شناسهٔ خبر: 22595 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌ و‌ حركت راه‌آهن خبر داد:

راه‌اندازی كریدور ترانزیتی جدید خلیج‌فارس-اروپا

حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن گفت: ۳ كشور ایران، گرجستان و آذربایجان به راه‌اندازی مسیر جدید ریلی‌ ترانزیتی از خلیج فارس تا اروپا پرداختند تا كالا از طریق خلیج فارس و با راه‌آهن به كشورهای آذربایجان و گرجستان حمل و سپس از طریق بنادر توپی و باتومی به دریای سیاه رسیده و آنجا از طریق كشتی به سمت بنادر كشورهای رومانی و بلغارستان و سپس‌ اروپا جابه‌جا ‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن، با بیان اینكه مسیر كریدورهای ترانزیتی ریلی در حال گسترش است، اظهار داشت: بارهای ترانزیتی كه از‌ داخل‌ ایران‌ عبور می‌كنند، از آسیای میانه به خلیج فارس در كریدور شمال-جنوب و در مسیر سرخس-بندرعباس جابه‌جا می‌شوند.

وی ادامه داد: ترانزیت ریلی به پاكستان را آغاز كرده‌ایم،بدین ترتیب كالاها‌ از تركمنستان و ازبكستان به میرجاوه حمل می‌شوند و سپس به داخل پاكستان می‌فرستیم ضمن آنكه از گذشته مرز رازی، مرز تبادل كالا بین ایران و اروپا بود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن افزود: با توجه به تنش‌های اخیر بین تركیه و روسیه، ‌مسیر ریلی ترانزیتی جدیدی به اروپا ‌از سوی كشورهای منطقه پیشنهاد شد تا كالا از طریق خلیج فارس و دریای سیاه به اروپا برسد.

وی اضافه كرد: در این راستا ۳ كشور ایران، گرجستان و آذربایجان در جلساتی به راه‌اندازی مسیر جدید ریلی‌ ترانزیتی از خلیج فارس تا اروپا پرداختند كه بدین ترتیب كالا از طریق خلیج فارس و با راه‌آهن به كشورهای آذربایجان و گرجستان حمل می‌شود و سپس از طریق بنادر توپی و باتومی به دریای سیاه رسیده و آنجا از طریق كشتی به سمت بنادر كشورهای رومانی و بلغارستان و سپس‌ اروپا جابه‌جا می‌شود.

عاشوری اظهار داشت: دو بندر باتومی و توپی در شرق دریای سیاه قرار دارند و مقابل آنها بنادر رومانی و بلغارستان در غرب دریای سیاه است.

وی گفت: در این جلسات مقرر شد به جای استفاده از مسیر ریلی فعلی (عبور از تركیه)، از این مسیر جدید استفاده كنیم كه مدت زمان سیر را هم از ۴۵ روز به حدود ۲۲ تا ۲۳ روز كاهش می‌دهد.

معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن افزود: بدین ترتیب كالا از هر كارخانه اروپایی به بنادر بلغارستان و رومانی منتقل می‌شود سپس از طریق كشتی به شرق دریای سیاه و بنادر باتومی و توپی می‌رسد و پس از آن از طریق ریل به آستارای آذربایجان و سپس به رشت، قزوین، تهران، سیرجان و بندرعباس منتقل می‌شود. البته در این مسیر چون هنوز خط‌آهن رشت تا آستارا تكمیل نشده است بخشی از جابه‌جایی كالا از طریق ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود كه هماهنگی آن بر عهده راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی افزود: در مسیر برگشتِ این خط‌ آهن نیز، كالا از هند به بندرعباس منتقل می‌شود و سپس از طریق خط‌آهن تا قزوین آمده و از آنجا با كامیون به آستارا و سپس از طریق خط‌آهن به بنادر باتومی و توپی منتقل شده و پس از آن با كشتی به بلغارستان و رومانی می‌رود كه نماد كاملی از حمل و نقل تركیبی خواهد بود.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حركت راه‌آهن با بیان اینكه توافقاتی با سازمان بنادر و دریانوردی و كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره این مسیر ریلی هم داشته‌ایم، اظهار داشت: از بندر بمبئی تا بندر توپی گرجستان، توافقاتی برای تعرفه و زمان‌سیر انجام شده است،البته در قسمتی از مسیر همانگونه كه اعلام شد از خط‌آهن‌ رشت تا آستارا تكمیل نشده است كه با‌ راه‌اندازی كریدور جدید ترانزیتی بندرعباس-اروپا‌، خط‌آهن رشت-انزلی-آستارا‌ نیز در اولویت دولت قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در فضای ناامنی هزینه بیمه و حمل كالا افزایش می‌یابد و صاحبان كالا در شرایط ركود اقتصادی دنیا و كاهش قیمت مواد اولیه، به دنبال جابه‌جایی كالا با ارزان‌ترین نرخ ممكن هستند.

راه‌اندازی كریدور دوم ترانزیتی ریلی از بندرعباس تا روسیه/ راه‌‌اندازی قطار آزمایشی بر عهده روسیه

وی با اشاره به راه‌اندازی كریدور دوم ترانزیتی ریلی از بندرعباس تا روسیه بیان كرد: جلساتی با راه‌آهن روسیه و آذربایجان هم برگزار كردیم تا در بخشی از كریدور ریلی ترانزیتی جدید مذكور (كریدور جدید ترانزیتی بندرعباس-اروپا) قطار از مسیری‌ كه دو شاخه می‌شود به مسكو و فنلاند برود؛ در این مسیر هم توافقات تعرفه و زمان انجام شد البته قرار است قطار آزمایشی برای این مسیر طی هماهنگی روسیه انجام شود كه كالا به راحتی بتواند از هند به بندرعباس و سپس مسكو منتقل شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن افزود: از سمت غرب دریای خزر تبادلات ریلی ضعیف بود كه با راه‌اندازی این سیستم حمل و نقل تركیبی، مسیر جدی‌تری در بخش ترانزیت ریلی ایجاد می‌شود.

عاشوری با بیان اینكه این كریدور جدید هم رقیب جدی ندارد، گفت: حجم تبادل كالای هند با روسیه قابل توجه است و فعلاً از طریق دریایی این تبادلات انجام می‌شود اما با راه‌‌اندازی مسیر مذكور، این جابه‌جایی كالا به سمت ریل سوق می‌یابد.

هدف‌گذاری دو سر كردن بارهای قطار باری برنامه‌ای چین-ایران/ كاهش زمان اعزام به دو هفته در ماه

معاون بهره‌برداری و سیر و حركت راه‌آهن گفت: پس از راه‌اندازی مسیر ریلی ‌چین به ایران كه طی توافق با ۳ كشور ایران-تركمنستان و قزاقستان انجام شد، قطار آزمایشی موفق شد مسیر ۱۰ هزار و ۴۰۰ كیلومتری چین تا ایران را ۱۴ روزه طی كند.

عاشوری افزود: برای استفاده بیشتر این قطار، جلسه‌ای در شهر ایبوی چین برای تجار قزاق، تركمن و ایرانی برگزار خواهد شد تا مشكلات صاحبان كالا در این مسیر را بررسی كنیم و زمان اعزام، قطار را از ماهی یكبار به دو هفته یكبار كاهش دهیم.

وی توضیح داد: شهر ایبو شهر فروشگاهی و عمده‌فروشی كشور چین است و یك میلیون متر مربع فضای سوله و فروشگاهی دارد و عمده صادرات كالا را به اروپا، آمریكا و آسیای میانه انجام می‌دهد ضمن آنكه ۴۰۰ شركت ایرانی در این شهر دفتر ثبت شده دارند.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حركت راه‌آهن بیان كرد: در راستای اینكه از كشور ایران هم حجم بالای صادرات سنگ تزئینی و مواد معدنی به كشور چین داریم جلسه‌ای با حضور تجار كشورهای مسیر قطار چین-تهران برگزار خواهد شد تا در كنار اینكه كالاها از چین به ایران منتقل می‌شود، از داخل ایران و كشورهای مسیر هم صادرات كالا به چین از طریق این قطار انجام شود.

وی افزود: با صادركنندگان ایرانی هم مذاكره داشتیم تا از این قطار برای حمل بار صادراتی استفاده كنند ضمن آنكه كالاهایی نظیر پودر آلومینیم‌ به تاجیكستان، مصالح ساختمانی به تاجیكستان و ازبكستان و محصولات پلاستیكی به اغلب كشورهای منطقه صادر می‌كنیم.

تخفیف ویژه به كالاهای صادراتی در مرز اینچه‌برون

عاشوری افزود: برای جذب كالای عمده با اتاق بازرگانی تهران و ایران جلساتی داشتیم تا تخفیفات ویژه به كالاهای صادراتی بدهند، مثلاً در سیمان ۴۰ درصد تخفیف صادراتی داریم و هر كالایی كه از مرز اینچه‌برون صادر شود تا ۵۰ درصد تخفیف صادراتی دارد ضمن آنكه از راه‌آهن‌های مسیر برای این كالای صادراتی تخفیف می‌گیریم.

وی با بیان اینكه حمل ترانزیتی كالا در ۲ ماه اخیر نسبت به سال گذشته رشد نداشته است، اظهار داشت: این بدان دلیل است كه حمل گوگرد به دلیل افت بین‌المللی قیمت آن حذف شده است كه البته ظرف ماه‌های آینده این مشكل رفع می‌شود.

معاون بهره‌برداری و سیر‌‌و‌حركت راه‌آهن گفت: در ۲ ماه اخیر رشد ۱۰۰ درصدی در ترانزیت كالاهای صادراتی داشته‌ایم

نظر شما