شناسهٔ خبر: 22666 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عاشوری در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

اهمیت کریدور چابهار برای هند و افغانستان/ پیگیری جدی اتصال خطوط ریلی به بندر چابهار/اتصال خطوط ریلی ایران به مرز افغانستان در سال ۹۵

حسین عاشوری معاون بهره‌برداری و سیر و حركت شرکت راه‌آهن با اشاره به اهمیت کریدور چابهار برای هند و افغانستان گفت: ترانزیت مواد معدنی افغانستان به هند از مسیر ریلی ایران و بندر چابهار هدف اصلی سرمایه‌گذاری در کریدور ترانزیتی چابهار از سوی کشورهای سرمایه‌گذار است.

حسین عاشوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت راه‌اندازی کریدور چابهار گفت: یکی از موضوعات روز و بسیار با اهمیت راه‌آهن در دنیا اتصال شبکه ریلی به شبکه بندری است تا از این طریق حمل و نقل ترکیبی در کشور محقق و تقویت شود.

وی با بیان اینکه عمده کالاهایی که راه‌آهن در سالیان گذشته جابه‌جا کرده از بنادر خلیج فارس به آسیای میانه و بالعکس بوده است٬ گفت: دسترسی به بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارد برای کشورهای مختلف نسبت به سایر بنادر از جمله بندر شهید رجایی راحت‌تر و آسان‌تر است و قطعا حجم بار بالایی را به خود جذب خواهد کرد. علاوه بر این٬ هزینه‌های رسیدن بار به بندر چابهار نیز برای کشورهای خارجی و صاحبان کالا بسیار کمتر می‌شود.

معاون بهره‌برداری و سیر و حركت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بیش از یک دهه است که اتصال خطوط ریلی به بندر چابهار جزء برنامه‌ها و اهداف قرار دارد٬ اضافه کرد: از سال گذشته عملیات اجرایی احداث خط چابهار-زاهدان آغاز شد و عملیات اجرایی آن با جدیت در حال انجام است.

عاشوری با بیان اینکه علاوه بر تبادل کالا با کشورهای آسیای میانه٬ چابهار این ویژگی را دارد که امکان تبادل کالا با کشور افغانستان را هم فراهم کند٬ اظهار کرد: کشور افغانستان از سرمایه‌های بسیار خوب معدنی برخوردار است که به دلیل مسائل و مشکلات امنیتی نتوانسته از این قابلیت خود بهره کافی را ببرد.

معاون مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: با شرایط جدیدی که پدیدار شد و با امیدی که نسبت به برقراری امنیت در مرزهای ایران و افغانستان به وجود آمد٬ اتصال ریلی ایران به افغانستان نیز جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: با اتصال خطوط ریلی ایران به افغانستان دو اتفاق مهم در حمل بار ریلی کشور رخ خواهد داد؛ نخست اینکه امکان استفاده از این خطوط برای صادرات بارهای داخلی به افغانستان فراهم می‌شود و همچنین می‌توانیم انتقال بارهای ترانزیتی را به ویژه از کریدور چابهار انجام دهیم.

عاشوری با بیان اینکه اتصال ریلی ایران به افغانستان از طریق خط آهن خواف به هرات در نقطه مرزی شمتیغ برقرار خواهد شد٬ اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقلی کشور قرار است تا پیش از پایان سال ۹۵ خطوط ریلی کشور به مرز افغانستان متصل شود.در سوی دیگر مرز نیز از مرز شمتیغ تا هرات خط آهن در حال ساخت بوده و برنامه ابتدایی ما این است که بار تا مرز افغانستان با قطار حمل شود و  از آن‌جا از طریق جاده‌ ادامه سیر دهد. این روند تا هر زمان که کار احداث مسیر ریلی هرات-شمتیغ در حال انجام است٬ ادامه خواهد داشت.

این مقام ارشد شرکت راه‌آهن یادآور شد: ترانزیت کالاهای افغانستان که عمدتا مواد معدنی است به سایر کشورهای مصرف‌کننده مثل هند٬ چین و غیره از مسیر ریلی ایران و بندر چابهار هدف اصلی سرمایه‌گذاری در کریدور ترانزیتی چابهار از سوی کشورهای سرمایه‌گذار است و این مهم با اتصال خطوط ریلی به بندر چابهار و مرز افغانستان محقق خواهد شد.

عاشوری یادآور شد: البته این امکان وجود دارد که در حال حاضر نسبت به جابه‌جایی بار از طریق بندرعباس اقدام شود ولی جابه‌جایی بار از طریق کریدور چابهار برای کشورهای هند و افغانستان جذابیت‌های بیشتری دارد و به همین دلیل این سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته است./

نظر شما