شناسهٔ خبر: 22471 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری مطرح کرد؛

تراکم ۵۰ نفر در هر هکتار در ۵۰ درصد شهرهای ایران/ ۳۷ درصد شهرهای ایران تراکمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در هکتار دارند

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری میزان جمیعت‌پذیری را در شهرهای مختلف ایران تشریح کرد و به مقایسه جمعیت‌پذیری در ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: آمارها نشان می‌دهد در حالیکه در داخل شهرها امکان توسعه وجود دارد در بیرون شهرها نیز شاهد گسترش بی‌رویه اسکان هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسرکشور که اول خرداد به همت معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد در مورد تراکم‌های جمعیتی در اقصی نقاط کشور و مقایسه آن با سایر نقاط دنیا گفت: تراکم جمعیت ساکن در واحدهای مسکونی در ایران یکنواخت نیست و در نقاط شهری و روستایی و همچنین در استان‌های مختلف تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارد.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی افزود: تراکم جمعیت در ۵۰ درصد شهرهای ایران ۵۰ نفر در یک هکتار است، در حالی که تراکم جمعیت ۳۷ درصد شهرهای ایران ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در هکتارگزارش و اعلام شده است. همچنین تراکم ناخالص مسکونی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۴۵ نفر در هکتار است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه در برخی از شهرهای ایران از این نظر مشکلات حادی وجود دارد که تراکم را به بالای ۱۰۰ نفر در هکتار رسانده است گفت: بعضی از شهرها وضعیت حادی را تجربه می‌کنند که بنا به دلایل خاص تراکم جمعیت بسیار بالایی دارند. به عنوان نمونه، بندر ترکمن  و زرقان تراکم نسبتا بالایی رابه نسبت اندازه شهر دارند. بررسی وضعیت شهرنشینی در کلانشهرها نیز حاکی از آن است که تراکم در تهران ۷۴ نفر در هکتار، تبریز ۸۷ نفر در هکتار، مشهد ۵۹ نفر در هکتار، شیراز ۶۷ و اصفهان ۴۵ نفر در هکتار است که این آمار نشان می‌دهد ظرفیت درون کلانشهرها به راحتی افزایش می‌یاید و ظرفیت جمعیت‌پذیری کلانشهرها به راحتی به ۱۰۰ نفر در هکتار هم می‌رسد.

حناچی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد در حالیکه در داخل شهرها امکان توسعه وجود دارد در بیرون شهرها نیز شاهد گسترش بی‌رویه اسکان هستیم.

وی در پایان درباره وضعیت تراکم جمعیت کشورهای مختلف گفت:واحد مقایسه تراکم جمعیت درکشورهای جهان، کیلومتر مربع  است که این رقم در ایران ۴۸.۳ نفر در کیلومتر مربع، آلمان ۲۳۲ نفر در کیلومتر مربع، کانادا ۳.۵ نفر در کیلومتر مربع، ژاپن ۳۳۷.۲، مصر ۲۵.۷، فرانسه ۱۱۸ نفر و هند ۳۵۵ نفر در کیلومتر مربع است. /

نظر شما