به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل كشور٬ علی نورزاد در جلسه امروز ۲ آذر ۹۳ که با هیئت عالیرتبه شركت چینی برگزار شد، موافقتنامه پیمان تكمیل طرح و ساخت راه آهن تهران - همدان - سنندج را امضا كرد. این موافقتنامه در امتداد تفاهم نامه قبلی كه در چند ماه گذشته بین شركت ساخت و توسعه و طرف چینی مبادله شده بود، به امضا رسید.
علی نورزاد در رابطه با این توافق نامه گفت: در راستای تحقق سیاستهای دولت یازدهم برای تامین و جذب منابع طرحهای تملك داراییهای سرمایهای فارغ از منابع عمومی لازم است از تمامی ظرفیتها و روشهای موجود تامین مالی بهره برد كه امضای این موافقتنامه در همین راستا و برای تكمیل طرح و ساخت راه آهن تهران - همدان - سنندج است.
وی اضافه كرد: در این موافقت نامه پیمانكار چینی مسئول تامین منابع مالی به روش فاینانس است كه مواردی از این دست ما را در پیشبرد اهداف توسعه خطوط ریلی مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی در كشور یاری خواهد كرد.
نورزاد ادامه داد: پس از سفر ریاست جمهوری به چین توافقات راهگشایی برای استفاده از ظرفیت فاینانس بین دو كشور انجام و بسترهای لازم برای این امر محقق شد كه امضای این موافقت نامه حاصل همین ارتباطات موثر بین دو كشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تاكید كرد: در این جلسه مقرر شد تا طرفین نسبت به انجام مقدمات ال سی در اسرع وقت اقدام کنند و همچنین در خلال گشایش ال سی، بررسیهای فنی برای دستیابی به توافق نهایی و امضا و مبادله قرارداد را انجام دهند.
گفتنی است مبلغ این قرارداد به روش فاینانس از طریق خط اعتباری ایران و چین تامین میشود.
طـرح راه آهـن تهران – همدان - سنندج به طول ۴۱۰ كیلومتر و یك خطه با سرعت ۱۶۰ كیلومتر در ساعت برای مسافری و ۱۲۰ كیلومتر برای باری طراحی شده است. این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط كریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور میكند.
همچنین تعداد ۱۲ ایستگاه شامل همدان و ساوه (به عنوان ایستگاههای تشكیلاتی درجه ۱)، نوبران و فامنین (به عنوان ایستگاههای مسافری درجه ۲) و ۸ ایستگاه درجه ۳ (كه در دو فاز اول و دوم ساخته میشوند) در این مسیر در نظر گرفته شده است.
این طرح علاوه بر آنكه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر استانهای همدان و كردستان را به شبكه راهآهن سراسری متصل میكند، باعث فراهم آوردن بستری مناسب به منظور احداث طرحها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبكه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر و كاهش مصرف سوخت میشود./
نظر شما