شناسهٔ خبر: 22526 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان تشریح کرد:

جزئیات امضای موافقتنامه تأسیس کریدور چابهار/ مزایای امضای مهمترین موافقتنامه ترانزیتی برای ۳ کشور

نقشه کریدور هند چابهار مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از امضای موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: این موافقتنامه نقطه عطفی در روابط ترانزیتی و حمل و نقلی منطقه به شمار می‌آید.

محمدجواد عطرچیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از امضای موافقتنامه تاسیس کریدور حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بین جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند (کریدور چابهار) توسط ریاست جمهور سه کشور ایران٬ هند و افغانستان تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: این موافقتنامه نقطه عطفی در روابط ترانزیتی و حمل و نقلی منطقه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه که موسوم به موافقتنامه چابهار است طی دو نشست کارشناسی در تهران و هندوستان با حضور طرف‌های ایرانی٬ افغانی و هندی بررسی و جمع‌بندی شده است٬ افزود: پس از اینکه مفاد موافقتنامه مورد تأیید کارشناسان و مدیران حمل و نقلی سه کشور قرار گرفت آماده امضای روسای سه کشور شد که عصر امروز این کار انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: با امضای موافقتنامه طرف هندی کالاهای تجاری خود را از طریق بندر چابهار٬ مرزهای میلک٬ ماهیرود و دوغارون ترانزیت می‌کند و این موافقتنامه موجب توسعه تجارت بین سه کشور و عمران و آبادانی استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار و استان‌های مرزی با افغانستان خواهد شد.

وی با بیان اینکه این موافقتنامه بین‌المللی مهم‌ترین موافقتنامه بین‌المللی ترانزیتی منطقه به شمار می‌آید که دروازه‌ای برای دسترسی هند به افغانستان و ماورای افغانستان افزود: به دلیل اهمیت بالای این موافقتنامه ترانزیتی در زمان امضای موافقتنامه علاوه بر روسای جمهور سه کشور وزرای حمل و نقل ایران٬ هند و افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

عطرچیان با یادآوری اینکه این موافقتنامه یک موافقتنامه حمل و نقلی چند وجهی است٬ افزود: در این مسیر ترانزیتی از حمل و نقل دریایی٬ جاده‌ای و در صورت فراهم بودن زیرساخت‌ها از حمل و نقل ریلی استفاده می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره حجم بار عبوری از این مسیر ترانزیتی گفت: با توجه به اینکه مقرر شده برای کالاهای عبوری در این مسیر تخفیفات ویژه‌ای قائل شویم٬ پیش‌بینی می‌شود حجم بار عبوری از این مسیر بسیار بیشتر از حجم عبوری بار فعلی باشد.

وی اضافه کرد: سازمان بنادر برای کالاهای ترانزیتی بندری در مسیر کریدور چابهار تخفیفات بندری ارائه می‌دهد و سازمان راهداری نیز به کامیون‌هایی که به مقصد افغانستان سیر دارند تا ۵۰ درصد تن کیلومتر را کاهش می‌دهد بنابراین تسهیلات لازم دیده شده تا حجم ترانزیت در این مسیر توسعه یابد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یادآور شد: کامیون‌های کشور افغانستان نیز می‌توانند بارهای ترانزیتی را از بندر چابهار در این مسیر کریدوری حمل و به کشور خود سیر داشته باشند تا به این ترتیب کامیون‌های افغانستان نیز در توسعه این مسیر ترانزیتی سهم داشته باشند.

عطرچیان در پاسخ به این سوال که زمان سیر نیز در این مسیر ترانزیتی چه میزان است٬ توضیح داد: بسته به اینکه مسیر انتخابی برای عبور کالاهای ترانزیتی چه مسیری باشد٬ زمان سیر متفاوت خواهد بود ولی چنانچه تشریفات گمرکی به موقع و منظم انجام شود٬ زمان سیر در این مسیر کمتر از یک هفته خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در حال حاضر سالانه ۱۵۰ هزار کامیون بین ایران و افغانستان تردد می‌کنند./

نظر شما