصادفات، موجب روانسازی تردد، تسهیل حملونقل کالا و تقویت دسترسی به بندر اروندکنار شده و نقش مهمی در توسعه حملونقل و فعالیتهای اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.