شناسهٔ خبر: 22627 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

در سال اقتصاد مقاومتی صورت گرفت؛

بومی‌سازی سامانه سوئیچینگ پیام‌های هوانوردی در فرودگاه‌های کشور/ بهره‌مندی ۳۰ فرودگاه کشور از این سامانه/ راه‌اندازی در فرودگاه‌های بین‌المللی کیش٬ مهرآباد و بوشهر در آینده نزدیک

فرود هواپیما- مهر آباد متخصصان مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی موفق شدند در سال اقتصاد مقاومتی و با بهره‌گیری از دانش و تخصص بومی٬ سامانه سوئیچینگ پیام‌های هوانوردی در شبکه AFTN با قابلیت مبادله پیام بر روی بستر IP را طراحی٬ توسعه و پیاده‌سازی کنند.

به‌ گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، پیاده‌سازی این نرم‌افزار با عنوان IPASS (ip base switching system) از دی‌ماه سال ۹۳ در فرودگاه‌های کشور آغاز شده و در حال حاضر ۳۰ فرودگاه از نرم‌افزار جدید بهره‌ می‌برند. این نرم‌افزار به‌زودی در فرودگاه‌های بین‌المللی کیش٬ مهرآباد و بوشهر نیز راه‌اندازی می‌شود.

برای طراحی و پیاده‌سازی این نرم‌افزار ۶ هزار نفر ساعت(۲۰ هزار یورو) صرف شده است که گفته می‌شود که در صورت استفاده از نمونه خارجی آن تنها برای یک فرودگاه ۱۰۴ هزار یورو هزینه در بر دارد.

انتقال بستر شبکه AFTN  از خطوط تلکس و Leased  بر روی شبکه های IP Based ٬ امنیت شبکه AFTN ٬ افزایش ظرفیت سوئیچینگ پیام در مرکزAFTN  کل کشور (امکان افزایش ظرفیت تا پنج برابر عملکرد کنونی)٬ بهینه‌سازی نحوه ذخیره سازی اطلاعات و در نتیجه افزایش کارایی و سرعت سیستم سوییچینگ و تسهیل ارتباط با سامانه‌های دیگر هوانوردی و فرودگاهی مانند Electronic Flight plan و نرم‌افزار محاسبه عوارض پروازهای عبوری از اهداف طراحی و پیاده‌سازی این نرم‌افزار عنوان شده است.

این نرم‌افزار قابلیت تجزیه و تحلیل نوتام و اطلاعات پروازی و آرشیو اطلاعات٬ بروز رسانی متمرکز و نظارت و مدیریت متمرکز سوییچینگ‌های کل کشور را داراست.

نظر شما