شناسهٔ خبر: 22429 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

آخرین جزئیات پروژه‌های پیرامون برج میلاد تهران در گفتگو با یک مقام مسئول تشریح شد؛

برج‌های دوقلوی میلاد گردش كار قانونی مصوب را طی نكرده است/ مهلت دو ماهه شهرداری برای ارایه گزارش طرح یکپارچه ۱۲۰ هکتاری اراضی برج میلاد/ تکلیف شهرداری تهران برای مقاوم‌سازی دو گودبرداری خطرناک ۴۰ متری پیرامون برج میلاد

فرزانه صادق مالواجرد مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجدارزش با تاکید بر اینکه برج‌های دوقلوی برج میلاد گردش كار قانونی مصوب را طی نكرده، جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران را برای تعیین تکلیف این موضوع تشریح کرد و گفت: طرح ویژه‌ای با تاکید بر یکپارچگی سازمان فضایی در عرصه ۱۲۰ هکتاری توسط شهرداری طی مدت ۲ ماه تهیه و به کمیته تخصصی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارجاع شود تا پس از بررسی آن، نتیجه به شورا اعلام شود.

فرزانه صادق‌‌مالواجرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح جلسه نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری با موضوع فاز ۱ و ۲ برج میلاد تهران و تعیین‌تکلیف اراضی ۱۲۰ هکتاری پیرامون برج میلاد گفت: موضوعی که در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری (۲۰ اردیبهشت ماه) مطرح شد بررسی اتفاقاتی بود که تحت‌عنوان فاز دوم برج میلاد مطرح است. در همین رابطه نیز گزارشی از سوی شهرداری تهران ارایه شد که کلیات آن در برگیرنده توجيهات تفصيلي كميسيون ماده پنج در خصوص احداث برج هاي دو قلو بود.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی افزود: در طرح‌های موضوعی و موضعی و همچنین طرح جامع مصوب سال ۸۶ تهران به جهت اهمیتی که برج میلاد و اراضی پیرامونی آن از نظر موقعیت مکانی داشت قید شده که ساماندهی مرکز ارتباطات جهانی برج میلاد باید پروسه شورای‌عالی را بگذراند. بدین‌معنا، مرجع نهایی تصویب، پس از تهیه طرح نهایی به جهت اهمیت موضوع، شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین شد.

این مدیرکل حوزه معاونت شهرسازی و معماری با اشاره به مغایرت‌های طرح تفصیلی با طرح جامع و طرح‌های موضوعی و موضعی پیرامون فاز ۱ و ۲ برج میلاد گفت: در ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر تهران که باید در چهارچوب طرح جامع می‌بود تغییراتی ایجاد شد که عملكرد ملي و فرا منطقه‌اي مركز ارتباطات جهاني تهران در طرح جامع به عملكرد منطقه‌اي، ناحيه‌اي و محله‌اي تقليل و مرجع تصويب از شورايعالي شهرسازي و معماري به کمیسیون ماده ۵ تبديل شد.

توضیح عکس فوق: مصوبه کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸

 

صادق‌مالواجرد در بیان پیشینه فاز ۱ و ۲ برج میلاد تهران به کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸ که قبل از تصویب طرح جامع بوده اشاره کرد و افزود:  فاز ۱ و ۲ برج میلاد، پیشینه‌ای داشته که به کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸ و قبل از تصویب طرح جامع مربوط است. در کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸، اینطور مصوب شد که یک برج مخابراتی تعریف، ارتفاع و سطح اِشغال آن نیز تعیین شود. بندهای ۲، ۳، ۴ و ۵ از طرحی نام می‌برد که جرم گذاري  و ارتفاع در اين طرح با شیب ملایمی از همت شروع (که اختلاف ارتفاعی حدود ۴۰ متر نسبت به صفه ي فعلي برج میلاد در حال حاضر دارد)   و به ارتفاعي ۱۰ طبقه ميرسد. یعنی حداکثر تعداد طبقه‌ای که در کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸ بوده، ۱۰ طبقه بالاي همکف و ۶ طبقه زیرزمین بوده است.

این مدیرکل حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این مصوبه از سال ۷۸ مسکوت می‌ماند به ساخت  فاز ۱ برج میلاد که شامل برج مخابراتی به همراه مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی (طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵) اشاره کرد و ادامه داد: برج مخابراتی به همراه مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین‌المللی در ۶ طبقه که ۴ طبقه بالای سطح زمین و ۲ طبقه زیرزمین بود ساخته می‌شود و بقیه طراحی بر اساس تصمیماتی که در کمیسیون ماده ۵ مصوب می‌شود ساخته نشده و مسکوت می‌ماند تا اینکه مسابقه‌ای برای فاز ۲ برگزار می‌شود.

صادق‌مالواجرد در ادامه گفت: در آن مسابقه، سطح اِشغالي كمتر از  مصوبه‌ای که در کمیسیون ماده ۵  سال ۷۸ تعیین تکلیف شده بود برنامه مسابقه‌ای بین‌المللی می‌شود و نتيجه طرحي است كه موسوم به طراحي دفتر خانم زاحا حدید و برج‌های دوقلویی با ۱۸۵ متر ارتفاع پيرامون برج شاخص ميلاد هستند.

این مدیرکل افزود:نتيجه مسابقه همچنان مسکوت می‌ماند تا اینکه در کمیسیون ماده ۵، مورخ ۹۴.۱۲.۲۴ آن طرح مطرح می‌شود. جلسه مورخ ۹۳.۴.۲۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری  در خصوص ارزيابي روند برگزاري مسابقات معماری، موضوع مسابقه  فاز دو برج ميلاد نيز بعنوان يكي از مصاديق عدم توجه به مصوبات و ضوابط و مقررات طرح هاي فرادست مطرح شد.

وی ادامه داد: در همان مصوبه (مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در تاریخ ۹۴.۴.۲۳)  علاوه بر تصويب تهيه آيين نامه اجرايي مسابقات معماري (كه اين مهم انجام و ابلاغ شد) بند سومی هم داشت که ضمن تاكيد بر لزوم اجراي مصوبه طرح جامع شهر تهران، در خصوص بررسي و تصويب طرح هاي موضعي و موضوعي، كه مرجع تصويب آنها شورايعالي شهرسازي و معماري است، طرح برگزيده مسابقه فاز دو برج ميلاد نيز، نيازمند بررسي از طريق سير مراحل قانوني تصريح شده در پيوست شماره چهار سند مصوب طرح جامع شهر تهران و تصويب آن در شورايعالي شهرسازي و معماري، توسط كميته تخصصي معماري، طراحي شهري و بافت‌هاي واجد ارزش(كميته فني ۳) بوده و تا قبل از تكميل مراحل بررسي و تصويب در شورايعالي هرگونه عمليات اجرايي در اين خصوص مي بايست متوقف شود.

توضیح عکس فوق: طرح بر اساس مسابقه معماری

 

ممنوعیت مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای هرگونه ایجاد تعهد جدید(توافق، تشکیل و بلندمرتبه)

صادق مالواجرد با اشاره به آخرين  مصوبه  شورايعالي در خصوص بلند مرتبه سازي افزود: در مصوبه مورخ ۹۴.۱۰.۱۴ تاكيد شده است که برای جلوگیری از ایجاد حقوق مکتسبه بعدی هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشکیل پرونده و طرح موضوع در کمیسیون ماده ۵ و کمیته‌های کاری کمیسیون، پیش پروانه و... و. برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه تا تعیین‌تکلیف قطعی ضوابط مکانیابی و احداث ساختمان‌ها، ممنوع است.

وی تاکید کرد: پيگيري‌هاي دبيرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص دريافت اطلاعات مربوط به تدوين این ضوابط از شهرداری به نتيجه نرسيده است.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزرات راه و شهرسازی گفت: کمیسیون ماده ۵ در تاریخ ۹۴.۱۲.۲۴ موضوع فاز ۲ یعنی ساخت برج‌ها را مطرح و مورد بررسی قرار می‌دهد و طبق بند يك مصوبه كميسيون مذكور  ضمن موافقت با کلیات مورد تقاضا مقرر مي‌شود حداکثر ارتفاع  مستحدثات طرح فاز ۲ برج میلاد از تراز صفر- صفر برج به میزان ۱۶۰ متر و حداکثر تراکم کل مجموعه (فازهای ۱ و ۲) ۱۷۰ درصد، تعیین و طرح معماری مجموعه پس از اخذ نظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب کمیسیون ماده پنج برسد. همچنين طي بندهاي بعدي به تهيه طرح يكپارچه جهت كليت  سايت نيز اشاره مي‌شود.

صادق‌مالواجرد گفت: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری  ضمن تاييد تهيه طرح ويژه جهت اراضی ۱۲۰ هکتاری پیرامون برج میلاد که به بزرگراه همت، شیخ فضل‌الله، حکیم و چمران محدود مي‌شود وضعيت فعلي سايت نيز مورد بحث قرار گرفت.

این مدیرکل گفت: در حال‌حاضر در ۱۲۰ هکتار پیرامون برج میلاد، مرکز انتقال خون، دانشگاه علوم‌پزشکی‌ایران و بیمارستان میلاد را با وضعیت نابسامان پارکینگ و دسترسي‌ها به شبکه بزرگراهی پیراموني مواردي است كه بر يكپارچگي فضايي در اين اراضي، خدشه وارد كرده است و صرفا  ملاك عمل بودن  ميزان سطح اِشغال و تراكم، طبق مصوبه كميسيون ماده۵  سال ۷۸ جهت بارگذاري كه در آن زمان هيچيك از كاربري هاي پيراموني مذكور شكل نگرفته بودند و عدم توجه به آسيب شناسي وضع موجود  قابل پذيرش نیست.

وی ادامه داد: تصمیمی که در شورای‌عالی گرفته شد این بود که به دلیل ویژگی‌ها، عوامل درونی و بیرونی همچون مساله عدم‌تعادل در سازمان فضایی برج میلاد، نقش نمادین برج میلاد، تاثیر ویژه بناهای سایت در سیما و منظر، مقیاس فرامنطقه‌ای، برقراری تعادل در همجواری‌ها، عوارض طبیعی  و موقتی گسل‌هاي  داودیه و باغ فیض در این اراضی، طرح ویژه‌ای با تاکید بر یکپارچگی سازمان فضایی در عرصه ۱۲۰ هکتاری توسط شهرداری طی مدت ۲ ماه تهیه و به کمیته تخصصی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارجاع شود تا پس از بررسی آن، نتیجه به شورای‌عالی اعلام شود.

مدیرکل معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی با اشاره به گودبرداري‌هاي موجود گفت:. در حال‌حاضر، دو گودبرداری پیرامون برج میلاد داریم که خطرناک هستند و يكي از اين گود ها عمقي به ميزان ۴۰ متر دارد كه  اینها نه بر اساس کمیسیون ماده ۵ سال ۷۸ که بر اساس نتیجه مسابقه  و بدون  هیچ مصوبه قانونی انجام شده است.

وی در پایان افزود: در خصوص وضع موجود گودها نيز با عنایت به عدم رعایت گردش كار قانوني مصرح در طرح جامع مصوب شهر تهران و خاکبرداری عمیق در ضلع شمالی و شرقی مرکز همایشها، شهرداری تهران مکلف شد به جهت پیشگیری از خطر ریزش، نسبت به پایدارسازی و مراقبت از گود برداری انجام شده با قید فوریت و اجرای دیوار حائل، اقدام کند. /

نظر شما