شناسهٔ خبر: 22487 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

امینی در نشست سالانه مدیران کل راه و شهرسازی اعلام کرد:

احیای پروژه‌های برون‌مرزی بعد از ۴ سال توقف/ بهره‌برداری از ۱۲۶۰ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۵/ افزایش ۹ میلیون تنی بنادر تجاری در سال ۹۴/ ثبت ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران

امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و از شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری حدود ۱۲۶۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی با اعتباری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در محورهای شریانی و کریدورهای مهم حمل و نقلی تکمیل و بهره برداری می‌شود، از احیای مجدد پروژه‌های برون‌مرزی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ با وجود ۴ سال توقف خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی در نشست سالانه مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها با وزیر راه و شهرسازی گفت: اجرای پروژه‌ها با محوریت اقتصاد مقاومتی یکی از مباحث مهم وزارت راه و شهرسازی است که این موضوع در سال گذشته نیز مورد تاکید قرار داشت. در سال گذشته مجموعه وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۶۱۹ کیلومتر انواع راه‌ها را به بهره‌برداری رساند شامل ۲۸ کیلومتر آزادراه، هزار و ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه و ۴۱۳ کیلومتر راه اصلی بود. همچنین ۳۲ لکوموتیو و ۱۰۳ واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است. ضمن اینکه حدود ۱۰.۹ میلیون تن کالا توسط حمل و نقل جاده ای و ۱.۴ میلیون تن کالا توسط حمل و نقل ریلی در کشور جابجا شد.

امینی با اشاره به اینکه سهم استان‌ها از پروژه‌های حوزه راه و شهرسازی در سال گذشته بسیار زیاد بود، ادامه داد: از اجرای ۱۶۱۹ پروژه راهی در سال گذشته حدود ۸۲۵ کیلومتر بزرگراه و باند دوم، ۱۷۵ کیلومتر راه اصلی و ۲۴ تقاطع همسطح و غیرهمسطح در استان‌ها اجرا و به بهره‌برداری رسید.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۸۷۷ کیلومتر راه اصلی در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد، گفت: همچنین ۸ هزار و ۹۵۵ کیلومتر راه روستایی با تعهدات اعتبار بسیار سنگین و مشکلات تامین اعتبار راه‌های روستایی احداث، بهسازی روکش آسفالت شدند؛ همچنین در سال گذشته حدود ۹ میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تجاری اضافه شد.

امینی از کاهش ۲.۶ سال عمر ناوگان مسافری و ۱.۲ سالی عمر ناوگان باری در سال گذشته خبرداد و گفت: از مهمترین اقدامات در سال ۹۴ اقدام و تکمیل فرآیند تامین مالی به روش BOT برای احداث ۱۵۶۰ کیلومتر آزادراه بود که با سرمایه‌گذاری ۲۰ هزار میلیارد تومانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تامین مالی دو پروژه بندری در بنادر شهید بهشتی و شهید رجایی با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان در حال انجام است افزود: علاوه بر این فرایند تامین مالی سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و ۵ هزار میلیارد تومان در یک پروژه ریلی در دست اقدام است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه تامین مالی داخلی نیز طی مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تامین مالی حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های مهم و کلیدی وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی موافقت شد. بخشی از این اعتبارات برای ۱۰ پروژه حوزه راه و شهرسازی در ۷ استان به صورت پایلوت هزینه می‌شود.

امینی با بیان اینکه امکان تخصیص این منابع برای پروژه‌های حساس و کلیدی سایر استان‌ها نیز وجود دارد گفت: در همین راستا یک کارگاه آموزشی در استان گیلان برگزار شده که تعداد این کارگاه‌های آموزشی باید افزایش یابد.

وی گفت: سال گذشته با توجه به انتشار و واگذاری اسناد خزانه مشکلات غالب استان ها به نحوی برطرف شد و این پیشرفت مرهون واگذاری این اسناد بود. اگر چه اسناد هم به نوعی تعهد دولت برای سال آینده است که باید جزو تملکت دارایی‌های مالی دولت محاسبه شود اما با توجه به حجم انبوه مطالبات برای ساماندهی وضعیت اقدام مثبتی بود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و ۳ هزار میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت به پیمانکاران واگذار شد، گفت: امسال هم تا کنون در سامانه رقم ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که مجموعه مطالبات پیمانکاران است.

امینی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استان ها تاکید کرد: سال گذشته طبق مذاکره با دیوان محاسبات کشور مقرر شد به دلیل عدم تخصیص تامین بخشی از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۳ قوانین بودجه سنواتی باقی مانده این اعتبارات قابل استفاده باشد بنابر این در حال حاضر اسناد خزانه اسلامی از باقی مانده اعتبارات بودجه سال های ۹۰ تا ۹۳ واگذار می شود. اگر قرار باشد ادارات کل راه و شهرسازی استان ها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد کنند مشمول مواد ۹۱ و ۹۲ قانون محاسبات عمومی می شوند. بنابراین ثبت هر گونه اطلاعات متناقض یا تعهد مازاد بر تامین اعتبار طی سال ۹۴ تخلف محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اسناد خزانه سال ۹۵ فقط بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ویژه برای تامین تعهدات عمرانی سفر استانی رئیس جمهور و مطالبات معوق باقی مانده از سال های ۹۱، ۹۲ و ۹۳ پرداخت می‌شود گفت: شاهد این هستیم که برخی از استان ها مطالبات ۳۰۰ میلیارد تومانی، ۴۰۰ میلیارد تومانی و ۵۰۰ میلیارد تومانی را در سامانه ثبت کردند که اگر این اطلاعات صحت داشته باشد به طور قطع مدیر کل راه و شهرسازی استان مربوطه تعهد مازاد بر اعتبار کرده است که قطعا ما پاسخگو نخواهیم بود و مسئولیت تعهد مازاد بر تامین اعتبار مستقیما متوجه مدیر کل مربوطه خواهد بود چراکه پرهزینه کردن پروژه‌ها تعهدات دولت را افزایش می‌دهد و این یک ضربه به دولت است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه از مدیران استانی از تعهدات مازاد بر اعتبار پرهیز کنند و بدون هماهنگی نسبت به تامین اعتبار بر اساس اسناد خزانه آینده اقدام نکنند، اظهار کرد: ابلاغ اعتبار فقط از طریق ماده ۷۵ و با تایید ذی‌حساب مورد پذیرش است. بنابراین اگر از سوی یکی از معاونان وزیر اعتباری به استانی برای اجرای پروژه‌ای به عنوان مثال به میزان ۹۰ میلیارد تومان ابلاغ کرد اما ابلاغیه مستند به امضای ذی حساب نباشد و از طریق خزانه استان انجام نشود تعهدات مربوطه متوجه مدیرکل همان استان خواهد بود.

امینی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فرایند تخصیص قیر با هماهنگی سرپرست معاونت راه روستایی در سامانه راه اندازی شد و مراحل آزمایشی خود را طی می کند که فرایند تامین قیر دقیقا مشابه فرآیند واگذاری اسناد خزانه است بنابراین تمامی پروژه هایی که به قیر نیاز دارند در سامانه ثبت شوند و بر اساس آن قیر مورد نیاز درخواست شود.

وی به برنامه استان ها در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: در سال جاری توافقی بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به امضا رسید که بر اساس آن حدود ۱۲۶۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی با اعتباری حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان در محورهای شریانی و کریدورهای مهم حمل و نقلی تکمیل و بهره‌برداری می‌شود که ۷۳۴ کیلومتر از این پروژه ها توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و ۵۲۶ کیلومتر نیز توسط استان ها هدایت و اجرا خواهد شد که تلاش می شود از سوی وزارتخانه حمایت‌های لازم برای اجرای این پروژه‌های مهم انجام شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل کشور گفت: همچنین از استان‌ها استعلام شده تا پروژه‌های در مرحله روکش آسفالت خود را اعلام کنند که این میزان ۱۴۸۷ کیلومتر پروژه آماده روکش آسفالت در استان‌ها در سال ۹۵ هستند که با تامین قیر و بهره‌برداری به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

امینی با بیان اینکه در مجموع در سال جاری ۲۷۴۷ کیلومتر انواع راه با حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان بهره‌برداری می شود افزود: اجرای این پروژه ها با بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

وی گفت: استان یزد با ۲۰۶ کیلومتر، استان کرمانشاه با ۱۵۰ کیلومتر، شهرستان لارستان با ۱۱۷ کیلومتر، استان فارس با ۱۱۰ کیلومتر، استان خراسان رضوی با ۹۹ کیلومتر و استان مازندران با ۹۸ کیلومتر به ترتیب دارای بیشترین پروژه های آماده روکش آسفالت هستند. همچنین کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، گیلان، ایرانشهر، آذربایجان غربی و بخش جنوبی استان کرمان حداکثر ۷ کیلومتر پروژه در مرحله آماده آسفالت دارند.

احیای مجدد پروژه‌های برون مرزی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ بعد از ۴ سال توقف

امینی از احیای مجدد پروژه های برون مرزی وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ با وجود ۴ سال توقف خبرداد و گفت: راه آهن شلمچه – بصره و خط ریلی خواف - هرات از جمله این پروژه‌ها هستند که حدود ۵۰ میلیارد تومان برای شلمچه – بصره و ۴۰ میلیارد تومان برای راه آهن خواف – هرات اختصاص می‌یابد.

وی افزود: همچنین دو پروژه در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در حوزه افغانستان مشمول پروژه‌های برون مرزی می‌شوند که در ارتباط ایران به کشور افغانستان بسیار مهم است و حدود ۶۰ میلیارد تومان برای دو پروژه برون‌مرزی در کشور افغانستان در نظر گرفته شده است.

ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها حق توقف پروژه‌های راه و شهرسازی را ندارند

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان منابع طبیعی طبق ماده ۳ قانون بهره‌وری اراضی کشاورزی خسارات وارده به منابع طبیعی در اثر احداث راه‌ها را از وزارت راه و شهرسازی دریافت می‌کرد و این موضوع منجر به توقف برخی از پروژه ها می‌شد که طبق پیگیری‌های انجام شده معاونت حقوقی رئیس جمهور رسما اعلام کرد که هیچ اداره کل منابع طبیعی در استان ها حق توقف پروژه‌های راه و شهرسازی را ندارد.

امینی همچنین از تصویب آیین‌نامه تشخیص نقاط پرحادثه در کمیسیون ایمنی راه‌ها خبرداد و گفت: این آیین نامه به تمام استان‌ها ابلاغ شده و مبنای توزیع اعتبار طرح‌های بهسازی راه‌ها و حتی احداث بزرگراه‌ها خواهد بود./

نظر شما